- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Krabber til ferskvann uten landområder?
Krabber til ferskvann uten landområder?
Postet 13.04.08 kl 22:20
Postet 13.04.08 kl 23:10
Krabber er ulovlig
krabber regnes også som krepsdyr dermed er de også nå underlagt forbud om hold,.
Postet 26.04.08 kl 15:49
Postet 26.04.08 kl 16:31
Postet 26.04.08 kl 17:06
Dyrebutikkene kan skaffe krabber
men de regnes likevel som krebsdyr sammen med kreps og reker og,disse er ulovlig,.
Postet 27.04.08 kl 03:51
Postet 27.04.08 kl 08:22
Postet 27.04.08 kl 09:05
Både krabber og reker er svært lovlige.
Årsaken til at ferskvannskreps er forbudt (gjelder ikke den norske edelkrepsen), skyldes faren for at disse kan bære på krepsepest, som er til stor fare for den sårbare bestanden av vår egen kreps.
Det er ikke verre enn det
Krabber bør absolutt ha ett landområde, selv om enkelte arter kan klare seg uten dette. Krabber trekker fra naturen side på land innimellom, og det blir etter min mening feil å tvinge disse til ett evig liv under vann.
Årsaken til at ferskvannskreps er forbudt (gjelder ikke den norske edelkrepsen), skyldes faren for at disse kan bære på krepsepest, som er til stor fare for den sårbare bestanden av vår egen kreps.
Det er ikke verre enn det
Krabber bør absolutt ha ett landområde, selv om enkelte arter kan klare seg uten dette. Krabber trekker fra naturen side på land innimellom, og det blir etter min mening feil å tvinge disse til ett evig liv under vann.
Postet 27.04.08 kl 11:08
Inaktiv bruker
filathorkrabber regnes også som krepsdyr dermed er de også nå underlagt forbud om hold,.
Var i sverige her om dagen og der selger de både krabber, krepsdyr, salamandre ++ såå? oO
Postet 27.04.08 kl 12:47
Marthe Sofie KjellinVar i sverige her om dagen og der selger de både krabber, krepsdyr, salamandre ++ såå? oO
Sverige er jo ikke underlagt Norges lover De tillater vesentlig mer av forskjellige dyrehold i Sverige enn i Norge.
Men kjøper du f. eks kreps i Sverige, hvor det er lovlig, så bryter du loven med en gang du krysser grensa. Hjelper ikke at de er lovlig kjøpt i et annet land. De er ulovlige å selge, kjøpe, innføre (tas med seg over grensa) og holde i Norge.
Krabber er lovlig i Norge, men ikke kreps.
Postet 27.04.08 kl 14:31
Dressur av kreps
Dra til strømstad å kjøp kreps, dra så ned under svinesund brua på svenske siden slipp ut i krepsen der.
Har du da trent den godt så går den ca 50 til 80 meter over til norske siden der står da du å plukker den opp.
Da har den jo gått over grensen selv å da må det vel være lovlig.
Ferskvanns kreps tåler jo ikke saltvann så da må du lage en liten båt så kan den seile over selv???
Har du da trent den godt så går den ca 50 til 80 meter over til norske siden der står da du å plukker den opp.
Da har den jo gått over grensen selv å da må det vel være lovlig.
Ferskvanns kreps tåler jo ikke saltvann så da må du lage en liten båt så kan den seile over selv???
Postet 27.04.08 kl 16:08
Postet 27.04.08 kl 16:26
Postet 27.04.08 kl 23:23
Frank AngellBåde krabber og reker er svært lovlige. Årsaken til at ferskvannskreps er forbudt (gjelder ikke den norske edelkrepsen), skyldes faren for at disse kan bære på krepsepest, som er til stor fare for den sårbare bestanden av vår egen kreps. Det er ikke verre enn det :) Krabber bør absolutt ha ett landområde, selv om enkelte arter kan klare seg uten dette. Krabber trekker fra naturen side på land innimellom, og det blir etter min mening feil å tvinge disse til ett evig liv under vann.
siterer bare det de sa på dyrebutikken,. men det kan jo bare være et skjul på at de ikke gidder å bry seg med rekedyr og krabber
Postet 15.05.08 kl 20:40
Fredrik84Dette blir kanskje litt OT men klarer ikke å dy meg. Jeg skal SÅ prøve å fiske opp kreps fra sjøen og forsøke å holde den i akvarium bare for å glise litt her inne :P Det er da snakk om norsk kreps fra saltvann. Kanskje jeg da klarer å vekke litt mer interesse for kaldt saltvann? :D
apollohai,. er snille fisker,. !! Ormehodefisk derimot!!
Postet 15.05.08 kl 20:42