Eksperimentering med levende fôr i form av forskjellige insekter.

De siste ukene har jeg eksperimentert forsiktig med forskjellig for, eller rette sagt, forskjellige insekter.

Det begynte med at det var en edderkopp rett over sengen min da jeg skulle legge meg. Ikke at jeg er redd edderkopper, men jeg liker ikke å ha de kravlende overalt på soverommet mitt. Og jeg bruker derfor å fange de for så å sleppe de ut ute. Men så fikk jeg den strålende ide å putte denne lille edderkoppen nedi til fiskene, og en slik respons fra fiskene har jeg ikke sett maken til. Hele stimen var som en rakett etter edderkoppen med en gang den traff vannflaten.

Fiskene som spiste edderkoppen var stimen min med Norsk Flaggtetra, i tillegg til to Tigerbarber som går i lag med dem. Begge de to fisketypene er listet som :

Omnivore
Altetende. Frossen- og levendefôr. Tørrfôr med vegetabilsk innhold. Planter.

Dette fascinerte meg så mye at jeg senere den samme dagen gikk ut og fant en liten tynn meitemark. Jeg vasket den, og slapp den så oppi akvariet. Samme responsen, men ikke overaskende stakk den største Flaggtetraen av med marken og etter å ha forsvart den fikk den tyggd den i seg i fred.

To dager etter bestemte jeg meg for å prøve igjen med litt mer variert utvalg, en litt større meitemark og en liten snegle.
Og her kom en av de artigste situasjonene, nok en gang den største flaggtetraen tok tak i ene enden av marken, men hadde ikke sjansje å få den i seg, så den ene barben tok tak i andre enden. Og med en ende hver svømte de rundt og spiste. Og sakte fikk de den i seg, men så glapp barben taket, eller den ble lei. Og da kom værålen på banen, tok tak i ene enden av marken, rev den ut av munnen på tetraen og eksploderte rundt om i akvariet med marken hengende ut av kjeften.
Tilslutt ble fikk den fred, og låg under en sten og spiste resten av marken i fred og fordragelighet den neste halvtimen.

Siden har jeg foret et par ganger i uken med en liten mark, for å holde ved like eller trene opp jaktinstinktet.

Men så, i kveld så jeg en gedigen kjelleredderkopp på veggen i leiligheten min. Og pga størrelsen var jeg litt tvilende, men bestemte meg tilslutt for å legge den oppi.

Og det var litt fascinerende, for etter å ha blitt trukket ned på bunnen gjorde den faktisk motstand, reiste seg opp på bakbena og skremte fiskene som prøvde seg. Etter angrep fra flere vinkler fikk stimen til slutt has på den, men hele jaktprosessen har fascinert meg.

Håper ingen her synes jeg eksperimenter med fiskene på en uetisk eller dårlig måte. Mener selv at om fiskene prøver å ta insektene er situasjonen helt reell i naturen, og at den da både er sunn og god for fiskene.
Om noen mener dette ikke er bra for fiskene så bare si ifra, siden jeg ikke er noen dreven akvarist, og dette sikkert er prøvd ut før.....

Om ønskelig kan jeg prøve å legge ut bilder av fiskene i "jakten".

Vil de neste ukene, og utover sommeren prøve flere forskjellige insekter og skrive litt om hvordan fiskene reagerer på dem.

Mvh Andreas Heggdal.
Så spennende

Det eneste jeg kan tenke meg du bør være forsiktig med er insekter som har gift eller som kan slukes hele og så bite fisken innvendig.
Ikke bruk snegler fra naturen heller. De kan ta med seg parasitter. Uten tilgang til skikkelig antiparasittmedisin her til lands, så vil vi helst ikke ha sånt utøy i karet.
Men pestsnegler som du finner i karet, kan du bare knuse skallet på, så får fiskene seg et fint lite måltid.
Takk for tipset.
Takk for tipset, slik respons jeg trenger. Slepper jeg å lære det "the hard way"....

Mvh Andreas Heggdal
Jeg dyrker mygglarver i store plastbaljer som jeg har rundt omkring i hagen. Da bare håver jeg opp noen etterhvert som jeg trenger.
Vannet i disse baljene bruker jeg også til lettvint vanning av blomsterbed, og mygg og knott legger egg der villig vekk.
Enkel, og lett tilgjengelig levendefor.

Jeg gir mye meitemark, og endel mauregg.
Rose U: Graver du i martuene? Er det virkelig mulig uten å bli full av maur selv? :o
Syntes litt synd på den store edderkoppen jeg.. Som til og med forsvarte seg før fiskene fikk "has" på den som du sier..

Synes du burde holde deg til insekter som har en slik størrelse at de blir drept umiddelbart, og ikke dør av å bli plukket fra hverandre bit for bit slik den store edderkoppen måtte lide seg gjennom...

Det er svært beklagelig og uetisk å bruke så store fôrdyr til fisk som er så liten at den ikke får avlivet dem umiddelbart, sett med mine øyne..
Joja
Kan ha litt forståelse for at du synes akkurat det var støtende, siden jeg muligens skrev det litt i overkant detaljert. Ser i etterkant at akkurat den delen kan omskrives, siden jeg ikke ønsker at tråden skal kunne virke støtende på noen.

Men, jeg mener også at siden slikt foregår i naturen, kan det til en viss grad forsvares i et akvarium. Selv om det kan bli litt å "leke gud".

Mvh Andreas H
Klart det foregår i naturen, men vi trenger jo ikke gjøre alt som skjer i naturen..

Ville for eksempel ikke falle norske slakterier inn å avlive okser ved å rive opp buken på dem og la folk spise på dem før de er døde; selvom det er sånn villhunder og hyener tar livet av byttene sine - bare for å sette det _veldig_ på spissen.

Holder fortsatt på at det er mest humant å gi fôrdyr som kan avlives såpass kjapt av fisken at de slipper unødig lidelse for vår "underholdning".
Aggi
Rose U: Graver du i martuene? Er det virkelig mulig uten å bli full av maur selv? :o

Dette er ikke noe problem på denne tiden av året. Grav av torven, der den ligger tynnt over fjell\berg.
Da er det ikke lenge før du finner samlinger av gule tissemaur. Maurene er i dvale, og det er bare å plukke opp de små hvite eggene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap