Karpelus fra Colombia

Det virker som at siste forsending med L128 fra Colombia hadde med seg karpelus, og nå er det lus på alle mallene som går i et 720 liters kar. Å plukke bort alle for hånd er ikke mulig i dette tilfellet pga. stort antall fsk og andre praktiske omstendigheter.

Hva slags gift kan man bruke mot karpelus? Kan jeg kjøpe noe på den lokale dyrebutikken som tar karpelus?
Her og her, Håvard.
Nils og Geir i Tromsø har prøvd Waterlife Parazin P. Nils fikk noen tabletter av meg. Såvidt jeg har hørt, tok det knekken på lusa.

Jeg kjøpte det middelet fra denne linken, da jeg fikk tips om Waterlife Parazin P på et engelskspråklig forum, når jeg oppdaget en lus på en av mine viltfangede Super-Arcuatus.

Samme produkt finnes også på eBay Express.

Det er en engangsdosering.
Har du et bilde av dem? eventuelt kan du ta med noen inn til butikken så jeg kan få sett på dem?

Som regel er det Livoneca som kan komme med søramerikansk fisk.

Teksten om behandling er skaset fra Gerald Bassleer's bok om
sykdommer på akvariefisk.

Treatment:
The lice can be scraped off with tweezers.
Free-swimming larvae can only be destroyed if the water is treated as well.

Short bath: 35 g salt/l for 3-5 minutes will kill the parasites. However the aquarium must also be treated as there may still be free-swimming Fish Lice (+larvae).

Long bath: Trichlorfon 100-250mg/100l. Alternativley, administer 50mg/100l three times with three day intervals, changing 25% of the water, 24-48 houres after each treatment.

Difluorbezuron (Dimilin): 25-50mg (pure) 100/l for 48 hours. Then change the water and repeat treatment three times with one week intervals.

In most cases it is reccomendes to apply a preventive treatment against secondary bacterial or fungal infections.
Takk for tipsene

Fiskebutikken hadde noe tyske greier som heter GYROTOX. Merket er ZMF.

Hver eske inneholdt 12 kapsler som skulle løses i vann og tilsettes akvariet. Jeg kjøpte 2 esker for behandling av tilsammen 600 liter vann.

Det lukta utrolig giftig.. Kan allerede se at lusa forsvinner. De forhatte sandsneglene ser også ut til å krepere

Virkestoffet er Tosylchloramide-sodium-3H2O

Håvard Støre Andresen
Hva slags gift kan man bruke mot karpelus?
Brukte Waterlife Parazin P, ser ut som de drepe lusa som var i karret med L136. Har ikke observert noe i det siste. Rekebestanden og sneglene bestandev ble nok kanskje noe redusert men ellers ser det som medisinen virket slik den skulle. Kjørte kuren i 5 døgn. Sendy deg en mail, Håvard.
Bilde av lus
Dette er det eneste bilde jeg har av disse irriterende parasittene.
Bilde er ikke av verdens beste kvalitet men uassett bedre enn ingen ting.
det er mulig jeg får en L128 i morgen.
hvordan kan jeg undersøke om denne har parasitter?
Det viser seg kanskje ikke med en gang?
Det vises ikke nødvendigvis med det første. Et lite bilde for spesiellt intereserte
Bra bilde Håvard
Jeg har merket meg hvite "klumper" ved den ene gjellen på mallen i dag. Kan dette være karpelus?
Er dette en forsendelse der vi andre kan komme til å kjøpe fra samme import?
Gufne dyr,huff.
Høres spooky ut det at sneglene også dør, hva med bakteriene i filteret?

Kan tenke meg at du får en massiv ammoniakk/nitritspike ganske snart, om den ikke har kommet allerede da..
Karpelus
Hei
Har nå fått karpelus i akvariet mitt. En corydoras som har 3 stk etter hva jeg kunne se, slik jeg ser det er eneste løsning å medisinere akvariet, skal prøve å kjøpe noe Waterlife Parazin P. Men har noen snegler og reker i akvariet som gjerne skal overleve, kan karpelus angripe/ feste seg på disse. Kan evt midlertidig fjerne noen snegler og reker til andre kar.
Lusene er godt synlige. Det burde etter mitt syn være trygt å flytte sneglene, men bare hvis du gransker hver og en av sneglene med lupe (forstørrelsesglass) først, for å forsikre deg om at ingen karpelus midlertidig har satt seg på skallet deres noe sted...!
Jeg leste at karpelusene midlertidig kan henge f.eks. i et hjørne i akvariet f.eks. på silikonstripa, og vente på at en fisk skal svømme forbi som de kan kaste seg ned på. De kan sannsynligvis gjøre det samme f.eks. med andre ting som snegleskall.
Er det noen som vet hvor de selger WATERLIFE PARAZIN P som leverer til Norge?
Benny R-J
Er det noen som vet hvor de selger WATERLIFE PARAZIN P som leverer til Norge?

Ja. Jeg har kjøpt Parazin P fra Swelluk.

Hvis du sender meg en email, så kan vi snakke litt der. Jeg har masse igjen i boksen med Parazin P...
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap