Munnråte/sopp?

mine to blå acara fikk i forrige uke yngel og så ut til å ha det fint helt til for et par dager siden. da var plutselig yngelen forsvunnet og de hadde fått noen hvite filler på munnen. trodde først de bare hadde krangla m sebraciklidene og fått noe sma sår. (det har skjedd før men blitt bra av seg selv)
i dag er de hvite fillene nesten borte men underleppa til hunnen ser ut som den har hovna opp og blitt litt deformert. hannen rett og slett mangler halve overleppa så man kan se tennene.
begge fiskene oppfører seg som vanlig og ser ellers friske ut.
Bør jeg medisinere?
leste at eSHa 2000 kan brukes mot munnråte. noen som vet om jeg bør medisinere eller bare bytte vann og se det an?
er det evt. noe annet jeg kan prøve?
Syntes det hørtes ganske dramatisk ut så hvis du har esha 2000 i hus så ville jeg forsøkt med det. Du vil raskt se om den virker, og den er jo ellers snill mot filterbakteriene. Bytt gjerne vann før du medisinerer og husk å sørge for godt med sirkulasjon i vannoverflaten.
har den ikke i hus men tenkte å dra å kjøpe i morgen. bør jeg gi de vitaminer også?
Vitaminer skader ikke.
Det er forresten ofte vanskelig å få tak i esha sine medisiner på vanlige dyreforretninger, men det er du kanskje klar over.
lurte litt på det ja, men bor i oslo så har jo flere steder jeg kan prøve
Så vidt jeg har skjønt så er det stort sett bare nettbutikker som har denne medisinen. Anbefaler Tropefisk om du har hastverk. De reklamerer med at ordrer lagt inn før 13:00 sendes samme dag.
sånn da er medisinen i hvertfall bestilt
Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif Hovland
Reklame for plussmedlemskap