Restart av utvendig filter

har nettop skiftet bunnsubstrat, og pumpa stopper når vannstanden blir for liten, som den jo ble etterhvert. så kommer problemet. jeg klarer ikke suge istand pumpa uten å få kjeften full av akvarievann og alskens møkk som karrer seg fast i slangene. ergo, jeg får ikke pumpa til å gå igjen. noen tips? helst som ikke inneholder munn + akvarievann? smaker ikke godt akkurat..


edit: den starta akkurat, nesten av seg selv. ventet bare på at jeg skulle bli frustrert, er jeg sikker på :p
Akvarievann er godt. Glad jeg ikke lenger bruker slange og bøtter til vannbytter, savner ikke smaken akkurat
Det var nok luft i utløps/innsugs -røret
joda, jeg vet grunnen. men jeg fikk ikke vekk luften uten å ta meg en sup :p
ente med at jeg bare slot på filtret og lot the putre litt. er vel en av de mer irriterende tingene med utvendig filter... de innvendige skrur man jo bare på og så går de.
Blås hardt i utblåsrøret. Da skal pumpa fylle seg på nytt pga trykket. Funker som søren her.
Sanne
joda, jeg vet grunnen. men jeg fikk ikke vekk luften uten å ta meg en sup :p ente med at jeg bare slot på filtret og lot the putre litt. er vel en av de mer irriterende tingene med utvendig filter... de innvendige skrur man jo bare på og så går de.
Det er bare å lære seg trixene, så kommer en til å hate innvendige forever
vel, jeg vil gjerne lære de triksene. fort. får ikke igang det hersens filteret igjen, etter ett hastebytte med vann da jeg oppdaga nitritt døde fisker. og selvfølgelig var det mine nydelige borneo sugere. og aner ikke hvorfor, vannet var helt fint på søndag...

lurer på om den eheim pumpa har skylda da det adri har vært mye futt i den, selv ikke etter at jeg korta ned utblåsningsrøret. får vel åpne og se inni, men uansett, vil gjerne ha noen tips til hvordan starte saken... eller hva som kan være nitritt bomba her. skulle ikke tro at å skifte fra sand til grus og skifte røtter skulle skape så mye problemer.. fått nivået ned til oransj på tetra skalaen, men vet ikke om det er varig. satte tilbake den innvendige pumpa, men den har jo vært av i rundt 2 dager så den har vel ingen snille bakterier lenger, skyllte den og litt før jeg satte den inn igjen, og håper den er bedre enn ingenting >
Det er ulike triks til ulike pumper.

Sånn generelt foretrekker jeg å fylle pumpene stappa med vann, og sørge for at slangene er like stappa. Om det er luft i slangene; sett ei bøtte under, åpne kranene, og la vann og luft plaske ned i bøtta.

Selvstartende pumper, kan også startes helt tomme. Sørg da for at slangen som går ut fra filteret, er over vann, ellers kan en fort oppleve at en pumper til den store gullmedaljen, og det eneste en oppnår, er å komprimere lufta ett kort sekund

Problemer med nitritt henger trolig sammen med at du fjerna massevis av bakterier når du byttet bunnlag. At filteret stansa ukjent tid, drepte nok en del der også, og da har man det rullende som en snøball nedover fjellsia.

Fiskene som vandret heden, er arter som krever svært stor metting av O2 i vannet, og siden No2 hindrer noe opptak av O2 i gjellene, vil slike fisk ofte være de første til å bikke over om det er lite O2 i vannet, og No2-en dukker opp.
nå, fikk den endelig igang igjen, men kjører dobbelt bare for sikkerhets skyld. men, noe rart. begge slangene er pip åpne, men det kommer nesten ikke vann ut av røret. det problemet var ikke der før pumpa stoppa...
ender vel opp med at jeg må gjøre rein pumpa eller no, kjenner jeg flaksen min.. irriterende, jeg som syns jeg var så flink og fikk det så fint når jeg bytta til sand :p
Du har ikke fått en knekk på slangen? Dette bremser vann så det holder.
Eller fyllt filteret med sand, dette er også alt annet enn noe som bidrar til optimal flow i filteret
utblås slangen har en liten innsvinging som jeg ikke får vekk, men har ikke mye effekt på vannstrømmen.. og den innsnevringen har vært der siden jeg satte opp filteret. slangene er blitt ganske mosegrodde innvendig til å være så nye. sand, vet ikke helt, det røret er ikke helt tilpasset mitt kar, så det henger ganske høyt over sanda.. skal jeg bruke andre enden kommer det til å bli begravd i sanda :p
får vel demontere saken imorra og se åssen det ser ut.
Sanne
sand, vet ikke helt, det røret er ikke helt tilpasset mitt kar, så det henger ganske høyt over sanda.. skal jeg bruke andre enden kommer det til å bli begravd i sanda :p
Det ser ut til at innsuget er alt for høyt til at det skulle ha subla til seg sand

Men om du snur røret; det er lett og fullt lovlig å sage til lengden på rørene
De leveres så lange som de gjør, nettopp for å passe til de fleste kar. Det er jo en smule lettere å kappe av noe som er for langt, enn å gjøre noe med noe som er for kort
yup, det er jo sant. måtte korte ned utblåsningsrøret da det omtrent sto på langs i karet for å få plass :p
men senker jeg det så ender jeg vel opp med sand i pumpa, da kuhliene mine har seg noen raptuser og virvler opp en sandstorm av og til :p

det kommer mer vann ut nå, men fremdeles ikke så mye som det pleier. skal sjekke, men håper jeg klarer å ordne opp i det før bakteriene begynner å dævve. heldigvis ingen fler døde fisk, de jeg har igjen ser ut til å være forholdsvis hardføre. til og med neontetrane :p
Det skal ikke rare sirkulasjonen til for å sørge for at bakteriene får nok O2.
Målte selv en tetra EX jeg sliter noe med, ned til det voldsomme antall liter på 22 i timen, og her var alt bare velstand (om en ikke vektlegger min irritasjon over filteret)

Siden du har slike kule åler (digger dem bare!!), vil jeg anbefale at du dekker til innsuget med noe. Disse finner fort veien gjennom rista, og de færreste finner veien ut
Litt grov blåsvamp er det som skal til her.
er det bare webshops som har de svampene, eller er det mulig å få tak i dem i vanlige butikker?

og ja, åler er konge. mine har alltid vært mye fremme, kan som regel alltid finne minst en uten å lete mye :p
fremdeles ingen nye ofre, så ser ut til at jeg har noenlunde kontroll på nitritten. fiskene er aktive og farter rundt. skulle bare ønske guramien ikke var en bølle og stjal maten til bunnfiskene da jeg forer minimalt intil jeg har fått vekk nitritten. for ett matvrak
Vanskelig å si hva du finner i dine lokale butikker En del har bra utvalg av svamp, også i "løsvekt", andre har ikke fullt så bra utvalg
Sanne
er det bare webshops som har de svampene, eller er det mulig å få tak i dem i vanlige butikker? og ja, åler er konge. mine har alltid vært mye fremme, kan som regel alltid finne minst en uten å lete mye :p fremdeles ingen nye ofre, så ser ut til at jeg har noenlunde kontroll på nitritten. fiskene er aktive og farter rundt. skulle bare ønske guramien ikke var en bølle og stjal maten til bunnfiskene da jeg forer minimalt intil jeg har fått vekk nitritten. for ett matvrak


Maxizoo i Tønsberg har blåfiltersvamp til salgs, både grov og fin type.
hvor i tønsberg er det da? kan ikke si jeg har sett andre dyrebutikker enn tropehagen på farmandstredet og krizoo like utafor senteret

og istedenfor å lage ny tråd spør jeg bare her: har nettopp skifta lysrør da det som fulgte med var elendig. jeg fant bare ett lysrør i den størrelsen jeg måtte ha, sylvanstar gro-lux 15w. men jeg syns det lyset er utrolig rødt. til og med søstra mi på 3 lurte på hvørfor akvariet var blitt rosa.. i tillegg er armaturet veldig dumt, bare ett rør ganske langt from, og reflektoren reflekterer bare fram og ut av akvariet, så det blir veldig mørkt bak.
antar at nytt armatur blir veldig dyrt, og passer kanskje ikke en gang, så lurer på om det går ann å montere en ekstra reflektor for å få mer lys bak, og eventuellt om ett annet type rør som både planter og fisk liker men som ikke gjør akvariet rosa :p

og, omtrent lang tid bruker røtter på å trekke vann? har en "mangrove" rot som sank med en gang, mens driftwood (tror jeg) flyter som kork. den var for stor til å sette i vann før jeg hadde den i akvariet, så nå bruker jeg stein som lodd..
Kan anbefale Life-glo ll. Det gir et rent, hvitt lys og god fargegjenngivelse på både fisk og planter. Plantene trives også under dette lyset.

Er det fastsittende reflektor i armaturet så kan du jo se om det er mulig å snu armaturet. Er reflektoren løs så er det bare å flytte den over på andre siden.
reflektoren er limt fast ja. vet ikke om det går a snu armaturet da akvariet er buet i front, pluss det er hull til slanger kun bak. sånn går det når man kjøper kar på impuls uten å sjekke ut alt sånn på forhånd. men men, rota ligger nå baki og det er ikke så mye som trenger mye lys der. prøvde å ha planter bak i forrige oppsett, men de ble stusselige med ingen blader på den nederste halvdelen.


et bilde av armaturet, ble ikke så innmari bra men
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap