Hjelp, fisken min er hvit på snuten!!

Jeg har et 550 liters akvarium. Startet dette opp for ca 5 mnd sia. Har forskjellige typer ca.9 sorter. For 3 dager siden kjøpte jeg 6 sverddragere og putta oppi dær. Så oppdaget jeg at flere av fiskene ble hvit på nesa, bla 4 av sverddragerne. Disse 4 er død, og flere andre.
Hva er dette hvite som er oppå nesa? Hva slags symptom/sykdom er dette, og hva slags medisin trenges? Trenger hjelp fort!!
Tror det er munnsopp. Du kan jo se i sykdomsartikelen her på akvaforum og se om du finner noe som stemmer.

Sitat fra sykdomsartikkelen:
"Munnsopp angriper munnen, og gir ett hvittaktig belegg på lepper og inne i munnen.

Behandles med f.eks eSHa 2000"
Vanskelig å si sikkert uten å ha sett fisken. Kan muligens være munnsopp. Står veldig lite om dette i sykdomsartikkelen, men anbefalt medisinering er esha 2000.

Dette er trådene som kom opp på søk på munnsopp. Du får lese igjennom de og se om det kan stemme overens med det du har.
Er dette en dødelig sykdom??
Columnaris?
For meg høres dette ut som Columnaris. Sopp gir mer dotter, mens denne bakterielle infeksjonen gir et hvitaktig belegg på munn og fremre del av hodet. Hovedsakelig.

Jeg anbefaler at du leser linken over og søker litt på nettet for å finne ut om det er denne sykdommen vi snakker om. Er det det, finner du forhåpentligvis også gode behandlingsforslag. Selv har jeg ikke erfaring med denne sykdommen utover det jeg leser meg til i bøker jeg har liggende og på internett.

Etter hva jeg har forstått så arter Columnaris seg slik at fisken først får vanskeligheter med å puste, etterfulgt av et hvitaktig belegg på munnen og hodets fremste del. Dette mistolkes ofte som sopp, men det trenger ikke være dette i ditt tilfelle. Vanskelig å være sikker uten bilder eller mer detaljerte beskrivelser.

OM det er Columnaris så er dette smittsomt og må behandles med medisin. Hvilken type kan jeg ikke svare deg på, men det må nødvendigvis være en antibakteriell medisin av en eller annen type. Andre med erfaring på dette feltet kan antakeligvis anbefale god medisin, om det viser seg å være denne sykdommen. Drar du til en oppegående akvariebutikk så har de helt sikkert medisiner mot dette.

Det er en sykdom som oftest angriper levendefødende (som sverddragere), og ja, den er dødelilg om den ikke behandles. Iom at den er smittsom så må du ikke bruke hover og annet utstyr du har brukt i dette karet i andre kar, om du har. Utstyr bør desinfiseres.

Gode vannbytter og slamsuging vil alltid være å anbefale ved sykdom.
Terramycin virker som om skal kunne være effektivt mot denne infeksjonen i følge hva jeg klarer å forstå av det Google forteller meg.

Terramycin finnes såvidt jeg vet i esha 2000. Helt sikkert mange andre produsenter som produserer medisiner med dette stoffet også, men om du kjøper dette så må du forhøre deg om medikamentet har innvirkning på bakteriekulturen i filteret ditt. Antibakterielle medisiner ser ikke forskjell på snille og gode bakterier dessverre så det kan hende du får en nitritt-oppblomstring i etterkant.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap