Hagedam spørsmål?

Hei.
Jeg og en venn har tenkt å grave oss en liten hagedam hver til sommeren.

-Hvor dyp kan den være før man må ha gjerde rundt den?
-Hvordan varmekolber kan man bruke?
-Hvordan filter?
-Hvordan damduk kan man bruke?
-Har noen link til nettbutikker og informasjons sider om dam?

Takker for alle svar.
Ok.
E det han andre på dyrebutikken i byen?
Jessjess, han med barten. Han er flink på hagedam.

Det kommer hele hagedam-sett på 250 liter til salgs i april, men de er kanskje litt små og kjedelige. Jeg tror det er en god idé å grave så stor dam som mulig med en gang, med tanke på hvor mange som graver dammen større noen år etter de laget den første.

Du trenger ikke varmekolbe.

Og grensen før den må gjerdes, er vedlig lav. 40 cm, tror jeg? Det vet Ken-Ove. Uansett bør du kanskje grave så dypt at fisken kan overvintre der (1 meter).
Hei.
Jeg skal ha den på ca 2-3m lang og 2-3m bred.
Jeg skal ha den 20cm dyp og jeg skal bruke EPDM Gummifolie.
Og er det noen som vet hordan jeg kan lage diy filter til hagedam?
Gå til bibloteket og lån bøker der, lille lokale biblioteket her har faktisk bra bøker om dammer. Der kan dere lese om og om igjen og bli fulle av ideer. Og som sagt jo større er bedre, dette gjelder oxo dammer.
Om du vil ha amfibier eller fisk i den har jo oxo noe å si, iallefal på oppbygningen. Ønsker du evnt begge må dette legges til rette ved mulighet for amfibiene å få fred fra fiskene.
20 cm hørtes ekstremt lite ut. En voksen gullfisk eller halvvoksen koi vil jo fylle hele dybden...
http://www.tropex.no/

her har du noen som virkelig har greie på hagedam, de har bra priser og er utrolig proffessionelle, de bor rett ved oss her, og har handlet med han før, selv om vi bare har akvarier, kjøpte blandt annet en uv sterilisator, og vurderer å kjøpe luftpumper der.

absolutt å anbefale
lykke til med hagedammen da
Hei.
Kan jeg ha varmekolbe oppi sånn at den ikke fryser?
Du får kjøpt slike flyteting som holder et hull i isen, men å skulle holde en dam uansett hvor liten, isfri en hel vinter, er entens å dyrt at det har man ikke råd til eller man får håpe på en varm vinter.
Han jeg bruke dette filteret?

Trenger jeg noe extra til det?
Hei.
Jeg er den andre som er nevnt i denne tråden som skal ha meg dam.
Jeg ringte 1881 for å spørre hvor dyp en hage dam kan være før man må gjerde den inn?

Da sa hun:
"Det står her inne at den kan være 60 cm før man må søke om tillatelse til og gjerde inn"

Nå kommer det vel snart en reklame om at man kan spørre om hvor dyp en hagedam kan være før man må gjerde den inn
Lover og regler: Det er lov å ha prydfisk i lukkede hagedammer. Dvs. vann fra bekker/vassdrag skal på ingen måte være tilsluttet din hagedam. Dette for å unngå spredning av uønskede/fremmede arter i Norsk fauna. Samt faren for spredning av sykdom og parasitter. Det er straffbart og vil anses som faunakriminalitet. Ta hensyn til dette slik at vi som trives med hagedam fortsatt kan nyte muligheten.

§ 7-48 Sikkerhet mot drukning 1. Generelle krav Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m.
2. Basseng, brønn og åpne beholdere for væske Basseng, brønn og åpen beholder for væske skal utformes, utstyres, avskjermes og brukes slik at personer, dyr eller utstyr ikke blir skadet. Det skal legges særlig vekt på å hindre barneulykker. Tilfredsstillende sikkerhet oppnås ved solid og sikker tildekning, innhegning eller innbygging i avlåst rom. Utforming av sikkerhetstiltakene skal være slik at barn ikke utsettes for fare, f.eks. ved klatring eller kryping. Bade- og svømmebasseng skal være utstyrt eller utformet slik at det er lett å komme opp av vannet.
3. Dam nær bebyggelse Dam nær bebyggelse skal, der kommunen finner det nødvendig, inngjerdes på en trygg måte slik at personer og dyr ikke faller uti.
4. Vedlikehold Byggverk med sikringsutstyr skal holdes i forsvarlig stand, slik at risiko for skader på personer, dyr og utstyr ikke øker p.g.a. slitasje, elde eller annen bruk av byggverket.
5. Gjenfylling Dam eller brønn som utgjør særlig fare kan kommunen kreve gjenfylt. Det gjelder ikke der dammen er nødvendig for vannforsyningen

hentet fra tropex.no
Jeg fikk beskjed om at bestemmelsene på hva som må gjerdes inn er forskjellige fra sted til sted og man skal vistnok oxo kontakte politiet om man skal lage seg dam. Og om jeg ikke husker helt feil, kan gjerde rundt eiendommen være nok som gjerde rundt dammen. Men det kommer såklart ann på høyden til gjerdet og slikt.
Alle kunstige dammer dypere enn 20 cm kommer under brønnloven. Dette gjelder i hele landet uten unntak. Dammen ELLER eiendommen må gjerdes inn.
Loven sier, gjerdehøyde på min. 150 cm med låsbare porter.

Det som behandles forskjellig i forskjellige komuner, er hvordan det skal søkes før bygging. Generellt så skal det søkes i lik linje med f.eks. garasjebygging, fasadeendring e.l.
Brønnloven står i norsk lov, og jeg håper virkelig at alle komuner bruker den likt.
Politiet har ingen ting med dette å gjøre. Kun teknisk etat i den gjeldende komune.

Og som trådstarter spør om. Dammen vil uansett fryse hvis den er så grunn.
Koi trenger dybde på helst 100 cm eller mer. Dypere enn 150 cm (avhengig av hvor i landet) vil jordvarmen sørge for at vannet vil holde 3,5-4 grader ved bunn, om vinteren. Det finnes varmesystemer for dam, men det det vil være for dyrt og avansert for en så liten dam.

Driver nå på selv, og bygger ut dammen for 4 og forhåpentligvis siste gang. Den blir nå ca 250 cm dyp. Og vil inneholde mellom 150-180 000 liter. Dette blir kun en Koi dam. Min nåværende damm er ca 25 000 liter og ca 150 cm dyp. Har overvintret Gullfisk og Koi i denne i snart 7 år. Det har funket fint, selv med 20-50 cm is på toppen.
heer er et bilde jeg tegnet i paint av dammen
150 cm høgt gjerde med låsbar port? Er det virkelig så ille?

Jon, jeg tror du bør grave dammen dypere. 20-30 cm er veldig grunt.
Hehehe - med all respekt: Har du en bestemor som vet opp/ned på et tastatur så er det MYE bedre å ringe henne enn å ringe 1881. Hun blir sikkert glad for å høre stemmen din, det er mye billigere - og informasjonen du får er ganske sikkert minst like pålitelig!

Ved nærmere ettertanke gjelder vel alt dette selv om bestemor ikke har peiling på hva verken internett eller hagedam er for noe, forresten...

Folkene på 1881 slår vel inn et par søkeord på Google e.l. og leser opp det treffet som ser mest fornuftig ut. Dette kan du likegodt gjøre selv - du har jo også internett
måtte jo bare teste :-P
Jada, jeg ser den - bare ikke ta de opplysningene du fikk for alt for god fisk(!)!

Takk for en god latter, nå skal jeg ikke fjase mer i tråden.

Det er litt av noen prosjekter, dette, men jeg regner jo med at dere ikke skal fikse alt helt alene.
Tilfeldig bekjentskap
© B.Johansen
Reklame for plussmedlemskap