Hvilken apistogramma?

Hei, har kjøpt meg et par med apistoer som jeg trenger hjelp til å identifisere. Det som ikke kommer godt nok frem på bildene er en klar blåfarge i "kinnene" samt at de skifter mønster og ofte er "tverrstripete".

Vanskelige å ta bilder av da de er litt sky ennå, bare hatt dem et par dager. Søkt litt på nettet og finner ikke helt ut av navn og klassifisering, men ligner "rotpunkt" eller alacrina syns jeg.

De to øverste bildene er av hannen, og det nederste av hunnen (antar jeg da - siden den nederste har avrundet ryggfinne og ikke spiss, samt er mindre av vekst)
Fisken din viser på bildene noen kjennetegn, men dessverre ikke nok til at arten kan bestemmes med stor nok sikkerhet.

Hadde du klart å få tatt et bilde av hannen fra siden, der den viser de sorte tverrbåndene tydelig, ville det antakelig økt sannsynligheten for at art-/gruppetilhørighet kan indikeres.
Det er særlig tverrbåndene på den bakre delen av kroppen som er interessant (tverrbånd 4, 5 og 6 (av totalt 7, der nr. 7 er det bakerste tverrbåndet før haleflekken)), og om den viser horisontale, mørke striper på kroppen under det mørke sidebåndet.

Da får jeg prøve med masse tålmodighet Den fisken er mer kamerasky enn Greta Garbo på sine gamle dager
Flaks, fikk tatt et ganske bra bilde mens den stod og bølla med Borelliien min Sjelden jeg ser tydeligere tverrstriper, inntrykk av at de kommer når han flørter med hunnen. Skal prøve å få tatt et bilde av det også etter hvert. Håper dette er mer tydelig enn de forrige.
Ja, tverrbåndene var jo ikke så mye tydeligere her.
Men alle andre egenskaper peker mot en fisk, så med forbehold om utseende på tverrbånd 6 under sidebåndet, ser dette klart ut som en
Apistogramma cf. eunotus "Orangeschwanz"
Den ligna veldig ja Søkt litt på bilder på google og tror nok det må være den. Så her på AF også at den ofte blir solgt som Cruzi, og det var det jeg kjøpte min som også. Tusen takk for hjelpen
Tatt noen bilder i leksdrakt
Hunnen har utrolig flotte gule og svarte tverrstriper
Og da er det ikke lenger tvil om hvilken art dette er.

Jeg forstørret opp og tok et utsnitt av de siste bildene dine, og markerte hvordan tverrbånd 6 så ut.
Dette tverrbåndet er tydelig delt på begge kjønn. Delt tverrbånd 6 er typisk for arter innen Apistogramma-eunotus-complexet, og siden andre egenskaper utelukker de andre beslektede artene, er identifikasjonen så sikker den kan bli.

Det siste bildet viser hvordan hunnen vil se ut i leksdrakt (bildet viser en av mine hunner som jeg har fanget selv i Peru).

Lykke til med flott fisk !
Fantastisk flotte fisker Nydelig bilde av hunnen din der. Ikke sett hunnen sånn ennå, sett den like intens i fargene men hos min er tverrstripene mer markerte og stripa langt kroppen mindre fremtredende. Kommer kanskje etter hvert. De har virkelig inntatt karet og klatra til øverst på rangstigen nå, så det er nok helt klart lek på gang. Den himmelblå fargen på hannen er fantastisk fin. Godt fornøye med fiskene ja Takk for svar igjen
Hej.
Hej Tom.
Den apistogramma der er i denne tråd er den samme slags, som jeg tidligere har skrevet med dig om. Den er helt identisk med den jeg havde.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap