God yngelpleie....

Lurer rett og slett på hvor lenge yngel bør være med foreldre for å lære grunnleggende god yngelpleie?

Jeg tenker at svaret er "så lenge som mulig!"

Noen ganger er det ikke alltid rom for å få det til slik..... Er det et minimum ant uker ?

Yngel ilag med foreldra blir etter mi erfaring mat.
Da tenker eg på nyklekt yngel.
Har og sett corydorasyngel ete mindre yngel.
Ja jeg vet ofte blir yngel mat, selv av foreldre, men mitt acara par har frittsvømmende yngel nå, sinnsykt mange, regner med at noen blir spist også, men disse foreldrene er utrolig flinke til å passe ynglen sin....og det kommer de forhåpentligvis også til å gjøre vidre...har aldri vært borti mere "kjærlige" foreldre enn dette.......!!!

Selvfølgelig er jeg så heldig å oppdager de begynner å jafse i seg yngel er det bare å fiske opp det man kan av yngel.

Men poenget mitt er at yngel lærer dette av foreldrene, så hvor lenge er min. tid sammen med foreldre???? Jeg vil helst at foreldre skal gjøre mesteparten av jobben, så her er det bare å gi foreldrene tid......

Noen fisker trenger også trening i yngelpleie, så om de spiser egg/yngel noen ganger, er det ikke sikkert de gjør det etterhvert.....etter litt trening.... har selv opplevd det.

Gode foreldre
Så flott at acaraene er så flinke. De har jo gått en god skole

hilsen "bestemor"
Mika
Så flott at acaraene er så flinke. De har jo gått en god skole ;-) hilsen "bestemor"


Hei :o)

De er superflinke.Jeg er så fornøyd med disse. Har aldri fått så mange yngel i et kull noen gang. Blir spennende å se hvor mange som vokser opp.
Men jeg tror ikke disse svikter yngelpleien heller, de virker så sikre på oppgaven sin. Har de lagt egg mange ganger?
Gode foreldre
De la vel egg to ganger før de kom til deg, så de har litt tørrtrening
Mika
De la vel egg to ganger før de kom til deg, så de har litt tørrtrening ;-)


Hva skjedde, ble det yngel ut av det, eller ble det bare med legging av egg??? Det virker som at de kan sakene sine her...
Bettina
Ja jeg vet ofte blir yngel mat, selv av foreldre, men mitt acara par har frittsvømmende yngel nå, sinnsykt mange, regner med at noen blir spist også, men disse foreldrene er utrolig flinke til å passe ynglen sin....og det kommer de forhåpentligvis også til å gjøre vidre...har aldri vært borti mere "kjærlige" foreldre enn dette.......!!! Selvfølgelig er jeg så heldig å oppdager de begynner å jafse i seg yngel er det bare å fiske opp det man kan av yngel. Men poenget mitt er at yngel lærer dette av foreldrene, så hvor lenge er min. tid sammen med foreldre???? Jeg vil helst at foreldre skal gjøre mesteparten av jobben, så her er det bare å gi foreldrene tid...... Noen fisker trenger også trening i yngelpleie, så om de spiser egg/yngel noen ganger, er det ikke sikkert de gjør det etterhvert.....etter litt trening.... har selv opplevd det.


Personlig tror jeg strengt tatt ikke at de trenger å lære av foreldrene for å selv bli gode foreldre. Dette er innprentet i genene deres. Instinktet.

Mine blå acara har også yngel nå og de jafser også i seg yngelen, men det er slik jeg kan se det, for å hente inn yngel som er på tur til å ville seg bort ifra foreldrene og resten av yngelen. De jafser, sannsynligvis for å ikke skade yngelen, men tar de med til de andre og så spytter de ut. Det er deres måte å holde kontrollen på yngelen
Her er det en stor forskjell ute å går... Hva hver enkelt tror er en ting, og jeg tror yngelpleie ikke bare er instinkt, men også noe de må lære......

Om en yngel forviller seg, og blir hentet i munnen av en av foreldrene, er vel litt forskjell i om hele gjengen blir spist.....Er jo ikke dum, har vært vitne til dette flere ganger, både at egg og yngel blir spist, men ofte får fiskene det til etter litt trening......Kunstig klekking, krever så mye mer.....

Poenget er at selv om noe ligger i gener, så er resten opplæring.... Scalarer som blir solgt av foreldre som har ytet god yngelpleie er mere verdt enn scalarer som er drettet kunstig fra eggene ble lagt, disse mister egenskapene sine.......

Derfor trenger nok ynglen litt tid med foreldre.....spm var hvor lenge?
Bettina
Her er det en stor forskjell ute å går... Hva hver enkelt tror er en ting, og jeg tror yngelpleie ikke bare er instinkt, men også noe de må lære...... Om en yngel forviller seg, og blir hentet i munnen av en av foreldrene, er vel litt forskjell i om hele gjengen blir spist.....Er jo ikke dum, har vært vitne til dette flere ganger, både at egg og yngel blir spist, men ofte får fiskene det til etter litt trening......Kunstig klekking, krever så mye mer..... Poenget er at selv om noe ligger i gener, så er resten opplæring.... Scalarer som blir solgt av foreldre som har ytet god yngelpleie er mere verdt enn scalarer som er drettet kunstig fra eggene ble lagt, disse mister egenskapene sine....... Derfor trenger nok ynglen litt tid med foreldre.....spm var hvor lenge?


Du blir en god akvarist Bettina!
Jeg har ikke eksakt svar på spørsmål ditt men tenker å sammenligne med oss menneske. Når tror du at du forstår det med barnepleie? Er ikke det slik at du må først blir litt stor og kunne se forskjell på ting og at tingen skjer med deg som tilskuer.
badat
[QUOTE=Bettina]Her er det en stor forskjell ute å går... Hva hver enkelt tror er en ting, og jeg tror yngelpleie ikke bare er instinkt, men også noe de må lære...... Om en yngel forviller seg, og blir hentet i munnen av en av foreldrene, er vel litt forskjell i om hele gjengen blir spist.....Er jo ikke dum, har vært vitne til dette flere ganger, både at egg og yngel blir spist, men ofte får fiskene det til etter litt trening......Kunstig klekking, krever så mye mer..... Poenget er at selv om noe ligger i gener, så er resten opplæring.... Scalarer som blir solgt av foreldre som har ytet god yngelpleie er mere verdt enn scalarer som er drettet kunstig fra eggene ble lagt, disse mister egenskapene sine....... Derfor trenger nok ynglen litt tid med foreldre.....spm var hvor lenge?


Du blir en god akvarist Bettina!
Jeg har ikke eksakt svar på spørsmål ditt men tenker å sammenligne med oss menneske. Når tror du at du forstår det med barnepleie? Er ikke det slik at du må først blir litt stor og kunne se forskjell på ting og at tingen skjer med deg som tilskuer.

Et godt eksempel....vet ikke om jeg hadde vært en like god mor, hadde det ikke vært for alt det gode jeg har lært av min mor.... ser også min datter på 8 år, som yter god omsorg for både dukkene sine og dyr.... og ikke minst broren sin.... he he....
Jeg vil ihverfall ikke ta ynglen unødig ifra foreldrene..... så da håper jeg en god stund, eller så lenge som mulig er bra nok svar.....
Bettina
Her er det en stor forskjell ute å går... Hva hver enkelt tror er en ting, og jeg tror yngelpleie ikke bare er instinkt, men også noe de må lære...... Om en yngel forviller seg, og blir hentet i munnen av en av foreldrene, er vel litt forskjell i om hele gjengen blir spist.....Er jo ikke dum, har vært vitne til dette flere ganger, både at egg og yngel blir spist, men ofte får fiskene det til etter litt trening......Kunstig klekking, krever så mye mer..... Poenget er at selv om noe ligger i gener, så er resten opplæring.... Scalarer som blir solgt av foreldre som har ytet god yngelpleie er mere verdt enn scalarer som er drettet kunstig fra eggene ble lagt, disse mister egenskapene sine....... Derfor trenger nok ynglen litt tid med foreldre.....spm var hvor lenge?



Noen arter trenger mer trening enn andre for å bli gode foreldre. Man skal også være oppmerksom på at hvis man fòrer veldig lite og med et lite proteinrikt fòr så er sjansen mye større for at foreldrene spiser sine egne egg/yngel.

Når det gjelder mine blå acara så har de fostret opp yngel tidligere og driver meget god yngelpleie. De spiser ikke sin egen yngel. Men de kan hente de inn med kjeften hvis noen kommer på avveie. Men jeg ser jo helt tydelig at de spytter de ut i klynga der de andre yngelen er.

Og hvor lenge yngelen bør være hos foreldrene kommer vel kanskje litt an på hvilken art det er. Mine palettforeldre blir hentet i dag, yngelen er ca 3 uker nå og det virker som foreldrene er klar til å gå i lek igjen. Jeg ønsker ikke flere palettyngel og selger derfor foreldrene nå.

Når det gjelder palettciklider, så iflg. Wikipedia (internett leksikon) så pleier de yngelen i ca 21-28 dager, så er de klar til å leke igjen.
For meg er spørsmål om hvor lenge kan fiskeunger gå sammen med foreldrerne handler om plass. Men de skal helst flyttet for seg selv når de er nesten kjønnsmodne for å unngå innavl. Bytt gjerne yngel med andre for å få inn friske blod.
Som jenter så tror jeg dere to er flinkere med "yngelpleie" enn vi som er gutter. "Innstink" som 2nelise kaller det. Men vi mennesker er velorganisert individe som har evne til å overføre kunnskap gjennom opplæring, fisker derimot lærer gjennom handling. Om de snakkes sammen vet jeg ikke. Men uansett, det må oppleves for at kunnskap skal virke av ekte omsorg. Dere kjønner nok hva jeg mener. Fisk i handel ble avlet fram med kun et mål for salgs. Gjennom flere generasjon med "strykking" og "tømming" av yngel gjør at nye generasjon av fisk blir dårligere og dårligere i yngelpleie.
Det dere snakket om foreldrefisk som spiser yngel kan delvis forklares med mangel på kunnskap hos foreldrefisker. Men det kan også forklares med en annen teori. Når foreldrefisker lyder av mangel på protein så spiser de sin egne egg eller yngel. For når de selv er i dårlig forfatning da er yngel ikke noe å spare på, de kommer til å få et dårlig liv. Dette er også en del av naturen. De sterke lever. Heldigvis er vi menneske ikke sånn.
Sitat av en artikkel fra internett:

"Hvis temperaturen er riktig skal det ta ca. 73 timer fra eggene blir lagt til de klekkes. Tro meg, 73 timer kan føles som en uendelig lang tid. Mye kan skje på 73 timer. Og det gjør det som regel også. Svært ofte spises eggene opp etter bare 2 døgn av foreldrene. Første gang dette skjedde hos meg, så jeg det som en totalt irrasjonell handling. Hvorfor i all verden skulle de finne på å spise opp barna sine? Det mest naturlige ville jo være å gjøre alt som sto i deres makt for å beskytte dem slik at slekten ble ført videre? Det tyder på at det er noe de er misfornøyd med. Det første man da sjekker er vannkvaliteten. Når man finner ut at den er 100%, begynner hodebryet for
alvor. Kan du tenke deg hvasom var problemet? Hadde det ikke vært for at jeg var vitne til at det var foreldrene som spiste eggene, ville jeg automatisk lagt skylden på de siamesiske alge-spiserene som også svømmer i tanken min. En del cichlidearter "sovner" om natten og er derfor ikke like aktive til å forsvare territoriet. Nattaktive maller, reker, snegler og liknende kan da se sitt snitt til å forsyne seg av egg. Det hadde vært en lettelse å skylde på dem, men det kunne jeg altså ikke. Kreativiteten var stor og mange teorier ble falsifisert før jeg en dag kom i snakk med en grisebonde fra Steinkjer. Det var en tilfeldighet at jeg snakket med akkurat ham om sommerfuglcichlider. "Proteinmangel", sa han. "Det hender grisemora spiser ungene sine hvis hun har proteinmangel". Jeg var stum. Det var en vinner.

I all akvarielitteratur står det at du skal være gjerrig med foring av fisk. Hovedårsaken er at folk flest overforer fiskene sine slik at det blir liggende matrester å råtne i akvariet. Det blir det alger av. Siden fiskene mine sto i et planteakvarium, var jeg derfor ekstra nøye med å ikke fore fiskene altfor hardt. Viste seg altså at jeg hadde vært altfor gjerrig. Fiskene mine sultet ikke, men med hyppig egglegging (hver 10-13 dag) er det nødvendig med ekstra mat. Sommerfuglcichlidene fikk fra nå av daglig tilskudd av artemia, et lite, men proteinrikt skalldyr som vanligvis brukes til oppforing av yngel. Foreldre setter også stor pris på artemia. Jeg fortsatte samtidig å fore med det vanlige hovedforet som normalt. Etter en uke la de egg nok en gang. Denne gangen klekte et ekstra stort kull. Jeg fikk endelig se en sverm av cichlideyngel som ble godt forsvart av foreldrene."

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap