"Malawi-vann" uten å måtte tilsette masse midler?

Jeg har ett 720liter akvarium med malawi ciklider. Der har jeg kun tilsatt salttabletter og natronbicarbonat. Vannverdiene har ligget stabilt med en PH på 8,5 og KH på ca. 13. Jeg har ikke målt GH så ofte, og da jeg målte den idag lå den på 5. Dette er jo for lavt til malawi ciklider. Jeg tilsatte da GH-salt for å øke GH'n. Regnet ut att det måtte tilsettes 630 gram GH-salt for å øke GH'n fra 5 til 15. GH-saltet er fra NORAQ. Dette blir kostbart i lengden!

Er det noen som vet om det finnes en enklere metode for å få "malawi vann", enn å tilsette både natron bicarbonat, GH salt og salttabletter? Jeg har lest om noe som heter Instant cichlid, men har ikke hørt om noen som har erfaring med dette.
Skjellsand, gips og bikarbonat er allt som trengs om jeg ikke husker feil.

Skjellsanden kan ligges i litt nylonstrømpe i filteret.

Gipsen tror jeg man kan ha i blokker, og ligge i filteret hvor de vil løse seg opp etterhvert.

Bikarbonat får du kjøpt på apoteket.

Sjekk disse tipsene litt ut, mulig jeg husker litt feil.
Jeg har to malawi-kar og må bruke tilsetningsstoffer (GH 2 i kranvannet).
Hittil har jeg brukt alabastergips. Det er veldig billig, men karene mine blir grumsete av gipsen i to døgn (inntil ancistrusene har "slikket" rent all inventar). Derfor prøver jeg også å finne alternativ og har akkurat kjøpt
AS Instant cichlid.
Skiftet ut 100 liter vann i 375-litern i dag, og tilsatte ca 6 spiseskjeer. Kan hende jeg må ha i et par skjeer til, evt ha i litt gips i tillegg for å få GH på 12 (som jeg tror er nok til malawier).
Ellers er det jo noen som sverger til skjellsand, og faksekalksteiner i tillegg.

Litt av vitsen med tilsetningsstoffer er jo for å få rette vannverdier på det vannet som skiftes ut med en gang. Ellers vil det ta litt tid før skjellsand og herdet gips (klumper) påvirker vannet. Det blir for mye svingninger for fiskene (slik har jeg forstått det).
Bikarbonat får du også kjøpt på Webzoo. Billigere enn å kjøpe i butikk.
Jeg hadde Malawi i en 375 liter og tilsatte aldri noe! Byttet ca 100 liter vann annenhver uke
For det første kan du legge salttablettene på hylla, og dermed spare noen kroner der
Malawier er ferskvannsfisker, og trenger slett ikke NaCl i vannet

Når det gjelder hardheten, har det vært en del diskusjon rundt dette emnet en periode.
Enkelte hevder at det er en gammel omregningsfeil som har vært i sving i flere tiår.
Det skal vistnok ha vært brukt franske i stedet for tyske grader på hardheten, og da blir det hele bare tullball

Etter de beregninger jeg selv har gjort - med data andre har hentet inn fra plaskedammen Lake Malawi - kan det se ut som at de som hevder at Gh ikke er så høy i sjøen som tidligere antatt, har rett.

Så om fiskene dine ikke viser kraftig misnøye med en Gh på 5, ville jeg rett å slett ikke begynt å herje med vannverdiene
Hei jeg har kjøpt en stein som øker gh , men jeg husker ikke hva den heter. Den ser ut som en glass stein / is fjell. Kjøpt den på en dyre butikk på Haugenstua. Så dagen før vannbytter legger jeg steinen oppi bøtta med det nye vannet i. Steinen kostet 10 kr steinen vil bli mindre og mindre etter vært. Jeg tilsetter ikke noe annet i vannet og jeg har en gh på 15 .
Frank Angell
Så om fiskene dine ikke viser kraftig misnøye med en Gh på 5, ville jeg rett å slett ikke begynt å herje med vannverdiene :)

Takk og pris
Begynte å bli lei gipsen. Av ukens sju dager så har akvariet vært grått i to dager.
Tok ny GH-prøve i karet i dag. 6ss med "instant cichlid" på 100 liter kranvann ga GH 11 i 375-litern min. Da blir det 5ss neste gang, og det er ingen antydning til groms

Tror den steinen du nevner Ritus heter Utha Ice. Har ikke prøvd den selv, men den er nevnt i tidligere tråder (bare å søke).
Hej narols

Vi i Fredrikstad som håller på med fisk från malawi .Tanganyika samt viktoriasjön har tur för vårat kran vatten är mycket bra till just dessa sjöar!

Det enda jag numera tillsätter är bikarbonat för att stabilisera Ph och det är allt.Jag bryr mig inte om Gh alls.

Mina fiskar är friska och fina ynglar bra osv..

mvh Kjell

link till vattenverket

Takk for tilbakemeldinger:-)
Da bekymrer jeg meg ikke for GH'n lengre GH'n ligger på 5-6 i kranvannet her, så da er det bra. Men jeg må tilsette natron bicarbonat som før, for å opprettholde en KH på ca. 12 (Den er kun 3-4 i springvannet).

Frank forteller at jeg også kan legge salttablettene på hyllla...hørtes logisk ut det med ferskvannsfisker!

Jeg har tilsatt litt salt etter å ha sett Paul Talbot sin Cichlid guide DVD, der han faktisk anbefaller 1 teskjed salt per 5 liter vann til cichlider! Kanskje det er kun for "amerikansk" spring-vann?
http://www.majesticaquariums.com.au/home.htm

Uansett, så er det jo enklere jo mindre tilsetningsstoffer man må ha i vannet, spesielt når man har et stort akvarium. I fremtiden skal jeg forsøke med kun å tilsette natron bicarbonat, for å "buffre" vannet og øke KH'n. Siden jeg har anskaffet meg 25kg med salttabletter, slenger jeg nok oppi noen av dem også til det er tomt i sekken...

narlos du är hjärtligt välkommen till Fredrikstad akvarieklubb om du skulle önska det!

Alltid trevilgt att träffa akvarister med samma intresse i detta fall malawi
Takk kjell!
Takk for det Kjell, jeg skal ta meg en tur til Fredrikstad akvarieklubb
Kjell Begby
Hej narols Vi i Fredrikstad som håller på med fisk från malawi .Tanganyika samt viktoriasjön har tur för vårat kran vatten är mycket bra till just dessa sjöar! Det enda jag numera tillsätter är bikarbonat för att stabilisera Ph och det är allt.Jag bryr mig inte om Gh alls. Mina fiskar är friska och fina ynglar bra osv.. mvh Kjell link till vattenverket [URLBLOCK1]

Skickade mail till Frevar igår och frågade om Ph halten i dricksvattnet i Fredrikstad och fick följade svar:

Hei Kjell.

pH verdien på vann som produseres på vannverket er som års snitt 8.1

pH verdien kan normalt variere fra 7.8 til 8.5.

FREVAR ønsker deg en god helg!

Slut citat

Bra Ph värde för malawi med andra ord!

Mvh Kjell

Frank Angell
Når det gjelder hardheten, har det vært en del diskusjon rundt dette emnet en periode. Enkelte hevder at det er en gammel omregningsfeil som har vært i sving i flere tiår. Det skal vistnok ha vært brukt franske i stedet for tyske grader på hardheten, og da blir det hele bare tullball :)

Beklager OT, men gjelder denne omregningsfeilen bare malawi, eller gjelder det også flere fisk? Er denne feilen rettet i basen til de fiskene det gjelder?
Svar til kjell angående PH
Det er jo helt topp! perfekt malawi-vann fra springen her i Fredrikstad. Man trenger altså kun å tilsette litt natron bicarbonat for å "buffre" vannet. Man trenger ikke høy KH heller ifølge Back to nature sin malawi guide. Der står det at om karbonat hardheten ligger på dKH 3 eller lavere (regner med at det er KH de snakker om), så kan man bruke bicarbonat for å holde PH'n oppe mellom vannbyttene. Jeg har hele tiden trodd att en KH på ca 12 var ideelt for malawi, men det er jo ikke tilfelle ifølge boka.

Jeg målte PH'n rett fra springen, men den dråpetesten fra SERA som jeg har syntes jeg er vanskelig å lese av. Jeg klarer ikke å bestemme 100% om PH'n ligger på 7,5 - 8 eller 8,5! kanskje jeg er fargeblind? Eller er det flere med samme erfaring med SERA PH test?
Jeg har aldri brukt sera selv, men har ikke bare hørt god-ord om den. Kjøp JBL sin test neste gang.
Aggi
Jeg har aldri brukt sera selv, men har ikke bare hørt god-ord om den. Kjøp JBL sin test neste gang. :)

JBL använder jag oxå och det är jag nöjd med
Billig digital ph måler og testremse for måling av klorinnhold!
Jeg ser Clasohlson har en digital PH måler til 598kr. Man sparer jo fort inn den summen, det er jo kun ca 5 PH test pakker fra akvariebutikken...

De har tilogmed en testremse som bla. måler klorinnhold i vannet, med denne vil man jo kunne se om man trenger å tilsette aquasafe eller aquatan ved vannbytter!

Dere er heldige med "malawi" drikkevann i Fredrikstad. - eller...

Hvordan smaker egentlig dette vannet da?

Selv så vet jeg faktisk ikke hvilken ph vannet her på barkåker (Tønsberg) har, har bare fått høre fra flere hold at vi har "farrisvann". Smaker veldig godt, nam

Jeg skal kjøpe meg et målesett, har tatt vannprøver av malawi karet med til dyrebutikken for testing og alt var "perfekt".

Jeg har noe som heter PH/KH + fra "Noraq" og denne skal visst nok være trygg å bruke da den har en sikkerhetsmargin på at den ikke hever PH til mer enn 8,3 slik at man kan ikke overdosere...

Enten så er alle disse målingene "oppskrytt", eller så er jeg en dårlig mor "fiskemor". Jeg har aldri tatt målinger av PH -KH - GH osv..

Men fiskene mine trives, jeg mister ikke fisk (bank i bordet) og de yngler som bare pokker. Og da må jo noe være riktig?
Og bare for å tilføye...

Jeg var her for en tid tilbake så heldig å få snakke med norges fremste akvarist, kan jeg kalle han det? Han er meget dyktig ihvertfall og har faktisk vunnet "kvitt eller dobbelt" om dette emnet. (voksen versjonen)

Han sa til oss at veldig mye av det som finnes å få kjøpt KUN selges for profitt, og ikke for at vi trenger det, ren svada.

Dette er IKKE mine ord, jeg gjengir bare hva han sa, so please don`t kill the messenger
Kjell Begby
pH verdien på vann som produseres på vannverket er som års snitt 8.1 pH verdien kan normalt variere fra 7.8 til 8.5.

...Bare pass litt på for når pH verdien går såpass høyt (spesielt over 8,3) da frigjøres det metaller...Bl.a. sink fra kobber-rør...

2nelise
Jeg har noe som heter PH/KH + fra "Noraq" og denne skal visst nok være trygg å bruke da den har en sikkerhetsmargin på at den ikke hever PH til mer enn 8,3 slik at man kan ikke overdosere...

...Dersom jeg har forstått dette riktig så er det bare helt vanlig natron i de boksene...Natriumbikarbonat binder til seg H+-ioner og gjør vannet basisk, men bare til et punkt, nemlig pH 8,3...Når du nå tilsetter noen form for syre (med frie H+-ioner) så vil disse binde seg til natronen og der har du "KH-bufferet" folk snakker om...Når natronen så er brukt opp vil pH stupe ved enhver tilsetning av syre...

...GH+ skal også bare være gips (albastergips) og magnesiumsulfat (AkvarieUtsyr) i blanding 4-1 (vekt eller volum)...
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap