- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Pestsnegler igjen!
Pestsnegler igjen!
Bortsett fra at disse formerer seg raskt,så sier dere at det kan være bra i akvariet ,visst de ikke blir for mange. det er vel knapt et pr uker siden jeg oppdaget småttiser av dette slaget i mitt bitte lille akvarie. Akvariet har holdt seg pent,det har vært veldig pent med friske planter og fisker.Men etter at jeg oppdaget alle disse snegleynglene som er mikrosmå,så synes jeg plantene har blitt fryktelig tjafsete? trodde de spiste døde blar og sånt,men her går de liksom på det friske og det flyter døde planterester og stengler over alt nå? i dag har jeg tenkt å sette slangen ned og lukke øynene,jeg ser ikke for meg at jeg skulle klare å knerte alle disse krypa,de kan jo umulig overleve i kloakken? eller?! så er det dette med formering,plopper de bare ut av hverandre?de er av forskjellige størrelser,men alikevel ørsmå,de formerer seg vel ikke så små??? en hau med dumme spørsmål er jeg redd,men...
Postet 22.02.08 kl 13:30
Har selv aldri opplevd at pestsnegler går løs på plantene, men det er ikke umulig at de gjør det hos deg for det
Jeg gjør som deg, bruker slangen og tømmer de i do. Er umulig å drive og skvise alle sammen. For å få med mest mulig av sneglene legger jeg oppi noen ekstra bunntabletter eller avskallede erter kvelden før jeg skal skifte vann. Det samler seg da ekstra mange snegler rundt maten og jeg får tatt et større antall av dem.
De fleste pestsnegler formerer seg med egg. Disse legges rundt omkring i karet på planter og steiner og glassvegger. Disse eggklasene ser ut som små klumper av gjennomsiktig gele og er ikke så lett å få øye på.
Skivesnegl som kan bli over 3 cm i følge basen, blir ikke mer enn 5 mm i mitt kar ihvertfall. Jeg regner derfor med at de kan formere seg før de når full størrelse. Utrolig stor formeringsrate på slike snegler, dessverre.
Forresten så er ingen spørsmål dumme. Lærer jo ingenting om man ikke tør spørre
Jeg gjør som deg, bruker slangen og tømmer de i do. Er umulig å drive og skvise alle sammen. For å få med mest mulig av sneglene legger jeg oppi noen ekstra bunntabletter eller avskallede erter kvelden før jeg skal skifte vann. Det samler seg da ekstra mange snegler rundt maten og jeg får tatt et større antall av dem.
De fleste pestsnegler formerer seg med egg. Disse legges rundt omkring i karet på planter og steiner og glassvegger. Disse eggklasene ser ut som små klumper av gjennomsiktig gele og er ikke så lett å få øye på.
Skivesnegl som kan bli over 3 cm i følge basen, blir ikke mer enn 5 mm i mitt kar ihvertfall. Jeg regner derfor med at de kan formere seg før de når full størrelse. Utrolig stor formeringsrate på slike snegler, dessverre.
Forresten så er ingen spørsmål dumme. Lærer jo ingenting om man ikke tør spørre
Postet 23.02.08 kl 19:45
Endret: 23.02.08 kl 19:46
Mine pestsnegler forsyner seg grådig av plantene mine. Men jeg har ikke alger så det kan være at de bare er sultne..
De setter seg gjerne i filteret, så når jeg skyller det havner gjerne mange i bøtta, når jeg slamsuger får jeg opp en del, og når de sitter høyt i akvariet moser jeg dem. Men det er fremdeles ganske mange av dem.
Gleder meg til filteret er innkjørt. Da skal jeg kjøpe pakistanbotia
De setter seg gjerne i filteret, så når jeg skyller det havner gjerne mange i bøtta, når jeg slamsuger får jeg opp en del, og når de sitter høyt i akvariet moser jeg dem. Men det er fremdeles ganske mange av dem.
Gleder meg til filteret er innkjørt. Da skal jeg kjøpe pakistanbotia
Postet 25.02.08 kl 04:16
Postet 25.02.08 kl 06:28
Postet 25.02.08 kl 06:35
Postet 01.03.08 kl 22:53
Ville bare takke
for svar.dataen har klikka lenge så jeg ikke kom meg inn hit. Ser at mange sliter med disse sneglene,hadde vel egentlig ikke gjort det visst akvariet mitt kunne rommet en fisk som faktisk spiser disse.Så jeg sikler desperat nå etter et større akvarium.Fra jeg så den første og trodde det hadde skjedd et mirakel med mine da 2 sebrasnegler,så er det plutselig sikkert 50 stk,og de er over alt,raser rundt med sine "micro" kropper,og tetter filtret mitt,skal jaggu prøve meg med en tablett og se om de kan få samlet seg på en fornuftig plass i lag. Til min fortvilelse kom den ene sebrasneglen bort,havnet i søppla med en katalog...kort fortalt,pusi var på fiskejakt og rev en katalog i akvariet,og min sønn fiska opp katalogen og hev den uten å sjekke om sneglene var med.Nåja,bare å skaffe en ny forresten,disse fiskene som spiser snegler,de spiser vel sikkert de store sneglene man har også? jeg tenker da på de som ikke formerer seg så lett og som man gjene vil ha.
Postet 03.03.08 kl 17:38