Kryp i akvariet mitt!

Så mye for å få sove, ja!

Skulle bare sjekke fiskene før jeg legger meg, og jeg har et innsekt i akvariet mitt ææææsj!

Ser ut som en liten, grå sommerfugl med vingene sammenslått. Nå må jeg fange krapylet, drepe det, finne ut hva dette er - og ikke minst hvorfor i all verden det befinner seg på MITT vallisinera blad! For det er ikke velkomment i det hele tatt

*grøss* jeg hater innsekter - og spesielt der de ikke skal være

Må finne den siden hvor alle slike ekle småkryp var avbildet også...

Edit: endret overskriften.. et innsekt er strengt tatt ikke et dyr...
Fanget men ikke drept - enda. Grøss noe så ekkelt.

Gjennomsiktige, gråaktige vinger og tynn kropp. Lange antenner også, og ekle øyne (ser ut som de lyser).

En ting er at slikt kommer på sommeren. Men nå? Hvordan kommer slikt i akvariet mens det er så kaldt ute? Ikke engang husflua har våknet til liv enda.
Skyld det på våren
Sjekk denne artikkelen.

Det er jo mulig at du har fått med egg i vann fra fisk eller planter du har kjøpt, dersom noen du har kjøpt fisk/planter av har foret med levendefor. Det er også mulig å få egg eller larver med fra egen fangst (som du vil se av artikkelen). Så kjenner vel disse "krypa" på vårløsningen, slik som oss andre, og klekkes i disse tider. Dersom det insektet du fant allerede hadde vinger, kan det kanskje bero på at den ikke har klart å finne noen vei ut av akvariet.
12 mm kropp, 15 mm om jeg tar med vingene også. Og jeg fant tråden med linken, men ingen av de er i nærheten av å ligne på "min".

Den ser forøvrig ut til å ha det like fint på land som i vannet synes jeg.
Tusen takk men den lignet ikke på noen av de heller, men jeg tror jeg har en voksen versjon av... et eller annet med vinger.

Ikke si at den har vært der lenge - jeg har hatt hendene mine nedi der!

hehe, smått fobi for slike småkryp. En av grunnene til at jeg ikke har tatt steget opp til artemia klekking enda. Jobber fortsatt med den.. :p
Kanskje det hadde vært noe å prøvd oppdrett på??? Trenger sikkert ikke så stort kar heller......kødda....Jeg hater også sånne fremmede kryp som ikke skal være der jeg er...
Hehe Heidi! Hadde jeg prøvd hadde jeg sikkert ikke fått til :p

Okay, etter å ha googlet og sett på innsektbilder litt mer enn jeg bør sånn rett før sengetid (nå klør jeg overalt!), er DENNE det nærmeste jeg har kommet enda.

Kroppsform og vinger er rimelig likt, men antennene er for små. Men det ligner i hvert fall. Muligens samme familie.

Her er det litt mer info... og den tegningen av den voksne der ligner veldig synes jeg. Spørsmålet er om disse finnes i Norge i det hele tatt.. og hvorfor den inviterte seg selv inn hit. Bare tanken på at denne har vært en larve i mitt kar er jo nesten nok til å legge inn årene.
ahhh, det er noen hvite/blanke rare greier på vallisneria bladene mine kanskje denne greia la egg... slik at larvene kan kose seg med mine nyfødte endlers bare de klekker...!

Tror nok jeg skal kaste den planta sp langt jeg får'n.. bare sånn for å være sikker, liksom :p
Den var jo riktig så fin den da...hvit i vingene å......du får levere den inn på dyrebutikken kanskje de finner ut av det.
Her på Orkanger var de ei som fant en hoppe edderkopp i en ananas tror jeg og den ble levert til dyrebutikken. Den har fått sitt eget terrarie og lever glade dager her på Orkanger. Mange stikker innom for å kikke på den. Det stod i avisa og det og da vettu blir folk nysgjerrig.
edderkopp! Hatobjekt nummer en. Jeg finnes ikke rasjonell når jeg ser en slik - uansett størrelse. *dobbeltgrøss*

Jeg MÅ sove og.. masse oppgaveskriving i morra. Får hive ut planta i morra. Om det er egg har de bare å vente til litt senere med å klekke hehe.
Tror du har fått en eller annen nettvinge i akvariet ja. Se denne artikkelen. Se ikke så nøye på bildet, ikke alle nettvinger er like tindrende grønne som den på bildet. Sammenlign kanskje heller med bildet i denne tråden. Husker fra jeg bodde på østlandet at det formelig krælte av nettvinger. Her vestpå er vi nesten uten. Sikkert vinden som blåser dem vekk! ;o)
Tusen takk Jepp, den ligner i form, men ikke farge. De grønne har vi mange av, men jeg har aldri sett de i vann før. De flyr bare rundt uten å gjøre så mye ut av seg. Det gjorde sikkert denne også, helt til den havnet i akvariet.

"Min" var mer grå/søvfarget både på kropp og vinger, men jeg ser jo at de kommer i mange forskjellige varianter.

Roet meg litt nå, da. Meg og insekter midt på natten går dårlig. Lurer fortsatt på om jeg skal ta ut vallisineriaen eller om den skal får bli - på nåde hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap