Sommerfugl ciklide

Er blå sommerfuglciklide det samme som vanlig sommerfuglciklide???
De likner jo veldig på hverandre bare at den blåe sommerfuglcikliden har mørkere farger og er litt mer blå..
Finner ikke blå sommerfuglciklide i fiskebasen, derfor jeg lurer.. For hvis dette er en egen type så burde den vel ha en egen beskrivelse osv???
Er vel ingenting som heter det.

Hvis du ikke mener noe asiamekk da.

(men amerikansk populærnavn er blue ram, så dårlig oversatt blir jo det blå sommerfuglciklide (da vil bolivianeren være gul))
Det sto blå sommerfugl ciklide på bestillingslista også.. den er ikke lik den vanlige sommerfugl cikliden, så enten er dette noe som noen har "laget" eller så er dette en type som er sånn.. Ikke vet jeg.. Hadde jeg hatt godt kamera så kunne jeg tatt bilder av dem, men mitt kamera egner seg ikke til akvarie bilder=(
Dette navnet er det som står på bestillings lista: BLÅ FJÄRILS CIKLID
Den som heter det på denne siden er ihvertfall samme fisken:
Jeg trodde også det var samme fisk, helt til jeg fikk mine og hev de i samme akvarie som de andre sommerfugl ciklidene.. Nå ser jeg jo at der er forskjell på fargene osv på dem..
Da må du nok ta et bilde, hehe.
hehe=) skal se hva jeg får til
Ciklider
Hei!
Koss va fiskane så du fekk frå tantå di? Lengde å va di fine i fargane?

Siri
Hei, ja de va fine de=)
De e vel en ca 1.5cm lange.. Men vett ikkje om d e den vanlige typen sommerfugl ciklide ennå, kjøpte de som blå sommerfugl ciklide.. Men någen meine jo at d e d sama=) Hehe.. Eg syns d e forskjell på de hvertfall=)
Fant et bilde av en vanlig sommerfugl ciklide med litt av en blå sommerfugl ciklide. den blåe er oppe til venstre på bilde.. Litt vanskelig og se, skal prøve finne et annet bilde også, eller rett og slett bare ta et nytt med mobilen=)
Det er ikke denne du tenker på da? Den kalles også Blå Sommerfuglfisk

Du må nok finne et bedre bilde ja
2nelise
Det er ikke denne du tenker på da? Den kalles også Blå Sommerfuglfisk :-) [URLBLOCK1]

Nope det er ikke den.. Er en sommerfugl ciklide=) Men det kan jo være at de ikke er helt utfarget ennå og at det er derfor de virker annerledes i fargen??

De la forresten egg i natt 1 time etter at lyse hadde gått av=) Jeg fikk se på mens de gjorde det=)
Lissi87
[QUOTE=2nelise]Det er ikke denne du tenker på da? Den kalles også Blå Sommerfuglfisk :-) [URLBLOCK1]

Nope det er ikke den.. Er en sommerfugl ciklide=) Men det kan jo være at de ikke er helt utfarget ennå og at det er derfor de virker annerledes i fargen??

De la forresten egg i natt 1 time etter at lyse hadde gått av=) Jeg fikk se på mens de gjorde det=)

Er du helt sikker på at det ikke er den? Er jo en dvergciklide, sommerfuglene er dverciklider. Men et annet navn på den i lenken er blå sommerfugl. Finnes ikke noe annet som heter noe med sommerfugl og blå, så vidt jeg vet.

Ja var det ikke moro å se på? Fantastisk. Jeg fikk sett på da mine Blå Acara (blå ciklide) la egg. De gjorde det midt på ettermiddagen og jeg var så heldig å få filmet det! Jeg var i ekstase

I går ble bebisene frittsvømmende. Og det er mange av dem, det kryr! Kjempeartig.
ja er 100% sikker=)

Ja det var kjempe kult og se på=) Får håpe det blir noe yngel utav det=) Da har jeg yngel på sebra ciklide, sommerfugl og ancistrus=) Mye og passe på=)
Lissi87
ja er 100% sikker=) Ja det var kjempe kult og se på=) Får håpe det blir noe yngel utav det=) Da har jeg yngel på sebra ciklide, sommerfugl og ancistrus=) Mye og passe på=)

Hvorfor er du så 100% sikker? Ligner ikke bildene i fiskebasen? Kan du prøve å kopiere det latinske navnet og lime det inn i søk på google? Evt. velge bilder på google å se om du ser noe der som ligner?

Hadde jo vært spennende å finne ut av det :P
Den linken du sendte meg er jo av en type apistogramma, og jeg er 100% sikker på at de jeg har ikke er apistogramma...
For og være helt ærlig så tror jeg bare at de ikke har farget skikkelig ut, og at det er derfor de virker blassere og blåere i fargen.. Det latinske navnet er det samme som vanlig sommerfugl ciklide har, så tror nok at det bare er en vanlig type=)
Tror jeg har lest et sted at de som er drettet i Tyskland kalles for blå sommerfuglciklide, mens resten importeres fra Asia. De fra Tyskland er ofte blassere i fargene, men skal visst være litt mer robust enn de fra Asia. Som sagt så er dette bare noe jeg leste for lenge siden da jeg selv hadde sommerfugler så jeg kan ikke gå god for sannhetsgehalten her
Jeg har sagt tidligere i tråden at de i USA o.l. ofte kalles blue ram eller German blue ram, så det er nok av grunnen du nevner. Vil derfor tro det er en oversettelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap