Moina, -post kunnskap her.

Poster dette under skalldyr, men hvis moderator finner det passende, så kan det flyttes til "Fór og fóring", siden dette skalldyret brukes til fór.

Jeg fikk med meg en liten kultur med moina sammen med noen tanglopper... Det ser ut til at det minker på moinaene, så jeg tenkte vi kunne samle litt kunnskap i denne tråden.
Hva er egentlig moina? Noen som har et latinsk navn på dem?
Hva trenger de for å kunne bli flere?

Post gjerne linker, det kommer jeg også til å gjøre, så snart jeg finner noen brukbare.
Takk!
Jeg ser de med fordel kan mates med gjær... Men vil tangloppene som bor sammen med dem tåle dette? Tørrgjær, forresten?
Kanskje du kunne skilt moinaen frå tangloppene? Moina kan du ha i ein isboks. Det er ein fordel å blande tørrgjæren ut med vatn før du forer med den. Vatnet skal være svakt melkeaktigt. Når det blir blankt igjenn kan du tllsette meir tørrgjær.

Kjekt at vi har fått moina til Bergen forresten. Håper du får kulturen til å blomstre opp slik at du kan dele litt med resten av klubben...

Ingunn
Jeg fikk bare med meg noen få, så det er mulig det er for seint, allerede? :S
Vanskelig å se om jeg har noen igjen. Kanskje Trygve har vært flinkere med sine?
Det er iallefall liv oppi krukka... Kanskje moinaene har blitt utkonkurert av planarier og andre hvite marker... ?
Har hatt moinaer for noen år siden
Dette er en opprinnelig japansk daphni, husker ikke det latinske navnet.

Den lever av gjær. Tørrgjær går fint.

Isbokser er bra, dvs 2-4 liter vann. jeg brukte en liten oppløsning med gjær som jeg dråpe dryppet i vannet for å ha kontroll på mengden. På denne måten kan man prøve seg fram til hva som gir best produksjon.

Hør prøvd med større kar opp til 100 liter, men da er det vanskelig å få god produksjon. Har andagelig med mengden gjær å gjøre. Har også eksperimentert med å tilsette vitaminger, primært B vit og jern for å gjøre dem sunnere. Dette hadde ingen innvirkning på Moinaene, var dog små mengder. Vanskelig å si om fiskene ble friskere av det, men, men

Det er viktig å ha flere paralelle kulturer da de ebber ut etterhvert.

Har også drettet norsk kyst daphni om sommeren. Denne ser ut til å leve av alger og mikroorg. Vanskelig å få til å trives om vinteren har ikke klart dette.

Her har Moinaen et stort fortrinn. Hadde mine kulturer i gang i ca 5 år. Det var slurv som gjorde at de døde ut.

Luftet du kulturene dine?

Hva gjorde du i så fall for at det ikke skulle bli for voldsomme bevegelser?
Trygve Lillefosse
Luftet du kulturene dine? Hva gjorde du i så fall for at det ikke skulle bli for voldsomme bevegelser?

Nei, ingen lufting, bare stillstående vann. Ristet bare litt på dem når jeg matet en gang i døgnet. Skiftet litt vann en gang i uka. og avsluttet kulturen etter ca 8 uker.
Da har jeg fått moina til å overleve på en mix av vann og gjær.

Det er noen bittesmå moinaer der også, så jeg går ut fra at de formerer seg, men jeg har ikke så mange, så jeg kan ikke bruke dem til fór ennå.

MEN vannet stinker... Jeg går ut fra at det er helt normalt siden disse dyrene lever på råtnet organisk materiale...

Når det er tid for å fóre, er det da ok at noe av dette råtne vannet følger med?
Hvordan skifter man egentlig vann på disse?
Nå lukter det som om jeg har en ku på kjøkkenet... :O
Det er så mange mikroskopiske moinayngel, at jeg kan jo ikke bare øse ut vann... Da forsvinner de jo... Kan vel heller ikke kjøre vannet gjennom kaffefilter, for da vil jo jeg få med den ekle gugga til neste lot. :S
Må iallefall bruke mindre gjær neste gang...
Aggi
Hvordan skifter man egentlig vann på disse? Nå lukter det som om jeg har en [B]ku [/B]på kjøkkenet... :O Det er så mange mikroskopiske moinayngel, at jeg kan jo ikke bare øse ut vann... Da forsvinner de jo... Kan vel heller ikke kjøre vannet gjennom kaffefilter, for da vil jo jeg få med den ekle gugga til neste lot. :S Må iallefall bruke mindre gjær neste gang...

Hei
Du siler ut den størrelsen du trenger. Jeg kjøpte en liten sil med 4 forskjellige maskevidder. Den fineste tok tilnærmet alle.

Når vannet lukter for sterkt så er det altså bare å sile å starte en ny kultur. Jeg byttet mesteparten av vannet tok kanksje med 10% av det gamle.

Disse silene er vesentlige i forhold til hva du skal fore, f eks yngel da trenger du små Moina.

Jeg restartet kulturene med noen få ukers mellomrom. Jeg brukte isbokser, rent vann og gjær, ikke noe annet. Hadde ikke så store lukt problemer med disse.

Det er så lenge siden jeg kjøpte silene at jeg ikke husker hvor, men de var beregnet på å¨sile levende for.
Aggi
Hvordan skifter man egentlig vann på disse? Nå lukter det som om jeg har en [B]ku [/B]på kjøkkenet... :O

Jeg fikk en moina-kultur en gang, av en vennlig medakvarist.
Alt jeg husker av den, er lukta...:-/ (eller stanken, kanskje man skal si) Det ble med det ene glasset. Jeg fikset ikke å dyrke noe som stinker
Hos meg var vannet gulaktig på kulturen da jeg fikk den (i et syltetøyglass med lokk), og det luktet egentlig sur eddik eller noe slikt.
Jeg lot dem stille og rolig dø ut...

Det eneste levendefôret jeg ser ut til å få til, er nyklekte artemia. De lukter bare varmt saltvann (hvis du setter ny runde artemiaegg med nytt saltvann en gang i døgnet rekker ikke saltvannet begynne og stinke) som i en avsidesliggende, stillestående oppvarmet tidevannspytt i nærheten av sjøen, og det er vel ganske harmløst.

Jeg har tatt kål på min tredje kultur med mikroorm nå, så nå gir jeg opp

Sorry. Litt off topic

Hehe... Kjekt å høre at jeg ikke er aleine... Men mine stinker mer som kyr enn som edikk..
Men kanskje jeg kan ha lokk på? Eller kveler jeg dem da? De skal jo kunne overleve på omtrent oksygenløst vann...
Jeg har iallefall oppdaget at det er en fordel å ha disse i en sydvendt vinduskarm. De elsker varme. Rundt 30 grader virker uproblematisk.
For å få vekk lukten, kan du jo fore litt mindre.

Blir nok litt lavere produksjon, men da slipper du i det minste å gå lei av dem.
Ehm... må innrømme at jeg bare har fóret en gang... Det var nok i meste laget...
Neste gang skal jeg gi mye mindre...
Aggi
Ehm... må innrømme at jeg bare har fóret en gang... Det var nok i meste laget... ;) Neste gang skal jeg gi [B]mye [/B]mindre... :)

Det er ikke mye gjær som skal til pr liter (Bruk dråpeteller). Vannet skal ikke være gromset, eller uklart, i hvertfall ikke mye (Litt grums blir det jo akkurat under foring). Gjevn foring er det beste for god tilvekst. Jeg foret 1-2 ganger om dagen (Ble ofte 1 gang). 2 ganger ga litt bedre vekst. For mye gjær hemmet produksjonen kraftig og kan føre til at den kulturen krasjer.

Ser ut til at interessen for levende for er i ferd med å ta seg litt opp igjen. Det er spesielt spennende med arter som moina etc som kan overleve i akvaret en stund hvis de ikke blir spist.

Heldigvis har ikke kulturen kræsja ennå... Etterfyller med friskt vann etterhvert som det fordamper. Kanskje det redder dem? Det ble iallefall fart på formeringen nå da de får stå i solvarmen..
Når det er masse sol, tror jeg du like gjerne kan bruke rent vann med bittelitt blomstergjødning i. Da vil det dannes masse alger som er luktfritt og moinasnax. En bonus er at det neppe kan "overfores" med alger.

PS: Det er selvsagt svevealger man ønsker, ikke overflatealger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap