Corydoras napoensis?

Kjøpte disse som C. napoensis, men hver gang jeg ser i fiskebasen blir jeg usikker. Har sett på lignende arter - kanskje C. bilineatus kan ligne litt.
Er det store variasjoner på C. napoensis?
Det er den mørke stripen fra halen til øye som er mest fremtreden.
Og så er det gylden flekk mellom hode og ryggfinne.
Legger med de beste bildene jeg har klart å ta av de (dessverre ikke så gode)
Det er en gruppe svært like Corydoras, det der, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er flink til å se forskjell på Corydoras elegans, Corydoras napoensis, Corydoras bilineatus og Corydoras nanus.

Men hva med Corydoras nanus? Jeg synes de lignet.
Jan E
Kjøpte disse som C. napoensis, men hver gang jeg ser i fiskebasen blir jeg usikker. Har sett på lignende arter - kanskje C. bilineatus kan ligne litt. Er det store variasjoner på C. napoensis? Det er den mørke stripen fra halen til øye som er mest fremtreden. Og så er det gylden flekk mellom hode og ryggfinne. Legger med de beste bildene jeg har klart å ta av de (dessverre ikke så gode)

SEr nok ut som du har kjøpt napoensis ut fra det jeg kan tyde av bildene. Bilieatus er det ikke, hvis du sammenligner bildene i databasen her, og på catfish... Ellers varierer napoensis i mønsteret litt på de fleste bildene jeg har sett på rundtom, så jeg vil nok si at det er napoensis du har fått

Ved nærmere ettersyn virker det faktisk ikke som om det er noen av de du har fått, iom at du "mangler" en vannrett stripe under midten... så nå ble jeg veldig i tvil selv..
mona o
Det er en gruppe svært like Corydoras, det der, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er flink til å se forskjell på Corydoras elegans, Corydoras napoensis, Corydoras bilineatus og Corydoras nanus. Men hva med [URLBLOCK1]? Jeg synes de lignet.

Eleganse er veldig "ugjevn" i fargene uten egnetlig noe spesielt mønster føler jeg. Noen har tydelige mørke striper, mens andre har lyse striper med mørk rygg..

Napoensis har farget finnetupp, kraftig og markert svart stripe på midten, samt en litt tynnere og mer ugjevn stripe under, samt en som "holder på å gå i oppløsning"

Bilineatus: Ingen farget finne, mørk rygg, to markante svarte striper og ingen "prikking" på buken"

Nanus: Mørk rygg, noen har farget finne, to markerte svarte striper på siden. Noen "prikker" på buken lokalisert på samme vannrette linje..
Takk for svar!

Jeg har sett på bilineatus, bondi, elegans, nanus og napoensis.
Fortsatt synes jeg det ligner mest på C. bilineatus.

Slik som på bildene fra Planet Catfish

Er det ikke en svak flekk på ryggfinnen?
Legger ut et bilde til og håper på flere synspunkter.

Kunne tenkt meg flere av disse fiskene - det blir vanskelig om jeg ikke finner ut av hvilken art det er
C. napoensis
"Vanlige" Corydoras som er lett tilgjengelige i Norge og som kan likne de du har er disse: C. elegans, C. nanus eller C. napoensis (som stort sett er oppdrettsfisk). Andre arter som kan likne bildene dine er C. bilineatus, C. undulatus.
Av disse har kun C. napoensis og C. bilineatus en sort flekk i ryggfinnen, C. elegans og C. nanus har 3-4 striper i ryggfinnen og C. undulatus er en "kortere og tykkere" fisk.
Generelt har hannene klarere farger og er lettere å identifisere enn hunnene, men alle disse artene kan ha varierende utfarging og mønster, så uten å vite hvor de kommer fra er det vanskelig å artsbestemme dem.

Prisen du ga kan være en indikasjon på om det er oppdrettsfisk eller viltfanget; om prisen var som for "vanlige" Corydoras tror jeg du kan utelukke C. bilineatus.
Jeg har forøvrig selv kjøpt samme fisk (likner iallefall veldig) fra to forskjellige butikker for ikke lenge siden, solgt under navnet C. napoensis og til "vanlig" pris og jeg tror butikkene har rett; de er C. napoensis.

Forøvrig fører forvirringen rundt disse artene til at det ligger mange bilder på nettet som viser feil artsnavn.
Tusen takk for svar!

Jeg har kjøpt de i Moss til vanlig pris i begynnelsen av november. De virket sikre på at det var napoensis de solgte.

Det er bare det at hver gang jeg ser bilder av napoensis, så synes ikke jeg de ligner på de jeg har. Men jeg skjønner at det allikevel er størst sansynlighet for at det er nettopp C. napoensis ut ifra det du skriver.
Jeg vil sige enten napoensis eller bilineatus...den letteste måde at se forskel er ved at opdrætte dem; der er forskel på ungernes mønster gennem deres udvikling.

C. bilineatus unger får en stor sort plet på haleroden, ligesom det ses på C. hastatus. C. napoensis får ikke den sorte plet i samme grad.

C. nanus kan næsten sikkert udelukkes; den er utrolig sjælden. Alle de nanus jeg har set i handelen er C. naopensis.
Takker for svar!

Da heller jeg litt til C. bilineatus igjen, siden de ligner mest på bilder....
Nå synes kanskje ikke jeg at å drette var en veldig lett måte å artsbestemme da, men det går an å prøve
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap