Noen som kan si noe om denne krabaten?

Kjøpte et 98 liter kar på tirsdag og da fulgte blant annet denne karen med. Forrige eier sa det var en Antennemalle og den var kjøpt i butikk for en god stund siden. Den er ca 12 cm ( øyemål) Bildene ble ikke de beste, men mulig de duger..
[External Image]
[External Image]

Det er nok ingen blå antennemalle, men en standard ancistrus sp. Ser også ut som en stor god han som gjerne ser at han får en dame.
Takk for svar
Regnet med det var en standar, men lignet ikke på noen av bildene. Har 5 småtasser som jeg kjøpte for ca 2 uker siden i storkaret(250l). Kan jeg ha disse sammen med denne gamle karen? Eller bør jeg holde de adskilt ( minste er vel 2,7-3 cm største 3,5-4) (de gikk i dekning når det kom Praktbotia i karet )

Hva er normal tid før de blir kjønnmodne?

1 stor og 5 små er vel nok på de to karene mine? 250 og 98 liter

Kan jeg ha de som er så små sammen med botian? ( ser de gjemmer seg i og under roten, men kommer ikke frem lenger.. )

Enig med Geir.

Angående "blå antennemalle" er det i hvert fall litt forvirring ute og går.
Tyskerne bruker nå hovedsaklig dette populærnavnet (på tysk, selvfølgelig) på Ancistrus sp. "oppdrettsvariant".
A. dolichopterus kaller de "hvitsøm-antennemalle"; noe den også blir kalt i en norsk akvariebok eg har.

I Norge gikk A. sp. "oppdrettsvariant" lenge feilaktig under navnet A. dolichopterus.

Etter min logikk er det tyskerne som har "rett"
Ikke noe problem å ha dem sammen, både med og uten praktbotia. Ancistrus er som regel nattaktive og dermed mest sky om dagen. De vil imidlertid føle seg mindre sky og mer trygge dersom du har godt med gjemmesteder til dem i form av røtter, tykk beplantning eller skiferhuler o.l.

Litt usikker på når de blir kjønnsmodne, men som regel etter ett års levetid. Hadde min hann i 8 år, før han begynte å ha seg med damene! Nå skal det sies at jeg ikke la forholdene for oppdrett spesielt godt til rette inntil for et halvt år siden.
Jeg ble litt satt ut her, da jeg kun så den øverste halvdelen av det øverste bildet først. Og toppen på rota di ser akkurat ut som en sel! Det var litt av en "fisk" å ha i akvarium... ;-D
Karen har fått seg en skiferhule som den flyttet inn i med det samme. Har også fått en liten/middels hunn til selskap. Ryggsvømmeren er i samme karet enda så det er de tre som er der. Har ikke sett noe lek enda ikke sikker hunnen er stor nok, pluss det lille akvariumet står på fuglerommet så ser jo ikke alt som skjer der. Er en del planter og blir mere etterhvert..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap