- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hvilken artemiametode anbefales ?
Hvilken artemiametode anbefales ?
Postet 04.05.08 kl 19:09
Postet 04.05.08 kl 19:39
Start med det helt enkle, det er ikke noen vits å gjøre dette mer avansert enn hva en trenger å gjøre det.
Om du ikke lykkes er det oftere på grunn av dårlige egg, enn hvilken beholder eggene skal klekke i.
Siste ladning med egg jeg kjøpte, har en klekke% på under 5... Dette på tross av at det ble opplyst at en kunne forvente 88-92%
Men siden jeg ikke gråter over spilt melk, lemper jeg eggene midtfjords, og finner meg en annen leverandør
Om du ikke lykkes er det oftere på grunn av dårlige egg, enn hvilken beholder eggene skal klekke i.
Siste ladning med egg jeg kjøpte, har en klekke% på under 5... Dette på tross av at det ble opplyst at en kunne forvente 88-92%
Men siden jeg ikke gråter over spilt melk, lemper jeg eggene midtfjords, og finner meg en annen leverandør
Postet 04.05.08 kl 19:53
Postet 04.05.08 kl 21:23
Postet 04.05.08 kl 21:25
juveltakk for svar, hva er gode merker eller innkjøpssteder for egg da ?
Har alltid hatt gode resultater med eggene fra Tropefisk.
De jeg nå har prøvd, er både fra Hobby og de noe rimeligere pakene med vakumpakkede egg fra Webzoo
Trygve LillefosseHadde det ikke vært enklere å kaste dem i bosset?
Tja, noe morro må en jo få ha det med ting som bare lager hodebry
Postet 04.05.08 kl 22:46
Postet 05.05.08 kl 08:29
Oppbevaring av artemiaegg
Ken MyrsethJeg og har hatt veldig gode erfaringer med egg fra tropefisk. De har veldig høy klekk %.
Hvordan skal, og bør atremiaegg oppbevares mellom klekkeperiodene?
Postet 10.06.08 kl 00:32
janhennoHvordan skal, og bør atremiaegg oppbevares mellom klekkeperiodene?
Holder du på med daglig klekking av artemiaegg for yngeloppfôring en periode, så kan du oppbevare dem i tett boks i kjøleskapet. Jeg bruker et glass av typen Norgesglass med gummistrikk under lokket, så det blir tett.
Når jeg er ferdig med å mate opp et yngelkull med artemia, og det blir lenge til neste gang, legger jeg glasset i fryseren. Da holder de seg best over lengre tid.
PS!
En stor selvlysende Post-It lapp med rød skrift: "Artemiaegg til fiskefôr!" er teipet på glasset, så ingen kan ta feil eller tro det er en eller annen form for menneskelig føde (ikke at de sølegrå eggene ser spesielt gode eller velsmakende ut, men....)
Postet 10.06.08 kl 02:33
Endret: 10.06.08 kl 02:35
Klubbauksjoner er ofte gode steder å få tak i kvalitetsegg. Du bor i Drammen, og der har de en oppegående klubb. Bør være mulig å få tak i noe der.
Ellers, har jeg også fått frabefalt Hobby-egg.
Viktig å oppbevare eggene tørt, de tar fort til seg fuktighet fra lufta og da er det kjørt. Har du de da i en åpen boks, eller en pose med hull er det sannsynligvis bare å pælme skiten. Gjerne midtfjords.
Ellers, har jeg også fått frabefalt Hobby-egg.
Viktig å oppbevare eggene tørt, de tar fort til seg fuktighet fra lufta og da er det kjørt. Har du de da i en åpen boks, eller en pose med hull er det sannsynligvis bare å pælme skiten. Gjerne midtfjords.
Postet 10.06.08 kl 09:55
mona o[QUOTE=janhenno] Hvordan skal, og bør atremiaegg oppbevares mellom klekkeperiodene?
Holder du på med daglig klekking av artemiaegg for yngeloppfôring en periode, så kan du oppbevare dem i tett boks i kjøleskapet. Jeg bruker et glass av typen Norgesglass med gummistrikk under lokket, så det blir tett.
Når jeg er ferdig med å mate opp et yngelkull med artemia, og det blir lenge til neste gang, legger jeg glasset i fryseren. Da holder de seg best over lengre tid.
PS!
En stor selvlysende Post-It lapp med rød skrift: "Artemiaegg til fiskefôr!" er teipet på glasset, så ingen kan ta feil eller tro det er en eller annen form for menneskelig føde (ikke at de sølegrå eggene ser spesielt gode eller velsmakende ut, men....)
Takk for den Mona. Var litt i tvil, og har knallbra egg "zoogro" fra tropefisk nå. Er et titalls år siden jeg sist klekket artemia / oppbevarte den slags nå.
Postet 10.06.08 kl 10:44
Postet 15.06.08 kl 21:15