Akvarium av kryssfiner/glassfiber.

Jeg har lyst til å lage et akvarium som er ganske stort. Kryssfiner eller glassfiber. Noen som har gjort dette selv og har erfaringer å dele? Tenkte 800-1000 liter. Med glass i front. Har lest litt rundt i tilleg til at jeg har hørt med glassmester og bekjennte som har erfaring med glassfiber.

Noen som vet hvilken glasstykkelse jeg må ha? Det virker som glasset i disse karene er betydelig tynnere enn i helglass akvarier.
Det finnes en del knallgode artikler ute på nettet, både med gode beskrivelser, og erfaringer rundt bygginga.
Titter ofte selv på sidene til Jon Olav Bjørndalen, spesielt på dette flotte karet han laget seg.
Artikkelen gir svar på det aller, aller meste en måtte oppleve av problemer med planløsninger.

Glasstykkelsen bestemmes i hovedsak av hvor høyt karet skal bli. Følger du linken i artikkelen under glasstykkelse, finner du en "kalkulator" du kan laste ned, slik at du kan beregne både størrelse og styrken selv
Selvbygg
Å lage karet selv er morro. Om det blir billigere enn å kjøpe, kan jo diskuteres. Det avhenger av så mye. Jeg tror man også må se på det å bygge karet, som en del av hobbyen. Bygger man selv, så får man det helt skreddersydd, og tilpasset. Hvor fint det blir, avhenger jo av deg selv.

Var innom Biltema i dag, og der hadde de fått inn en ny type(ny for Biltema) glassfiber vev(rovingvev). Mye bedre enn den gamle glassfiber matta, de hadde. 5m2 på rull, til 349 kr.
Har du plass, og tid, så er selvbygg, bare morro. Kan du det, så blir det fint.

Jeg har 12mm glass på 55cm høyde. Godt forankret, rund baut. Mer enn nok, og sikker som banken.
takk for gode råd. Ser at kryssfiner kan bli litt stort og klumpete. har fått tildelt et rom av sambo som jeg kan bruke til akvariehobbyen som jeg vil. (Han hadde sikkert en liten baktanke med å få meg til å flytte akvariene ned i kjelleren)=)
Luzola
har fått tildelt et rom av sambo som jeg kan bruke til akvariehobbyen som jeg vil.

Hei.

Store kar er kjempeflotte og det er gøy å lage egne akvarium. Det tar noe tid hvis de skal bli fine, mye arbeid er det også. Men som sagt, gøy og ha laget sitt eget akvarium.

De blir nok ikke så mye rimeligere at det er noe særlig med penger å spare,(såfremt du ikke har tilgang på rimelige materialer, eller trenger et kar utenom standard størrelse.) og annenhånds verdiener nok heller ikke like stor som et "kjøpakvarie". Har sett flere som nesten gir bort hjemmelagde kar, bare noen kommer og fjerner dem.

Store kar er gøy, fine å se på, men når du har satt dem opp så er det liksom ikke noe mer å gjøre med dem, bortsett fra å stelle dem, fôre og nyte det. Her er det selvfølge også unntak, slik som månedens beplantede diskuskar.

Skal du som jeg, etterhvert ønske å drive oppdrett, ha spesielle fisk, artskar osv oppdaget jeg snart at flere kar kar var tingen. Det å gå inn på et annet rom bare for å se på et stort akvarium, ble litt kjedelig etterhvert og det ble flyttet tilbake i stua som prydkar.

Luzola
(Han hadde sikkert en liten baktanke med å få meg til å flytte akvariene ned i kjelleren)=)

Her har han gjort en stor feil. Kjellerrom med betonggulv er jo en drøm for de fleste akvarister. Du kan stable opp nesten hva du vil, store kar og mange kar i reoler

Vil anbefale deg å tenke fremover, vurder om du skal ha flere kar etterhvert, hva skal du eventuelt bruke dem til. Lag deretter en slagplan, og ta det litt etter litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap