Palettciklidene mine har lagt egg

Titta kjapt inn i karet i morges, og da så jeg at palettciklidene hadde lagt masse egg på et blad.
Disse ble voktet med "nebb og klør". Ingen som skulle få bort å ta noe der nei.
Blir spennende å se hva som skjer. Aldri hatt fisker som har lagt egg før. Hva er oddsen for at noen lever opp. Bør jeg flytte egene over til ynglekaret? Klarer de seg alene? Eller bør jeg la naturen gå sin gang?
Er det mulig at foreldrene plutselig kan finne på å spise opp sine egne egg?
Gratulerer med egg!!

Paletter er flotte foreldre og passer godt på, så du kan la eggene være der de er. Palettene trenger ofte (men ikke alltid) et par-tre forsøk før de skjønner poenget, så det er ikke sikkert disse eggene overlever.

Det som da er fint er at når paletter først har begynt å legge egg så gjør de det ofte. Så om det skulle gå galt denne gangen tar det ikke lenge før de er på'n igjen
Oi..så kult!
Da lar jeg de bare være der de er, så får vi se hvordan det går. *Spennende*
Det er veldig spennende og yngelpleien til palettene er veldig interessant å følge med på. Så om det skulle gå galt synes i hvert fall jeg det er best å la foreldrene få prøve og feile, så man til slutt får studert yngelpleien på nært hold

Nå er det ikke alle som trenger flere runder før de greier det heller da

Har du en hule til de også? Om du ikke har det hadde de sikkert satt pris på å få en. De pleier å ta med seg yngelen inn i hula om natta slik at alle kan sove trygt
Ja...jeg har to kokosnøtthuler de kan gjemme seg inni. Så håper at de syns de er egnet gjemmested.
Ellers så ser jeg at de har funnet seg godt til rette bak noen røtter og planter, så det kan jo godt hende at de velger å holde seg der.
Blir spennende å se når jeg kommer hjem og eggene fortsatt er det. Vet du hvor lang tid det ca. tar før eggene klekkes?
4-5 dager tenker jeg. Deretter noen dager til før de er frittsvømmende (de har en plommesekk de tærer på de første dagene).

Da de har blitt frittsvømmende tar foreldrene med seg barna ut på tur for å lete etter mat. Skulle en liten en forville seg vekk fra flokken, plukkes denne opp i munnen og spyttes ut oppå sine søsken. Som for å si "bli der!". Det er utrolig søtt å se på

Kokosnøtthuler er alltid en slager! Men det hender jo at de finner seg noe annet, slik som dine har gjort Men de har da muligheten!

Hos meg tok det en uke fra eggene ble lagt til de var ute på sin første svømmetur. Kan ha vært 8 dager, da jeg ikke her 100% sikker på akkurat når eggene ble lagt Hvor lenge det tar varierer litt også.
Nå skjer det saker og ting her...vet at de fleste av dere har opplevd dette før, men siden det er første gangen er jeg så utrolig spent.

Halvannet døgn etter at ciklidene har lagt egg ser jeg nå at de driver og flytter eggene. De har gravd i grusen, og der ser jeg at det romstreres voldsomt nå. Så jeg regner med at eggene klekkes nå...det er jo full aktivitet bak der. Men de er jo så små!! Stakkar!
Hva er oddsen for at noen overlever om jeg bare lar naturen gå sin gang? Altså ikke flytter de over i ynglekaret. Som "Nille" nevnte før i denne tråden er jo palettciklider utrolig flinke foreldre.
Må bare legge ved et par bilder jeg tok i går...

Lurer litt på om jeg har bommet helt? Syns ikke jeg kjenner igjen palettcikliden fra kunnskapsbasen.

Tror jeg legger inn et bilde under forumet "Identifikasjon av fisk" også jeg...ble veldig usikker her nå!
Ser ikke fisken helt tydelig, men for meg ser det ut som en sebraciklide! Vi har også et par av dem, og de har fått masse egg, men alle blir spist. Tror kanskje det har noe å gjøre med Sajica-ciklidene som ville ha litt snacks =/ Det kommer nok an på hvilke andre fisker du har i akvariet og.
Lykke til videre med småfiskene da!=D
Hmm..nei, det er nok ikke noe sebraciklide! Ikke lett dette her, men har fått bekreftet fra flere hold at det i hvert fall ikke er noe palettciklide.

Kan du ta en titt på denne tråden, og se om du syns den ligner på noe du kjenner?
Åhnei...:(
Kom hjem fra jobb i dag, og da var det ingen wigglers(eller hva det heter) i gropa, og foreldrene svømte rundt i akvariet som vanlig

Det gikk nok ikke å bra denne gangen. Får krysse fingrene for neste gang!
Ser ikke ut som palett nei. Mine paletter fikk 3 kull før de skjønte tegningen, og da tok hunnen livet av hannen, og nå har jeg 20 små svømmende rundt. Det kan kanskje være lurt å ta ut hannen etter en stund??
Blå acara
Hei det ser ut som det er Blå Acara du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap