Hva kan gå galt?

Skal etter helga nå gjøre ett nytt forsøk på min egenlagde sump etter katastrofe for en liten tid tilbake.

Jeg satte filterinnsuget mitt fra den utvendige pumpa neddi sumpa og utblåset i akvariet, og fra min hjemmelagde overrenningsboks hadde jeg to slanger ned i sumpen for overskuddsvannet...

Dette fungerte fint inntil jeg så det dryppte av overrenningsboksen fordi den sto i spenn, så silikonfugen hadde sprukket litt... Jeg skrudde dermed av pumpene mine for at ikke mer vann skulle renne i overrenningsboksen. Plutselig ble det vått på gulvet gitt, heverteffekten gjennom pumpa viste sin kraft og overfylte sumpa mi. Jeg fikk stoppet det fort, men mye unødvendig vannsøl på gulvet!

Jeg har nå tenkt og lest litt mer om dette, og har kommet frem til at jeg denne gangen skal jeg plassere utblåset fra pumpa høyere i akvariet samt borre hull i slangen like under vannflata så heverten evt. stopper fortere. Dette er i et evt. strømbruddtilfelle hvor pumpene stopper, og volumet vann i akvariet ned til de borrede hullene må sumpa klare å ta opp...

Hvis det derimot skulle tette seg i overrenningsboksen eller luft kommer i heverten der, så må jeg da plassere innsuget til pumpa såpass høyt i sumpa at det volum vann ned til innsuget klarer akvariet å ta opp.

Er det noen andre som har andre forslag/innspill til noe annet som kan gå galt her?

Jeg gir ikke opp mitt prosjekt grunnet noen liter vann på og under parketten til hun jeg leier en splitter ny leilighet av!
Hei, denne hører jo hjemme i "1001 måter å søle vann på"-tråden ,
tror ikke den er beskrevet...
Hehe... Okei, skal se om jeg får den inn der kanskje...
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap