Akvariereol over en vaskemaskin. kan det gå bra?

Ikke før har snekkerne kommet i gang med totalrenovering av leiligheten etter akvariehavariet, så er jeg allerede i gang med å planlegge nye akvarier... Denne gangen på vaskerommet (litt tryggere for vannskader der!)!

På vaskerommet (som først skal pusses opp, så dette er langtidsplanlegging!) kommer vaskemaskinen til å stå i en nisje. Den nisjen er en del bredere enn vaskemaskina, jeg vil tro minst 90 cm.
OVER vaskemaskina, tenker jeg, DER må det vel være utrolig fint å ha to akvarier 85 liter!
(Ja, for tørketrommel er jo SÅ lite miljøvennlig!)

Men hvordan få dem til å stå trygt der?

Sånne Porsa-reoler. Går det an å få dem sånn at det er minst en meter opp til nederste hylle? Sånn at vaskemaskina går under der?

Hvor kan en eventuelt få spesialbygd porsareoler? Kan man bygge selv?

-og går det an å få vaskemaskina til å stå DØNN fast, sånn at den ikke begynner å "vandre" under sentrifugeringa og river med seg akvariereolen?
Jeg mener jeg har sett en slags sokkel for vaskemaskiner (brukes f.eks. hvis en har "vasketårn", dvs. tørketrommel over vaskemaskina) som skal holde vaskemaskina på plass.

HVIS et akvarie skulle finne på å lekke over vaskemaskina, vil vaskemaskina gå dukken da?
Plussmedlem
Det er ikke noe problem å få porsarørene i den lengden du ønsker selv.
Jeg har bl.a. bestilt porsa fra Aquamanias. Rørene kom ferdig kuttet etter mine ønsker.

Hva slags vaskemaskin har du som "vandrer"? Den burde da stå på samme plass selv om den vibrerer en del under sentrifugeringa. Vår står i alle fall i ro selv om det kanskje kan falle ned en Ajax-flaske eller to fra tørketrommelen (som står over vaskemaskinen).
Det finnes braketter som kan festes mellom tørketrommel og vaskemaskin for at tørketrommelen skal holde seg på plass. (Brukte sånne tidligere, men ikke nå.)
Veit ikke hvor vanlig det er med ekstra sokkel på vaskemaskin (med mindre den skal befinne seg på et skip i urolig vær).

Vaskemaskiner er designet for å tåle ganske fuktig miljø. Tror de tåler bra noe søl fra vann som eventuelt skulle lekke fra et akvarium.
Jeg må bare si at jeg ser for meg en haug med nervøse fisker hver gang sentrifugen går. Det vibrerer og bråker, uansett hvor støtt vaskemaskina står. Og det må da kjennes i akvariene som står like ved?

Porsarør får du kjøpt i den lengden du bestiller, så det skal ikke by på noen problemer.
Tyngdepunktet kommer høyt opp på reolen, så den må forankres til veggen. Og som andre har nevnt, det er viktig at du har en maskin som står stødig. og at det ikke er fysisk kontakt mellom maskinen og reolen.

Jeg har benkeplate over min maskin, og der er det selvfølgelig et akvarium.
Ikke akkurat noe prydkar... :S

Men er du ikke bekymret over at du blir lei fiskene dersom du må ha dem på et vaskerom?
Hva med badet? Tenk å ligge i badekaret og se på noen vakre fisker...?
Obs
jeg ville ikke gjort det for jeg har akvariet mitt (juwel lido 120) med møbel og det står og dirrer når vaskemaskina går ... og jeg har akvariet i stua .... pluss du får jo aldri kikka på akvariene utenom når du vasker klær...
Plussmedlem
Tomas André Johnsen
jeg ville ikke gjort det for jeg har akvariet mitt (juwel lido 120) med møbel og det står og dirrer når vaskemaskina går ... og jeg har akvariet i stua .... pluss du får jo aldri kikka på akvariene utenom når du vasker klær...

Tråden er 4 år gammel...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap