Nitrat verdier

Kanskje litt rart spørsmål, men går det ann å ha for lave nitratverdier.
Har prøvd å søke litt, men får bare error
I hvilken sammenheng?

Er det et nyoppsatt akvarie, eller ett som har vært igang en stund.

Dersom det er nyoppsatt kan det være tegn på at filterbakteriene ikke er ordentlig etablert enda. (Søk på akvarie oppstart/nitritsyklus)

Dersom det er vel etablert og med mye planter, er det gjerne det at plantene bruker opp den tilgjengelige nitraten. (Egentlig er det mere at de "kutter" syklusen og tar opp amoniakk/nitrit.)
Nitrat verdier
Det er ett godt innkjørt kar (over året).
Har målt, men det er ikke målbart.
Fikk bare en sånn fiks ide om at det skulle være noe... ?
Nitrat burde, i et beplantet kar, ligge på mellom 10-12, tror jeg. Det er passelig for plantenes del.
Og for discus sin del, bør nitat være under/mindre enn 25.....
Nitrat verdier
ok, men så lenge nitrat ikke er målbart og algene ikke har dukket opp så er det balanse i karet ??
Det er litt rart at det ikke er målbar nitrat i karet.
Det pleier jo alltid å være litt. Hos meg iallefall
Lene; Hva måler du med? strips? dråpetest?

Som Mona skriver, så er det litt rart å ikke ha målbar verdi!
Nitrat verdier
Bruker dråper, men skal måle igjen
Nitrat verdier
har målt og får fortsatt ikke utslag .... Bruker Prodac`s dråper.
Får kanskje kjøpe noen andre dråpetyper
Mika
har målt og får fortsatt ikke utslag .... Bruker Prodac`s dråper. Får kanskje kjøpe noen andre dråpetyper

Jeg klarer ikke helt å måle på prodac tester, da det blir stor forskjell hvis man sammenligner med feks JBL eller tetra, derfor har jeg holdt meg til JBL tester.
Vil anbefale deg å ta en tur til Thor å kjøpe noen tester fra tera eller jbl og måle på nytt

Har aldri hørt om null nitrat i karret. Ihvertfall på et innkjørt karr. Eneste måten man kan holde no3 på null i et karr med fisker, planter osv. er å bytte alt vannet 1 gang om dagen, men tviler egentlig på at man hadde fått nitrat verdier på null da og.
Kjøp ny test.
Vill tro at det enten er feil på testen, eller at den ikke blir brukt riktig. For null nitrat forekommer ikke. For dette fins i små mengder selv i springvann.

Utrag av vannet i Larvik:

42 Nitrat (NO3-N) N-NO3-AA µgN/l
Målt Grenseverdi

405 10000 ,

altså i veldig veldig små mengder:p hehe
Mika
har målt og får fortsatt ikke utslag .... Bruker Prodac`s dråper. Får kanskje kjøpe noen andre dråpetyper

Prodac er et søplemerke, så du burde definitivt kutte ut å kjøpe det. Ingenting av deres produkter duger.

Anbefaler at du enten kjøper Tetra eller JBL.
Lene; Sendt deg mail.....en hjelpende hånd! Du kan låne test av meg... Vi treffes vel snart!
Nitrat verdier
Da er nitrat"mysteriet" oppklart ! Har testet hos en fiskevenn og nitratverdiene viste mellom 5 og 10 )
Takk for all hjelp
PS! Prodac testen er da kastet !
5-10mg\L er en passe No3-verdi
Og ja, det er fullt mulig å ha for lite No3 i vannet.

Nitrat er næring for plantene, og denne bør som med mye annet i karet, ikke være verken for sterkt, eller svakt repressentert. I tillegg burde den være i ballanse med fosfatverdien i karet, for å unngå algevekst

Selv må jeg i flere kar tilsette nitrat, da plantene bruker dette opp såpass raskt, at fôringen i karene (slett ikke alle) rett å slett ikke bidrar til tilstrekkelig produksjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap