"tid for levendefor"

Leste denne artikkelen her på akvaforum og fikk lyst til å prøve i vår. Er det noen som vet om noen områder i Sarpsborg/Fredrikstad-distriktet som er fine til dette ?
spørs hva du er på jakt etter, mygglarver lever i di fleste smådammer, så de finner du overalt
Men jeg har aldri sett en mygglarve om vinteren, har hørt om andre som har det, skjønner det ikke, men det kan da hende du er heldig også.
bjørn 300l
Men jeg har aldri sett en mygglarve om vinteren, har hørt om andre som har det, skjønner det ikke, men det kan da hende du er heldig også.

Han som starter tråden skriver jo "i vår". Altså når våren og varmegradene kommer...
"Tid for levendefòr" er tittelen på artikkelen. Det menes ikke akkurat NÅ i februar

Det er forresten en knallbra artikkel, man får se skikkelig bra bilder av hvordan de ulike insekttypene faktisk ser ut! Jeg hadde ingen anelse om at dafnier ser ut som det der, før jeg leste den artikkelen

Mulig jeg er pinglete, men tør ikke putte noe levende fra dammer og myrer i karene mine. Redd for å få noen gærninger i karet. Mye rare innsekter.
Gleder meg til det blir varmt nok i været til å finne levendefor. I mellomtiden har jeg bestillt meg litt fordyr. Men det er til kultur og blir jo ikke helt det samme.

Er det noen som vet hvor varmt det må være i luften/vannet før det blir endel snax i vannet?

PS: dersom man tar med litt jord fra en bekk(også om vinteren), kan man filtrere ut en masse mygglarver og makk, men det blir ikke alverdens utbytte i forhold til arbeidet.
Ingen dum ide det nei..
Men lurer litt. Hvordan behandle foret etter fangingen. Det sto noe o det i artikkelen ja. Bør det fryses i små porsjoner? Og hvordan vaske det bare ha det i hoven og skylle?
mona o
[QUOTE=bjørn 300l]Men jeg har aldri sett en mygglarve om vinteren, har hørt om andre som har det, skjønner det ikke, men det kan da hende du er heldig også.

Han som starter tråden skriver jo "i vår". Altså når våren og varmegradene kommer...
"Tid for levendefòr" er tittelen på artikkelen. Det menes ikke akkurat NÅ i februar

Det er forresten en knallbra artikkel, man får se skikkelig bra bilder av hvordan de ulike insekttypene faktisk ser ut! Jeg hadde ingen anelse om at dafnier ser ut som det der, før jeg leste den artikkelen

Jeg må begynne å lese mer skikkelig fra nå av
bjørn 300l
Han som starter tråden skriver jo "i vår". Altså når våren og varmegradene kommer... ;-) "Tid for levendefòr" er tittelen på artikkelen. Det menes ikke akkurat NÅ i februar:-)

Varmegradene er på plass, er i øyeblikket 9 grader ute...

Noen som vet hvor varmt det skal være i vannet før det begynner å yre av liv?
Hvitmygg kan du gå ut og fange nå,den går det jo ann og fange bare en får hull på isen.Dafnier trengermer varme og lys pleier og fange rundt påske tider.dette gjelder Stavanger regionen det er nok senere i resten av landet.
Da burde det gå ann å finne dem i Bergen om en måned eller to. Bittelitt kaldere her enn i Stavanger, men ganske likt.

Påsken er jo ekstra tidlig i år, men det ser det ut til at våren er også.. Har hatt snøklokker i 2-3 uker nå. Ser det ut til at de fleste er oppe og i blomst.
Nå er våren her
Var ute for og fange hvitmyg i dag,til min store glede fikk jeg ingen men store fine dafnier i steden så nå er det fest i mine akvarier.
Laffen
Var ute for og fange hvitmyg i dag,til min store glede fikk jeg ingen men store fine dafnier i steden så nå er det fest i mine akvarier.

Det høres bra ut! Da kan håv og bøtte pakkes i bilen slik at det er lett tilgjengelig neste gang jeg passerer et fôrvann
Hvilke forvann anbefales da Bjarne?

Kjenner til pytten ved Førresbotten og Stupetårnet, har du andre gode plasser? Gjerne nærmere siviliserte strøk, dvs storkommunen Karmøy
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap