Sirkulasjonspumpe til malawi

har fundert litt frem og tilbake om å starte et saltvannsakvarium i det siste, men fant ut at jeg heller vil holde meg til mine vakre malawier. alikevel måtte jeg jo lese en del om saltvann, og skjønne oppbyggingen av et slikt kar. og noe alle saltvannskar har er sirkulasjonspumper. da lurer jeg på: hvorfor bruker vi ikke disse i ferskvann??? og spesiellt til malawi som helst skal ha så mye sirkulasjon som mulig...er litt nysgjerrig på hvorfor det er så mye viktigere å ikke ha dødsoner i et saltvannsakvarium, mens det er greit i et ferskvannskar! de fleste jeg kjenner kjører jo med luftbobler, men ville ikke dette vært et bedre alternativ? noen som har prøvd??

sånne som for eksempel denne:
er dette noe av det samme kanskje??
Jeg er helt enig og har satt inn en powerhead i karet mitt. Og jeg skal skaffe meg noen Hydor Corelia (mener de heter dette) pumper som er nesten det samme som tunze pumpene. Malawi liker sirk. og oksygen i karet så kjør på sier nå jeg.
Hyggelig å høre at du har tatt til vettet, Tina, og går for malawi hehe

Jeg har en slik nanostream i mitt Tanganyika-kar.
Har masse sirkulasjon i malawikarene mine
I 540 literen står det en NewJet 3200 (dvs 3200 liter i timen) og en MP 1200 (til tross for navnet gir denne 1100 liter i timen).

Begge er montert med innsuget på en stor blåfiltersvamp. Jeg skjærer bare en slisse midt i svampbiten og trer innsuget nedpå. Deretter plasseres ekvipasjen bak en 3D bakgrunn eller i en steinrøys.

Gir betydelig bedre forhold for malawiene og for ikke å snakke om klart vann

Men nå er malawiene på vei ut dessverre....har et 800 liter saltvann under oppsetting og jeg må av plasshen syn velge mellom discus og malawi.
Wave maker
Nå er det vel ikke helt korekt å hevde at disse bare er til bruk / eller brukes bare til saltvann. Bruker disse i mine mallekar samt til tropheus. Fordelen er mye vannbevegelser med lite varmeavgivelse til vannet. For meg er det et problem med powerheads som avgir 30 -50 watt. Det blir for vanskelig å holde temperaturen ned på akvarierommet.

Men med disse, spesielt Sunsun sine, som har en effekt på 12 watt og med en sirkulasjon på 5000 liter er for meg meget bra. Det at de leveres med magnetfeste og er meget rimelige fra Hongkong via ebay, er vel heller ikke noe minus.

Resun 15000 som veksler mellom 2 - 8 og 15.000 l/t i intervaller fra 2 til 20 sekunder lager mye og varierende bevegelser i vannet. Tropheusene virker som de setter pris på dette.
okay.. så da er det tydeligvis fler enn meg som har tenkt på dette da ble jeg glad! mulig jeg anskaffer meg et par sirkulasjonspumper etter hvert da. de går på strøm eller??

ja richard... jeg har tatt til vettet
tinaj
da lurer jeg på: hvorfor bruker vi ikke disse i ferskvann??? og spesiellt til malawi som helst skal ha så mye sirkulasjon som mulig...

Nåååh, det er vel litt voldsomt å ta alle under en og samme kam

Selv bruker jeg sikulasjonspumper i flere kar, som ellers ville vært for stillestående. At en gjerne bruker en sirkulasjonspumpe i sammenheng med en svamp eller annen filtermasse, tilsier jo ikke at det ikke er en sirkulasjonspumpe

Og ja, det er nok langt mellom hver sirkulasjonspumpe\ powerhead som går på noe annet enn strøm
Diseldrevet pumpe, det er vel neppe så alt for ideelt til stuebruk
hehe.. ja det var nok litt dumt formulert

nei for all del, sirkulering er sirkulering... selv om det er en svamp der. men i utganspunktet tenkte jeg mest på sånne som brukes i saltvann da.

hehe.. eller bensindrevet! solcelle kanskje?? nei, tenkte på at det kanskje fantes noen som gikk på luftpumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap