Ancistrus lda72 og en ancistrus sp å komme i lek?

Hei
Lurte på om hvordam man skal få en Ancistus LDA72 og en Ancistrus SP. å komme i lek?
De ser helt like ut, Forskjellen er at LDA72 er en hann og Ancistrus SP er en hunn.

Det er en fin hule beliggende i akvariet og har enda et lite problem til
Hann Ancistrusen er bak varmekoblen og suger seg fast, er dette normalt?
Har klart å få kan bort derfra men han svømmer bort der igjen.
Hva kan jag gjøre for å få den inn i hulen sin igjen?
Thorbjørn Løland
Det er en fin hule beliggende i akvariet og har enda et lite problem til Hann Ancistrusen er bak varmekoblen og suger seg fast, er dette normalt? Har klart å få kan bort derfra men han svømmer bort der igjen. Hva kan jag gjøre for å få den inn i hulen sin igjen?

La fiskene være i fred og oppholde seg der de vil, er jo første bud. Stadige forstyrrelser og at du driver og jager dem vekk fra steder de ønsker å være, er jo ikke akkurat med på å sette dem i leks-humør.... Hvorfor gjør du egentlig det? Føler fisken seg trygg og komfortabel bak varmekolben, så må den da få lov til å være der uten å bli jaget vekk av deg til stadighet? Det stresser den jo bare.

Flytt hulen nærmere hjørnet der varmekolben står. Kanskje en flytting av hulen er alt som skal til før de vil bruke den til å oppholde seg i, i det minste.

Du kan ikke tvinge eller stresse frem lek og egglegging. Ta tiden til hjelp, skift jevnlig vann hver uke og gi dem god mat (annet enn bare tabletter!) så vil det nok før eller siden bli resultater.
Det er ikke naturlig for ancistrusene å være i hula hele tiden. Det er bare når de passer egg og yngel..
...Og kanskje de synes at like barn leker best, siden de ikke leker sammen?
Thorbjørn Løland
Kan ikke skal**

????
mona o
[QUOTE=Thorbjørn Løland] Det er en fin hule beliggende i akvariet og har enda et lite problem til Hann Ancistrusen er bak varmekoblen og suger seg fast, er dette normalt? Har klart å få kan bort derfra men han svømmer bort der igjen. Hva kan jag gjøre for å få den inn i hulen sin igjen?

La fiskene være i fred og oppholde seg der de vil, er jo første bud. Stadige forstyrrelser og at du driver og jager dem vekk fra steder de ønsker å være, er jo ikke akkurat med på å sette dem i leks-humør.... Hvorfor gjør du egentlig det? Føler fisken seg trygg og komfortabel bak varmekolben, så må den da få lov til å være der uten å bli jaget vekk av deg til stadighet? Det stresser den jo bare.

Flytt hulen nærmere hjørnet der varmekolben står. Kanskje en flytting av hulen er alt som skal til før de vil bruke den til å oppholde seg i, i det minste.

Du kan ikke tvinge eller stresse frem lek og egglegging. Ta tiden til hjelp, skift jevnlig vann hver uke og gi dem god mat (annet enn bare tabletter!) så vil det nok før eller siden bli resultater.

Nå er jeg ikke og leker "fiskeren" oppi akvariet mitt, jeg skulle skjekke om den i det hele tatt levde siden den bare holdt seg en posisjon. Jeg skifter vann jevnlig pga Nitritforgiftning for halvvannen måned siden.
Jeg leste her at hannen holdt seg til hulen for å markere reviret sitt er dette sant eller ikke?

Oppdatert: Hannen har flytta seg tilbake til "huset" sitt nå (:

"Kan ikke", Thorbjørn, var ment som et godt råd.
Det er helt riktig. Du "kan ikke" stresse fram lek hos fisk. Vil ikke fisken ligge i hula, så er det lite du kan gjøre med det. Bortsett fra å prøve noe annet angående hula/huler. Blant annet rådet du fikk med å flytte hula nærmere varmekolben.
Jeg kan heller ikke bare flytte hulen når stakkaren er inni.

PS: jeg lar dem være ifred. beklager hvis dere trodde jeg er en slags dyremishandler for det er jeg ikke.

Enda en ting til. Hvorfor står det bare Ancistrus SP. på hunnen?

Thorbjørn Løland
Hvorfor står det bare Ancistrus SP. på hunnen?

sp. står for species. Dette betyr at det er en Ancistrus, men den er ikke vitenskapelig beskrevet.

LDA72 derimot er vitenskapelig beskrevet og heter Ancistrus triradiatus. Når en art er beskrevet skal man egentlig bare bruke navnet, men dette syndes det stadig mot.

Siden du har en "skikkelig" Ancistrus ville eg ikke satt disse to i avl. Den Ancistrus sp. du har er enten en sp. "oppdrettsvariant" eller en ubestemt viltfanget fisk.
Dersom du blander dem er det etter min mening naturlig å selge avkommet som oppdrettsvarianten (dårlig betalt), selv om det ikke nødvendigvis er helt korrekt.

Personlig ville eg prøvd å få tak i en hunn A. triradiatus, eller selge hannen.
Lda72 og sp.
Hei
Jeg har et 90liters akvarium også der en Ancistrus Triradiatus hunn holder til med en ukjent Ancistrus art. Tror du det er mulig å "bytte" hunnene over?
Jeg har et par. fiskeposer som jeg har spylt i rent vann og har lagt bort.
Jeg vet det kan være stress for hunnene å komme over i et ukjent område.
Men hvis jeg skal evt. få dem til å leke bør jeg ha begge Triratiatus Ancistrus'ene i et akvarium og den andre Ukjente rasen. er det det du mener?
Ja, du kan bytte hunnene over. Hvis du har samme vannverdier og temp i karene, så trenger du ikke poser. Da er det bare å plumpe dem over.
bare ønsket opdateringer om de blir noe yngel i fremtiden.
guttn
bare ønsket opdateringer om de blir noe yngel i fremtiden.

Joda vi ser frem til det har bestilt den populære Skifer Ancistrushulen så vi få bare vente å se
Har nå Guppy (Europa) Yngel på ca 30-40 stk. de er 3 uker gamle
Donald kommer utvilsomt med det beste rådet her i tråden. Her snakker vi om to forskjellige arter i samme slekt, disse bør ikke forsøke krysses.

Det å skape hybrider er i mine øyne en uting.

E
Erlend D Bertelsen
Donald kommer utvilsomt med det beste rådet her i tråden. Her snakker vi om to forskjellige arter i samme slekt, disse bør ikke forsøke krysses. Det å skape hybrider er i mine øyne en uting. E

Hei
Det jeg lurer på er hvorfor I all verden ser Begge hunnene like ut når Begge er ifølge kvitteringen 2 forskjellige arter? Ancistrus LDA72 og Ancistrus SP.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap