Diy kjøleanlegg til rekekar

Jeg må bygge meg noen enkle billige DIY kjøleanlegg til 3 av mine 200 liters rekekar i god tid før våren.

Noen som har sett gode oppskrifter på dette?
Eller for all del ferdige løsninger som ikke koster mange tusen. Har egentlig ikke lyst å bygge noe
Med 600L vann som skal kjøles, går det jo fort med en del energi til dette.
Har du noen formening om hvor mange `C du må hente ut av vannet, for at rekene skal makte sommeren?

Til mindre oppsett, ville jeg nok selv valgt å få sveisa en boks i syrefast stål, som jeg monterer peltier-elementer på. Disse har ganske god kjøleeffekt, men trenger jo en del mat for å greie dette.
Det er såpass innviklet å beregne hvor mange W som må fjernes fra vannet, at jeg overlater den biten til noen med høyere mattekunnskaper enn at en pluss en = 3

Selv hadde jeg nok gjort det enkelt: fått laget en slik boks til hvert kar, som vannet passerer gjennom. Om en har utvendig filter, passer det ypperlig å ha denne etter filteret. Volumet i boksen trenger ikke å være allverden, ett par liter her skal holde fint.
På utsiden av denne boksen hadde jeg montert kjølinga i form av peltier-elementer, som igjen har påmontert kjølebro.
Om en satser hardere, bruker en også en temp-probe, og kjører det hele via ett system på PC-en som sørger for at tempen er konstant.

Ett av problemene er at peltiere trenger 12V, og med f.eks 3*100W i 12V, går det en tanke med amp til disse.
Det er ikke alt for mange gode strømforsyninger som velvillig gir fra seg 300W 12V (25A). De billigste og beste er trolig vanlige strømforsyninger til PC
Jeg har tenkt på det mange ganger selv, at det er virkelig synd kjølemaskiner til akvariebruk er så svindyre.
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=368169&t=temartic_e&userid=qrrycCNEVphjEy9z813n5yo0gdKK3N73l5V]Denne modellen fra AquaMedic[/URL] koster hele 2700 kr selv i Tyskland... :p
Og den rekker bare til et 200 liters kar. Det sier seg selv at man ikke akkurat kan gå til innkjøp av en bråte sånne når man har et rom fullt av akvarier som trenger nedkjøling... Kanskje [URL=http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000zWz45Gy9?ProductID=qXfD4QFHDKkAAAEQpmhP46X.&CatalogCategoryID=OLvD4QFHmYEAAAEOBuI03xiL]et air-condition anlegg for rommet istedet [/URL]hadde vært den rimeligste løsningen
Jeg vurderer faktisk en AirCondition maskin som denne til sommeren. Den gjør jo livet mere behagelig for både fisk og folk i grunnen. Ulempen med de jeg har linket til er støynivået. Det var nok litt for høyt til å ha i stua, tror jeg.

Jeg må bare krysse fingrene og satse på at ikke tempen går over 30°C i akvariene til sommeren.
mona o
Jeg vurderer faktisk en [URLBLOCK1] til sommeren. Den gjør jo livet mere behagelig for både fisk og folk i grunnen. Ulempen med de jeg har linket til er støynivået. Det var nok litt for høyt til å ha i stua, tror jeg. Jeg må bare krysse fingrene og satse på at ikke tempen går over 30°C i akvariene til sommeren.
Denne saken skal være temmelig dårlig, ut i fra det jeg har "forsket" meg fram til.
Måten den fungerer på, er rett å slett med å bruke varme fra rommet til å fordampe vann. Dette krever energi, og senker tempen.
Lufta trekkes deretter over ett knøtt av ett kjøleelement, som får vannet til å kondensere, for så å samles i tanken.
En kar som testet den i ett rom på 15m2, greide å senke tempen hele 1,2`C...
Jeg ville nok med en airconditon gjøre det samme som med mye annet; styre unna de aller billigste modellene
Du er en liten gullklump, Frank Tusen takk for tipset. Antageligvis må jeg rådføre meg med deg før jeg kjøper noe air condition, for å unngå å drite meg ut på det. Men jeg vurderer som sagt seriøst å anskaffe en, for å i det hele tatt kunne ha på akvarielysene de varmeste sommerdagene. Tempen raser fort opp i 28-29°C selv på middels dårlige sommerdager....

Blir vel å starte en egen tråd her om temaet i løpet av et par mnd

Hva med denne Wilfa modellen da? Den kan man selv stille inn på ønsket temperatur og man kan velge helt fra 18°C til 32°C.
Nesten dobbelt så dyr, men det er det vel verdt?

Ca 5000 kr

[External Image]

PS!
Håvard, beklager kupping av tråden din. Skal jeg starte en annen selv?

Kjør på Mona

De tre 200 literne står i bunnen av reolen min og har bare luftdrevne filter og lite lys. Har sett på endel løsninger, men de krever endel mekking og er ikke så veldig billige.

Likte denne
Ja, den så ut til å være noe for den virkelig nevenyttige typen med en hel del teknisk innsikt... Vi andre kløner må ut og kjøpe det ferdig til fem tusen spenn

Siden jeg jobber med kjøling så kan jeg kansje bidra med noen ideer?!

For å få et anlegg som virker så har man jo i realiteten flere valg til løsning.
Det er egentlig ikke noe problem å finne energibehovet for nedkjøling.
Sansynligvis er det transmisjon, altså energi tilført fra omgivelsene som er det som må beregnes og som påvirker kjølebehovet mest. Her må overflaten mot luft beregnes, forskjellen i romtem mot ønsket temp i vannet samt varmegjennomgansgtallet for glass finnes. Ta også med effekten til pumper og lys.

For å bedre regnestykket kan det være en ide å isolere alle de sidene av akvariene som ikke synes.

AV løsningsforslag, så er jo et alternativ en varmepumpe med ac-drift en løsning, men den koster fort 15.000,- kr. og kjøler ned hele rommet.

Deretter har man varmeveksling mot kaldt vann. vann fra springen varmeveksles mot akvarievannet og reguleres med en shunt ventil.

frysebokstrikset: jeg ville nok brukt en stor kveil med syrefaste rør, og fylt fryseboksen med en glykolblanding slik at dette ikke fryser. Dette vil sansynligvis øke varmeovergangen i forhold til å bruke vann. En liten sirk. pumpe burde også legges i fryseboksen. I rørene sirkuleres akvarievannet og det må en shuntventil som blander for riktig temp. Dette er nok den billigste løsningen.

er man fingernem kan man bygge noe selv, men det blir dyrt. det anbefalles ikke å gjøre det dersom man ikke kjenner til kuldemedier ol. det kan være farlig ved lekkasjer og frostskader kan fort bli en erfaring.
Man skal ha tilgang til deler, og materiell, samt kjenne til kjøleprosessen. Det må noe styring til osv osv.

Problemet med alle løsniingene er at det må inn en styring av temperaturene. dette kan gjøres på mange måter men det koster uansett.

Kansje å flytte akvariene ned i kjelleren kan være løsningen? Det er i hvertfall den billigste.

Jeg tror ikke det er mulig å få laget er spesialbygget kjøleanlegg til dette formålet for en rimelig penge. Timepriser og materialpriser på hovedkomponenten blir for store. man må da kjenne noen som kan bygge dette og som har tilgang på kompressorer, fordampere, kondensatorer ol.
PS jeg kan ikke bygge det, bare tegne det!

Mikkel

Hei Hårvard,

Sjekk den tråden her:
http://www.aquaristikimdetail.de/wbb-3/index.php?page=Thread&postID=239739&highlight=K%C3%BChlung#post239739

Det er også mulig å installere sånne PC-kjølerer at de puster over vannoverflaten. Da er 2 grader mindre mulig pga. høgare fordamping.

Men den enkelste løsning er etter min mening å åpne akvarier nårdet er varmt og kanskje slå av lys eller med belysningstid over natt med vindu åpen. Sånn fungerer det iallfall hos meg.

Men likevel to dager med 30 grader klarer rekene. Kritisk er det virkelig fra 32 grader. Det gjelder forCRS og Blue Tiger.

Helsing, Micha
Luftpumpe
I tillegg til, eller i stedet for vifter, kan man øke fordampingen ved å bruke luftpumper og luftesteiner.

Det er selvfølgelig umulig å måle, men jeg innbiler meg at jeg klarte å kjøle et par grader sist sommer med denne metoden kombinert med å løfte vekk armaturen.

Hvis man har en kald kjeller, kan man kanbsje legge en kveil med slange på gulvet? Eller grav ned en kveil med rør/slange i bakken? Men kansje litt omfattende? Eller legg en slangekveil i en vanlig dypfryser? Men det spørs vel hvor kaldt det skal være.
kjølebag kan dere bruke til filter og kjølemekanisme samtidig.
I fjor sommer brukte jeg kjøleelementer som var beregnet til camping etc.. Hadde noen av disse i fryseren, og byttet vel ca tre ganger i døgnet.
Aggi
I fjor sommer brukte jeg kjøleelementer som var beregnet til camping etc.. Hadde noen av disse i fryseren, og byttet vel ca tre ganger i døgnet.

LOL

Du får ta dette med på den tråden som heter noe slikt som "du vet du er akvaholiker når..."
... Når man har "fish on the rocks" på kjøkkenbenken?
Jeg har drevet med kaldt saltvann i mange år, og har gjort en del erfaringer med det å kjøle ned vann. Alle erfaringer er gode å ta med videre, men enkelte av dem har smakt litt bittert idet de ble gjort...

Det er kommet frem flere alternativer her som kan være aktuelle. Men for å kunne gi noen virkelig gode råd om hva som passer for deg, så hadde det vært greit å visst litt mer om oppsettet ditt.

Hvilket teknisk utstyr er det i karene, hvilken temperatur har vannet "normalt", hva er romtemperaturen normalt, hva forventer du romtemperaturen blir til sommeren, hvor høy temperatur tåler rekene, hvor er karene fysisk plassert, kan vann fraktes bort fra akvariene på en grei måte for å kjøles...osv...

Husk at den enkleste måten å redusere temperaturen på er noen ganger å se til å ikke tilføre varme. I enkelte tilfeller kan f.eks. redusert belysning samt det å fjerne evt. innvendige pumper som avgir varme kanskje være nok....

Snakker du om et par-tre graders reduksjon i temperaturen på de varmeste sommerdagene, er definitift en kraftig vifte det enkleste og rimeligste.
Drev med overklokking av CPU i datamaskin litt før. Leste da om diverse kjølemetoder.

Kjøletårn

Denne metoden senker faktisk vannet til under romtemperatur. Er vel en lov innenfor fysikken som sier at når vann fordamper trengs energi, og den hentes i form av varme.. ergo så synker vanntemperaturen.

Tro om denne kjølemetoden kan brukes innenfor akvarium også?

Kjøletårn, annen versjon
Vet at i India bruker sender man luften gjennom fuktige keramikkrør elller noe i den duren.
Når vannet fordamper, blir keramikken og dermed luften inni kaldt.

Skal du ha deg noe kaldt å drikke på stranden, kan du ta med deg et lite håndkle som du fukter og legger rundt flasken. Legg den i solen, og den vil bli kald etter en stund.
Når håndkletet har tørket, vil den bli varm igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap