Discus døde! Hva skjedde?

Inaktiv bruker
Jeg har nettop maten mine discuser og alle sammen spiste.
Jeg skulle ned i kjelleren og hente en hammer da min sønn merket at en discus døde...fargen til discusen er vekk..og flytet på overflaten...

Hva er den som har kjedd...jeg er 100% sikker at den spiste netopp sammen med de andre.....

Er det noen som har peiling?
Jeg har ikke peiling verken på diskus eller sykdom, men vet de som har det mest sannsynlig blir å trenge svar på noen spørsmål før de kan komme med et forslag til hva som kan ha skjedd. Så da kan jeg like gjerne stille (noen av) disse spørsmålene:

- Hvor stort er karet?
- Andre innbyggere?
- Foringsrutiner?
- Hvordan er vannbytterutinene?
- Hvordan er vannverdiene og temperatur?
- Hvilken filtrering har du?
- Noen tegn til sykdom eller mistrivsel på denne som døde eller noen andre av karets innbyggere?
- Hvor gamle er fiskene/hvor lenge har du hatt dem?
- VF eller oppdrettsfisk?

Ofte dør fisk "uten grunn", akkurat det individet kan være svakelig fra naturens side, eller fisken kan rett og slett dø av alderdom. Men diskus er jo ganske kresne på forholdene, så mulig det er noe der.
Inaktiv bruker
Heei
se på profilen min.. ( 300l akvarium )
Et så brått dødsfall rett ut av det blå høres nesten ut som et slags hjerteatakk... jeg vet ikke engang om fisk kan få den slags da, men det tror jeg. Har sett det hos tetra faktisk, som har dødd midt i flukten.

Diskusen ble kanskje så oppgira og opphisset ved matserveringen at hjertet takket for seg...?
Thony
se på profilen min.. ( 300l akvarium )

Der står det lite om vannbytter o.l.
Satt mat i "vranga"? og kveltes? Går ikke slikt an?

Ble det foret med Tetra discus bits?
har brukt tetra diskus bits i 2 år jeg, uten at det har medført noen dødsfall. Det er faktisk eneste tørrforet mine diskuser spiser.
Så hva mner du egentlig med det geir? Mener du det er noe galt med tetra diskusbits?
Inaktiv bruker
Heii
Jeg mater de med oksehjerter og tetra diskus ...stakkar fisk ;(

Sett i forhold til discusen størrelse har denne en liten magesekk og det sjal ikke mye til før at det danner seg blokkeringer med dødsfall til følge.

Discusbits sveller i vann. Hvis discusen er kjapt fremme og får i seg for mye discusbits før de har trekt til seg nok vann til å svelle helt opp kan det oppstå problemer.

Dette skal normalt ikke være noe problem, men kan altså forekomme.

Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap