Scalale hannen jager hunne

jeg kjøpte for noen uker siden et scalare lekpar.
Disse har oppført seg pent og vært gode venner frem til for noen dager siden.
Hannen er blitt veldig aggressiv og jager hunnen inn i hjørner og napper henne i halen. Da jeg fikk de var hunnen veldig pjuskete på halefinnen fra før mens hannen var veldig flott. jeg fikk høre at de tidligere hadde bodd med andre fisk som nappet i halefinnen til hunnen og at dette var grunnen.

Når jeg fikk dem så var hunnen veldig frempå og nysgjerrig og kom svømmendes med en gang det var mat.
Nå sitter hun bak pumpen hvor det er stor nok glippe til at hun kan gjemme seg.
Jeg vil nødig måtte skille dem men det er begrenset hvor lenge hun kan sitte bak pumpen. Hun får ikke en gang komme ut og spise for med en gang hannen ser henne så glemmer han maten og begynner å jage hunnen.

Uten om scalarene har jeg 2 honninggurami og 2 Ancistrus.
Ancistrusene bryr den seg overhode ikke om mens honningguramiene blir jaget de også. Guramiene er for raske og ser ikke ut til å bry seg for mye om scalaraen om den ikke gjør plutselige brå bevegelser. Det er bare hannen de passer seg for, men nå er det bare han som jager dem også da.

Håper noen kan gi meg et svar veldig fort på hvorfor hannen plutselig er aggressiv og om jeg kan gjøre noe med det
Tatt ut hannen
nå har jeg tatt ut hannen. hunnen har sittet bak pumpen siden igår så for at hun skulle få spise så måtte hannen bort og hun måtte skremmes ut fra pumpen.
Etter å ha spist litt så kviknet hun til og begynte å svømme rundt.
Har nå sett hvor ille hun er blitt bitt på. en stor del av halefinnen hennes er borte midt på og den øverste finnen henner er blitt "hakkete" isteden for rett.

Hannen sitter nå i en større bolle så han kan jo ikke bli der for evigheter heller.
trenger virkelig tips her.
Nå gåår hannen tilbake
så får vi se hvordan det går. er han fortsatt like hissig så må han nok i en bøtte over nattet. venter fortsatt desperat på tips og råd. Litt redd for at hannen skal ta livet av hunnen om han fortsetter slik
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap