Hvilken sykdom?

Jeg har 9 stk Delfin ciklider, i ett 720 liter akvarium. På torsdag oppdaget jeg att den ene "delfinen" hadde fått en utrolig flott blåfarge (se bildene). Jeg trodde den var i storform og at det var årsak til fargeforskjellen. Dagen etter legger jeg merke til at den ikke spiser, og svømmer sakte rundt i overflaten. Igår på søndag fant jeg den død, det hele skjedde utrolig fort, på tre dager. Er det noen som vet hva slags sykdom den ble rammet av, og eventuelt hvorfor? Alle andre fisker spiser og virker helt friske, det er den første fisken som dør i dette akvariumet.
Har du sjekket vannverdiene? Det slo meg siden du sier den svømte i overflata. Det med fargen sier meg ingenting. Ville i alle fall sjekket vannverdiene for å eliminere nitritt eller feil Ph og GH.
Var den gammel, denne fisken? Dette med manglende matlyst er relativt vanlig hos syke fisk såvidt jeg har forstått så det er vanskelig å finne ut noe kun på bakgrunn av den informasjonen. Det at fargen intensiveres har jeg selv også opplevd i forbindelse med sykdom og død.

Er det noen utvendige symptomer du har fått med deg? Hevelser f.eks.?

Jeg vet at disse fiskene kan få problemer om de bare får tørrfor, hvordan har du foret fiskene?
Takk for svar
Vannverdiene er bra, det er kun fisker fra Malawisjøen i akvariet og verdiene er: PH 8 - KH 12 - GH 6 - NO2 = 0
Jeg tror ikke fisken var spesielt gammel etter størrelsen å bedømme. Kjøpte den for ca 4 uker siden, sammen med 4 andre på samme størrelse, som er helt friske. De blir jo noe større som fullvoksene. Det var heller ingen utvendige symptomer som jeg kunne se på fisken. Fiskene mine blir foret variert med pellets og flakfor av høy kvalitet beregnet på Malawiciklider, samt Cyclops og rekemix. Jeg skal ta kontakt med butikken hvor jeg kjøpte fisken imorgen, og høre hva de mener...
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap