Juwel filter og filtermateriale

Har ett 110 liters Juwel akvarium med innvendig Juwl filter. Jeg har sett at prisene på de forskjellige filtermaterialene er ganske dyre.

Finnes det alternative filtermateriale til juwel? Er det f.eks mulig å bruke aktivt kull blandet i filt, istedet for det svarte kullfilteret som er standard?


mvh Raymond
Plussmedlem
Filtermaterialet i Juwel-filteret er jo ikke noe du trenger å skifte ofte.
Blåsvamp blir jo ikke akkurat slitt så fort.
Kullfilteret trenger du ikke å bruke. Erstatt det med en blåsvamp istedet.
Kullfilter bruker du som regel kun etter medisinering for å fjerne medisinrester.
Nitrat-svampen kan du bare la være i filteret etter den perioden hvor den er effektiv. Den vil da fungere som en vanlig blåsvamp for filterbakterier.
Eneste som du trenger å skifte med jevne mellomrom er dette. Denne kan du skylle i springen noen ganger før den mister fasongen. En pakke på 5 varer derfor lenge.
.... eller du kan bruke vanlig filtervatt som du får kjøpt rimelig i poser. Da kan du skifte hver gang. Mye enklere. Har endog klart å bruke hamstervatt som jeg hadde i samme kassen med dyreutstyr. Oppdaget det ikke før det var tomt og jeg skulle skifte på hamsteren. Den måtte da sove i filtervatt for fisk.. Tror ikke det er noe forskjell.
De blå svampene ser jeg på som et engangkjøp. Bare ikke finn på å rengjøre alle samtidig. Ta utav 1 om gangen og kvest den i brukt akvarievann. Har hatt juwelkarene i gang i snart et år og jeg har gjort det 1 gang med hver svamp (4/5 stk i hvert kar). Vatten skifter jeg hver gang.

[URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=878&HKatID=][/URL]
Takker
Takker for gode tilbakemeldinger. Da skal jeg ikke tenke så mye på selve filteret lenger Har lagt merke til at filtvatten blir ganske så brun og skitten etter bare en uke. Har en pose med filtvatt som jeg tenkte at jeg skulle bruke. Da blir ikke denne hobbyen så dyr i lengden likevel

mvh

Raymond
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap