Palettciklide oppførsel

hei!
Jeg har kjøpt palettciklider i butikken (Jan Holt) og de sa at jeg fikk en hunn og en hann....men nå så har de begynt med en rar oppførsel:
de holder stort sett sammen, og de fleste gangene de "ser" på hverandre så reiser de alle finner og bøyer halen, noen ganger begynner de tilogmed å riste litt intenst i 1-2 sekunder.
Det jeg lurer på er, hva slags oppførsel er dette?
Kan det være jeg har fått samme kjønn i butikken eller er det lek?
Dette høres ut som lek! Risting er typisk tegn på det... Hadde det vært to hanner hadde de mest sannsynlig hakka på hverandre!

Palettciklider er også ganske lett å se forskjell på, så hvis du søker litt i databasen her på bildene, så ser du nok at du har en av hvert kjønn! For du har fått lek! Og snart blir det nok egglegging og wigglers også skal du se!
jippi!! hvis det stemmer så håper jeg at det blir noe av
De i butikken sa at det var lett å få lek med disse, men trodde ikke det skulle gå så fort:P
nå når jeg har studert oppførselen deres litt merker jeg at den jeg tror er hannen har funnet seg til rette i en vulkanstein med en hule i..hunnen derimot ser vømmer bare rundt og noen ganger gjemmer hun seg bak pumpa. Når hun nærmer seg hula så er det som om hannen på en måte jager hunnen litt..er det normalt?
Det er nok helt normalt. Det du beskriver i første innlegg er lek (flørting hehe). Min hanne jager også litt innimellom, men det er ikke noe dramatikk bak dette.

De legger egg i taket på huler, så en opp-ned terrakottapotte eller en kokosnøtt er fint å ha. Det er godt mulig den vuklansteinen med hule er veldig bra også! Har aldri hatt en slik selv

Paletter er enkle å få til å leke, men husk at de kan bli ganske hissige når de har egg/yngel, så velg "romkamerater" med omhu
ok takk for tips
det jeg lure på å ha sammen med dem er en liten stim med kardinal tetra, vil det gå bra??
har allerede en gansle stor otto der fra før...
Så lenge karet er stort nok til det, vil det sannsynligvis gå bra å ha en stim med kardinaltetra sammen med palettene (minimumsstørrelsen på kar for paletter er 60 liter i følge fiskebasen, og i et så lite kar bør det ikke være mer enn ett palettpar). Kardinalene vil nok bli jaget i perioder, men stort sett går det bra.
ok det var godt å høre...har en akvarium med rundt 120l tror jeg så da burde de gå bra!?
En annen ting jeg lurer på er, vokser palett ciklider relativt fort eller tar det kjempe lang tid før de blir opp mot 3cm? de jeg har nå er vel rundt 2cm.
I en 120 liter burde det gå bra ja. Vi har et palettpar i en 125 liter sammen med en stim på 20 vinkeltetra, noen ottoer og guppy (ja, det karet er fullt). Dette går helt fint, men noe jaging er det jo naturlig nok når palettene leker og passer på småttisene sine.
De palettbarna som har blitt til i vårt akvarium har vokst ganske sakte. Men det kommer vel an på hva du forer med - vi har kun brukt vanlig flakfor, røde mygglarver og tetra fresh delica (som er veldig populært hos palettyngel). Men har ikke akkurat fulgt så nøye med at jeg vet hvor mange millimeter de vokser i uken
oi mangefisk der ja:-P
tenker å bare ha en stim med neon eler kardinal tetra, tror det skal gå bra.
Du sa du hadde noen voksne palett`er hvor store er de?
Det går egentlig helt fint med den mengden fisk i karet. De ulike fiskene holder til i forskjellige sjikt, og vi har gode rutiner for vannbytte og god nok filtrering så vannkvaliteten er god.
Vi har et voksent palettpar i karet, hannen er vel sånn rundt 10 cm - hunnen er vel 2 - 3 cm mindre. Tror det er ganske standard størrelse på voksne paletter.
da har nok mine litt å vokse på..:P
sånn leke oppførsel, hvor lenge varer det før det eventuelt blir egg?
Er godt mulig de kan få frem yngel før de er så store også. Det viktigste er vel at de er kjønnsmodne og at hannen er større enn hunnen. Vi kjøpte vårt par som fullvoksne (ble ikke kjøpt som lekspar, men fra en gruppe som gikk i et kar i dyrebutikken. De fant imidlertid hverandre veldig fort, så det kan tenkes at de hadde vært et par fra før - i så fall ganske flaks å klare å velge ut et par fra en gruppe på over 10 individ), så jeg vet ikke hvor tidlig lek med yngel som resultat faktisk kan starte.

Varierer en de hvordan leken arter seg hos vårt palettpar. Noen ganger er det hannen som er pådriver mens hunnen gjør seg kostbar, men som oftest er det omvendt.
De flørter gjerne litt (dette skjer som oftest rundt tre til fire uker etter forrige kull, og da jager hannen damen en del), så roer det seg en periode, også er det på'n igjen (da er det ofte hunnen som er rognstinn og ivrig på å få hannen med på lek) og da blir det som oftest lagt egg. Sikreste tegn på at de har egg i hulen er at hunnen står og vifter eggene i hulen, og så godt som aldri kommer ut - selv ikke for å spise. Hannen står gjerne like ved hulen og passer på.
Vet ikke om dette er noen generell fasit for lek hos palettciklider, vi har bare hatt dette ene paret.
Nei!! ulykken har vært ute! palett ciklide hannen er død og jeg tror kanskje jeg vet hvem synderen er: en gigantisk, agressiv og territoriell otto som tidligere har vært litt alene i karet. den har jaget palettene siden jeg fikk dem og nå er en død, men den fortsetter å jage hunnen som nesten bare svømmer hvileløst rundt.

Er det noe jeg kan gjøre for at den ikke fortsetter å være agressiv og teritoriell og er det mulig å få solgt/byttet en stor otto i butikken??

tusen takk for god kunnskapsdeling!
Åh nei! Det var jo ikke noe moro! Paletter pleier jo stort sett å ta igjen, men med en stor otto som er vant til å ha all plassen alene så blir det ikke enkelt...

Jeg har dårlig erfaring med å bli kvitt fisk i butikker... Kanskje du kan legge den ut her på akvaforum? Kanskje noen har plass/vil ha den?

Du må iallefall redde den stakkars lille palett-dama di! Er ikke moro å være enke og i tillegg bli jaget!

Håper alt ordner seg fort! Du som hadde fått lek og alle greier...
det som er er at palettene mine ikke er større en 2cm mens den jeg tror er en otto er nok ihvertfall 4cm lang.. kan prøve å ta et bilde av den og legge det ut her
har hatt den utrolig lenge og har i detsiste tenkt at den må jo være langt over sin levetid, men er det noen som vet hvor lenge en otto kan leve?
har lenge tenkt på å bytte den ut med en Ancistrus eller noe men har liksom ikke hjerte til å ta livet av den heller, selv om den er en pain in the ass mot de andre fiskene...:P
her er et par bilder jeg prøvde å ta av han...litt uklart:S
Martin...
her er et par bilder jeg prøvde å ta av han...litt uklart:S

Det der er nok ingen otto. Tipper det er en kinesisk algespiser. De er kjent for slik oppførsel. Søker du i forumet så finner du mange lignende historier.
ok da har jeg en kineser gående i karet^^
men hvis jeg erstatter den døde palett hannen med en kanskje litt større palett hann, vil den nye hannen ta opp kampen med kinesern hvis palettene blir et par? eller er det en dårlig idè?
Etter hva jeg har lest i diverse tråder så slutter de ikke med denne oppførselen når de først har begynt. De blir rimelig store etterhvert også, 28 cm i følge basen, så det er ikke mange fisk som kan hamle opp med denne når den vokser til. Kjøpte du den som otto så ville jeg gått tilbake til butikken med den.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap