Bivirkning av esha2000

Har hatt en Corydoras og en Værål som har fått sår, Coryen hadde et sår på siden som ikke ville gro, satte den derfor i en 20-liter og prøvde med Esha2000 siden det står at denne skal hjelpe på sårheling. Dagen etter virket den helt borte, lå på siden og det virket ikke som den klarte å rette seg opp.

Værålen hadde fått nappet halefinnen og fikk etterhvert sår som ble infisert, prøvde derfor å sette den i en egen tank med Esha2000, den virket fin i 250-literen bortsett fra halen som begynte å bli infisert og få litt hvitt (sopp?). Virket også fin til å begynne med i den andre tanken men ble fort lik som Coryen, slapp og lå og fløt på siden eller oppned. Den gikk i karet i 2 dager, Coryen i litt over en dag, begge er nå døde, Værålen døde i ettermiddag.

Hva er det som gjør at de blir helt apatiske, virket nærmest bedøvet, for så å dø? Trodde Esha2000 skulle være en av de tryggeste medisinene men det virker heller som den tar livet av fiskene.

Det står at man skal bruke 25 dråper til 100 liter vann, jeg brukte 6-7 dråper til 20 liter, det skulle vel ikke være for mye?
jeg tror det er for sterk dosering, og dermed overdose mer enn bivirkning, for det skulle jo bli 5 dråper på 20 liter.
har selv prøvd og behandle syk fisk i bøtte, ingen god anbefalling etter mine erfaringer.

hvis du har sår og soppinfeksjon, noe som fort kommer i sår hos fisk, kan jeg anbefalle deg 1 ts salt pr 10 l vann, dette hjelper, rene medisinen, dagen etter tar du 40% vannbytte

Lykke til
Tviler på overdoseringen er nok til å drepe fiskene hvis de ikke var nær døden fra før. Hadde du bevegelse i overflaten eller annen slags lufting i dette karet du hadde dem og medisinen i? Og hva var tempen der?
biXen
Tviler på overdoseringen er nok til å drepe fiskene hvis de ikke var nær døden fra før. Hadde du bevegelse i overflaten eller annen slags lufting i dette karet du hadde dem og medisinen i? Og hva var tempen der?

Hadde luftpumpe i karet og tempen var 25-26 grader. God bevegelse i overflaten.

Coryen gikk i en 110 liter, virket grei nok i den, stod endel stille i forhold til de andre og såret så ikke ut til å bedre seg. Prøvde derfor med medisin i et annet kar men det gikk jo ikke. Samme med Værålen, svømte og virket grei i 250-literen men såret ble værre. Trodde ikke 6-7 dråper i en 20-liter skulle ha en sånn effekt, virker nesten som de blir bedøvd.

Kommer til å prøve salt skulle flere fisk få sår, stoler ikke helt på medisin, dette var også første gangen jeg prøvde Esha2000 så den erfaringen ble heller dårlig.
mot sår og sopp, er salt tingen,(uten jod) både det beste og billigste.
salt dreper soppen, og stabiliserer noe greier med bruker mindre energi,(da blir den fortere frisk) og såret gror fortere. rene medisinen
Kenbb
mot sår og sopp, er salt tingen,(uten jod) både det beste og billigste. salt dreper soppen, og stabiliserer noe greier med bruker mindre energi,(da blir den fortere frisk) og såret gror fortere. rene medisinen :D

problemer med pcn, så skriver det som ble feil der på nytt.

salt dreper soppen, og stabiliserer noe greier med huden/skinnet, da bruker fiskene mindre energi, og får mer krefter(da blir den fortere frisk) og såret gror fortere.
Egentlig synes jeg det virker mot sin hensikt å putte syk og svak eller synlig reduserte fisk over i trange kår som f.eks. en bøtte eller en liten 20 liter. Det som skjer som oftest, er ikke at fisken kvikner til, men heller dauer. Flyttingen og stresset i tillegg til det som feilte den i utgangspunktet, er som oftest nok til å vippe den over.

Dette er bare inntrykk jeg har fått av å lese mange lignende innlegg om samme sak opp gjennom tidene. Folk putter dem i trange fødekasser og bøtter eller skåler, og dermed dør de istedet. Det siste man vil, er å stresse en allerede syk eller skadet fisk. Fisken forstår jo ikke at fødekassa beskytter dem eller er et midlertidig opphold, de får bare panikk og blir superstresset. Det tar som oftest kål på dem.

Stress dreper langt flere fisk enn noen sykdom gjør.
Nytt problem!
Nå har 2 Øreåler også dødd her. Den siste døde nå nettopp. Denne kjøpte jeg for halvannen uke siden og den har vært i fin form, svømt rundt og oppført seg helt normalt.

Den andre kjøpte jeg på onsdag og den døde natt til fredag, den så jeg det var noe galt med når jeg slapp den ut av posen, så ikke noe i butikken for den lå stille.
Når jeg slapp den ut så det ut til at den hadde store problemer med å rette seg opp og svømte veldig uryddig og rart. Den fikk også matte øyne og svømte på ting, virket blind.

Den som døde nå har som sagt vært helt fin, inntil i dag da den begynte som den andre, svømme ukontrollert, på siden og oppned for så å falle til bunnen og ligge der en stund, på siden og med buken opp. Når den døde så det ut som halsen svulmet opp, vet ikke om det var noe som skjedde idet den døde eller om det er noe annet. Tok noen bilder av det.

Har noen en aning hva dette kan være?
Butikken fikk inn 3 åler og jeg kjøpte to av de som begge har dødd på samme måte, kan det være noe disse tre har hatt siden resten av fiskene i karet virker friske? Denne virket jo også helt fin inntil idag og da gikk det veldig fort med den.
Jeg tror egentlig dine nyinnkjøpte ålefisk har bragt med seg smitte, sykdom og elendighet til akvariet ditt. Det er en risiko man tar når man ikke bruker karantene-kar før ny fisk introduseres i hovedkaret eller før de nye får blande seg med gammel fisk.

Jeg kjører konsekvent karantene på alt jeg kjøper av viltfanget fisk og butikk-kjøpt fisk. Jeg tør ikke noe annet, rett og slett. Men jeg gjør unntak når jeg kjøper fisk fra privatpersoner, folk jeg kjenner
Tror også det har vært noe galt med disse ålene, de andre fiskene ser ikke ut til å ha noen problemer men vet jo ikke om det kommer. Kommer til å se det an før jeg gjør noe med tanke på medisinering osv.

Coryen gikk i et annet kar så den har ingenting med det å gjøre og værålen ble bitt så det har jo egentlig ikke noe med Øreålene det heller. Håper bare det de evt. hadde ikke smitter resten av karet.

Har lest i sykdomsartikkelen men finner ikke noe som passer for det her, annet enn at det kanskje kan være noe med svømmeblæra, om det kan være en infeksjon. Synes denne siste døde vel fort, den virket helt fin i går kveld og i natt og nå døde den plutselig etter å ha hatt noen ville ukontrollerte svømmeturer med lange opphold der den ligger helt passiv på siden eller oppned.
Det er ikke godt å si hva det er som har kverka ålene dine. Men ut i fra at de går fra å være kvikke og raske til å være døde på så kort tid, er det mye som tyder på enten ett illsint virus, eller en bakterie som går på hele systemet til fiskene (ikke slik som finneråte, som angriper kun utvendig).

At fiskene har tatt med seg smitten, er det all grunn til å tro. Du ville normalt sett at de fiskene som var i karet fra før, slet stygt, om smitten var i karet før ålene kom i hus.

Også det at ett enkelt bitt-sår ble infisert av sopp fort, tyder på at fiskene var svake i utgangspunktet. Om ikke dette skulle være tilfellet, tilsier det at karet skulle vært mer eller mindre metta med sopp-sporer, dårlige vannverdier, og sjuke fisk. Kan ikke si at jeg sitter med det inntrykket, nei

Kenbb
salt dreper soppen, og stabiliserer noe greier med huden/skinnet, da bruker fiskene mindre energi, og får mer krefter(da blir den fortere frisk) og såret gror fortere.

Stemmer at salt (NaCl) kan ha gunstig effekt på sopp. Men ofte er det slik at fiskene tåler mindre salt enn hva soppen gjør, og da sliter en jo en smule med denne behandlingsformen.
Når det gjelder energien til fiskene, vil økt innhold av NaCl i vannet utligne noe av forskjellen i saltmengden innenfor og utenfor fiskens celler.
Fisken vil da kvitte seg med mindre kroppsvæsker, og derfor bruke mindre energi.
På lang sikt vil den reduserte væskeutskillelsen ha negativ effekt (bare for å ha nevnt det).
Frank Angell
Det er ikke godt å si hva det er som har kverka ålene dine. Men ut i fra at de går fra å være kvikke og raske til å være døde på så kort tid, er det mye som tyder på enten ett illsint virus, eller en bakterie som går på hele systemet til fiskene (ikke slik som finneråte, som angriper kun utvendig). At fiskene har tatt med seg smitten, er det all grunn til å tro. Du ville normalt sett at de fiskene som var i karet fra før, slet stygt, om smitten var i karet før ålene kom i hus.

Hva burde jeg gjøre? Skal jeg avvente og se eller skal jeg prøve å medisinere hele karet. Resten oppi der ser ut som de skal, spiser som gale og svømmer rundt som fisk skal.
Vil helst ikke ha flere døde.
Det er lite poeng i å medisinere så lenge en ikke har en sterk mistanke om hva som er galt.
Her er det nok bakterier, men utvalget av medisiner er meget bredt, og sjangsen for å treffe rett, er forsvinnende liten.

Jeg anbefaler rett å slett at en tar ett vannbytte på 20-30% daglig i en periode på alt fra 4-20 dager (alt etter hvor villig en er til å bytte vann), og ser det hele ann framover.
Hastverk er lastverk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap