Hva gjør man med drøssevis av guppyyngel?

Har for første gang bare en sort i akvaraiet. Noen veldig fine slørhaleguppyer som nå har formert seg på tredje kullet. Jeg har ikke et spesielt opplegg for yngelen, og det første kullet som er nesten fullvoksen nå, ser frisk og fin ut. ( de har har fått proteinriktfor).

Det jeg synes er meget besynderlig er at alle fiskene, så lang jeg kan se, er hunnfisker! Det begynner nesten å bli litt skremmende.. Er det noen som vet om dette er vanlig? Blir hannyngelen spist opp??

Hva bør jeg gjøre for å hindre innavl? tenker at jeg sikkert allerede har nådd grensen med tre hanner og ørten hunner, må de skiftes ut? og når bør dette gjøres?


Du kan spørre på din lokale dyrebutikk om de vil ha dem, da får man gjerne tilgodekort på verdien, er jo ikke mye da, hvis de er store og flotte med fine farger kan du få opp mot 12 kr pr stk, men som oftest ligger de på rundt 5- 8 kr, man får gjerne mindre for hunnene også.
Hadde samme problemet med han gupyene jeg og, alle forsvant!
Vet ikke om det er vanlig, men nå har jeg bare hun gupy igjen.

Du kan jo legge ut en annonse her på nette da. Kansje du blir kvitt noen da.
Dette er bare "mener å ha lest", og i tillegg det som KAN være en logisk slutning, så ikke ta det for sannheten, men det er kanskje likevel noe i det? Enkelte fisk får forskjellig kjønnsfordeling i kullene (eggleggende) avhengig av temperaturen (ihvertfall, ph også, tror jeg) i karet. Kanskje dette også gjelder guppy? Hvilken temperatur har du i karet? Kanskje verdt et forsøk å sette den litt ned/opp? Skal være nok med temperaturendringer på 1-2 grader, mener jeg å huske... Ble krøkkete dette, men klarer ikke å tenke meg en annen forklaring. Ennå. Mulig at jeg vil det, om andre har noen forslag
Jeg fikk litt ab hvert, men nå de siste gangene ble alle hanner, her var da temperaturen en helt annen også, mye varmere enn da jeg fikk blandete kull.
Guppy yngel
Hei.
Jeg har for første gang guppy som er sprekkferdig av yngel. det jeg ikke vet er hvor lang tid det går før "barna" kommer? jeg har hatt guppyen i fødekar over en uke nå, men ingenting skjer. Har masse yngel av sverddrager og dalamntinermolly. Dalmantinermollyene (yngelen)har jeg plukket opp når jeg har sett de i akvariet og puttet de i et fødekar til de blir store nok til å greie seg sammen med de store fiskene. Sverddragene har jeg hatt i fødekar når jeg har sett at det er like før yngelen komer. men med guppyen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Noen som kan svare på dette ?
At temperatur bestemmer kjønn er kjent i andre deler av dyreverdenen, så om dette også gjelder fisk, er fult mulig.
fiskenmin
Jeg har for første gang guppy som er sprekkferdig av yngel. det jeg ikke vet er hvor lang tid det går før "barna" kommer?

Guppyhunner går gravide ca fire uker. Men problemet er jo at du ikke vet eksakt når hun ble gravid. Det tar jo litt tid før det synes på henne og vi blir sikre på at hun er "på tjukken". Da har det jo allerede gått litt tid. Men ikke spør hvor lenge det tar før det synes....det tror jeg ingen vet

Det er bare å smøre seg med tålmodighet, og heller dynge på med planter i karet de voksne går i. Det skal være så tett enkelte plasser at man ikke ser gjennom buskaset, altså at man ikke kan se bakveggen i akvariet. Da vil det alltid overleve mer enn nok yngel.

De fleste akvarister får etterhvert et plassproblem, og har rett og slett ikke plass til å fostre opp alle levendeføder-yngelen (seilfinnemolly, vanlig molly, platy, sverddragere og guppy yngler jo verre enn kaniner). Det er derfor kanskje like greit at ikke absolutt alle vokser opp. Du skal jo bli kvitt dem også, og det er ikke alltid like lett.... Mange akvarister håper å tjene noen kroner på å selge massevis av guppy og tror dette er "big business"... Men oftest må man heller bare prøve å få tak i noen som vil ha dem gratis.
Dyrebutikkene blir dynget ned av folk som vil selge dem halvvoksne guppy, så iblant vil de ikke ha dem i det hele tatt. Men iblant har man flaks også, og butikken sier ja. Men det er ikke mange kronestykkene du får pr fisk, altså Du må bare ta kontakt med de butikkene i ditt nærområde og spørre.
Guppy yngel
Takk for svar. Ja, det blir fort mer enn nok yngel....har vært heldig å fått gitt bort litt til slekt og venner, men nå har jeg planer om et akvarie på rundt 20 liter som jeg tenkte å ha yngel i
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap