Hodebry med å innrede 540 literen

Jeg har en nyinnkjøpt 540 liter til malawi ciklidene mine. Jeg har ikke råd til å kjøpe en innvendig bakgrunn nå. (den jeg vil ha) og dermed så landet jeg på en "nøytral" mørkeblå foliebakgrunn.

Vi har lagt isopor i bunnen og fylt opp med masse biltemasand. Og steiner selvfølgelig. Men det er liksom noe som mangler... jeg liker ikke at det ser så nakent ut.

Jeg vet ikke hva jeg skal innrede med. Jeg kan fylle på mer stein selvfølgelig, men hva mer?

Jeg skal sette ned noen planter, men røtter er vel ikke lov i et malawi kar, eller?

Synd, man har brukt så mye penger på et splitter nytt akvarium med alt utstyr og så sitte å være mellom fornøyd...

Men så var jo ikke Roma bygd på en dag heller, men jeg tar svært gjerne imot forslag om hvordan jeg kan gjøre dette.

Karet måler 150 x 60 x60
Hadde vært lettere å komme med noen idèer om du hadde lagt ut noen bilder. Er alltid noen triks som kan "løfte" innredningen litt, men det er lettere å se hva som kan gjøres ut fra det grunnlaget som allerede ligger der
I malawikar er det som regel mere stein som gjelder.

Ellers kan det fungere med valisneria(beskytt røttene mot graving), anubias og tildels javabregne.
Plussmedlem
Det må da være lov med røtter i et kar med Malawi
Jeg har liten tro på at det ikke finnes en rot eller to i hele Lake Malawi.
Har du lyst, har du lov... Men det er sikkert vanskelig å finne riktig tresort
Største grunnen til å unngå treverk må kanskje være p.g.a. pH'en. Røtter er som kjent ofte årsak til at denne synker.

Men det aller fineste er vel innredninger som dette og lignende
Det er ikke noe som heter at det ikke er lov Men mange velger bort røtter, da det for de fleste arter fra sjøen vil være unaturlig.
Noen velger også bort røttene siden de er så himla redd for at røttene skal senke pH i så stor takt at det ikke er bra for fiskene.
Vel, de fleste av oss deler vel ikke akkurat den erfaringen rundt røtter

Planter: Det er massevis av planter som vil fungere godt i malawikar. Det er mer sammensettingen av fisk, kontra planter, som betyr noe.
For det er jo litt kjedelig å bruke hundrevis av kroner på planter, og så eter fiskene disse opp de første tre dagene

Så fortell mer om artene du skal ha i karet, og legg gjerne ut bilder av oppsettet.
Faktisk kan det være riktig pent noen ganger med ett skikkelig flott innredet malawikar, med massevis av åpen svømmeplass
De bildene jeg har sett av kystområdene rundt lake Malawi, viser masser områder med trær også. Og, uunngåelig, vil det fra tid til annen ramle et tre overende og havne i vannet... Det er kanskje ikke det vi mest forbinder med lake Malawi, innslaget av trerøtter altså, men at de finnes i den innsjøen også - det er klart.

Om du ønsker noen røtter, kanskje en eller to med spesiell form som du liker, så synes jeg absolutt du kan sette det nedi. Med den bufferkapasiteten som finnes i Malawi-vann (man tilsetter jo alltid både gh+ og kh+) så vil ikke røttene ha noenting å si. Du kan alltids vanne dem ut ved å legge dem i baljer og skifte vannet hyppig en periode før du bruker dem i karet, dersom du ønsker å tynne ut mengden garvesyre de kunne finne på å avgi i starten.
Jeg har en relativt stor rot i karet mitt. Syntes det ble litt tomt med bare steiner. Pluss at gibbien må ha noe å tygge på da.
Og den største årsaken er at mine Pseudotropheus Acei Ngara er fisk som i sjøen er funnet blandt annet rundt store trær som har detti ned i sjøen. her gresser de på alger som gror på treet. Hvis du har lyst på en rot så gå for det sier nå jeg. har ingen problemer med ph grunnet dette.

Legger ved et bilde av karet mitt før jeg replantet det.

[External Image]
Jeg takker for mange gode råd og svar.

Jeg har fylt på med mere steiner og ommøblert litt så resultatet ble bedre, mye bedre faktisk. Og satt ned noen "malawi" planter.

Jeg holdt på å dra tilbake til krizoo og kjøpe den bakgrunnen i går men tenkte jeg skulle vente litt. Og det er jeg kanskje litt glad for at jeg gjorde.

Jeg har/hadde lyst til å gjøre noe helt spesielt i dette karet, og noe som bare var mitt, uten "herming" fra andre. Og jeg sitter med en liten følelse av at å sette inn en stor 3D bakgrunn blir litt "juks".

Nå er den mørke bakgrunnen bare i ja - bakgrunnen. Jeg har lagt vekt på å skape en fin effekt med steiner, og laget huler og samtidig bevart god svømmeplass. Jeg har samme antall fisker som i 250 literen. Jeg tror ikke jeg skal fylle opp med masse fisk da jeg har en slik fin balanse nå uten slossing og tull. Jeg ønsker at fiskene skal ha det optimalt og det er fint å se hvor stor svømmeplass de har. Spesielt Delfinene som er store og lever i åpent hav i malawi.

Men som sagt, Rome var ikke bygd på en dag og jeg kan fortsatt gjøre mye og endre ting underveis. Jeg tror jeg har utelukket røtter nå.

Jeg skal ta bilder så snart kalkstøvet har klarnet litt opp. Mulig jeg legger til et bilde senere i dag.

Jeg er mye mer fornøyd i dag etter omstablinga. Det hjalp faktisk å ikke tenke på dere på akvaforum, om dere ville synes det var fint eller ikke, hehe

Da senket jeg skulderene, tok en dyp pust og ba meg selv om skjerpings. I samme farten sa jeg til meg selv at "dette klarer du". En innvendig kjøpt bakgrunn blir da litt "juks" for meg siden jeg ikke har laget den. Bare kjøpt den liksom... Selv om det er veldig pent med en innvendig bakgrunn, så kan man faktisk lage det pent uten.

Og derfor synes jeg det er herlig med dette forumet. Få råd og tips og kunne skape sitt eget uten å ty til lettvinte løsninger som en kjøpt bakgrunn.
Er litt enig med deg i det med bakgrunn, 2nelise. Skal sitere en ikke navngitt person her inne og si at "ferdigproduserte bakgrunner er en snarvei til middelmådighet"

Gleder meg til bilder!
Tante Astrid
Er litt enig med deg i det med bakgrunn, 2nelise. Skal sitere en ikke navngitt person her inne og si at "ferdigproduserte bakgrunner er en snarvei til middelmådighet" ;) Gleder meg til bilder!



Ja nettopp, slik føler jeg det faktisk nå med dette karet. Og silikonerer man først fast en bakgrunn så er det jo ikke så lett å angre seg senere, da er det sånn liksom.

Nå har jeg "friheten" til å velge. Jeg kan ommøblere og føye til ting etterhvert. Karet trenger ikke å være helt ferdig møblert nå. Jeg har tid på meg, ser det som et prosjekt. Og så har jeg den muligheten at jeg kan faktisk ombestemme meg og vet at det er alltids en ferdigprodusert bakgrunn å få kjøpt.

Nå tror jeg ikke at jeg lander på den løsningen, ikke ennå ihvertfall. Jeg skal forsøke å få dette til uten, akvaskaping er jo litt av moro`a med dette også, hæ?
Jeg begynte å tenke på noe: hva med å silikonere steiner sammen? Noen som har vært borti det? Det må da gå an?

Hvis jeg ønsker å bygge opp noe uten å være redd for at det skal falle sammen så kan jeg jo bare bruke silikon og feste de sammen med?
Til å lime sammen stein, anbefales ikke silikon. Dette fordi stein er porøst materiale, uansett hvor glatt vi synes den virker. Silikon hefter best på glass, og hefter meget dårlig på f.eks. treverk og relativt dårlig på stein.

Undervannslim er tingen! Det herder og sitter som støpt etterpå.
Prøv en tube Orca Underwater glue.
Med det kan du lime sammen steinformasjoner og slippe å være redd for at de skal rase sammen senere.

PS!
Frank Angell har testet det produktet og skrevet en omtale her.
Plussmedlem
Nei, silikon på stein har jeg forsøkt. Det holdt ikke så lenge.
Fungerer f.eks. greit på mallehuler av skifer, men når man skal bygge i høyden så hadde jeg ikke turt å bruke silikon.
Jeg har ikke forsøkt limet som Mona linker til, men det høres jo veldig bra ut
2nelise

Du har väll Delfinciklider (C.Moorii) om jag inte tar helt fel !
De bör ha en del öppen yta på botten med fin sand som de kan gå och leta mat i.Så ha inte i för mycket sten.

Men vilka arter har du mera?

rötter har jag i alla mina akvrium samt växter .
Kan rekomendera 2 växtsorter som funkar bra.
Anubias Bartei

Vallisneria
som jag tycker är vacker och den tåler att betas på.
hade Nimbochromis Venustus som betade ganska flitigt på dessa.
Men ha många av de för har man få Vallisneria så blir ev. betandet konsentrerat på få växter.

Har testat med att ha svart liggunderlag som bakgrund det blev faktiskt ganska bra.


Se bifogad bild


mvh Kjell

Hei Kjell

Ja jeg har fin sand i bunnen. Jeg skal ikke fylle hele karet med steiner, men jeg kan forsøke å bygge litt mer opp i bak kant. Ja, jeg vet at C.Moorii skal ha åpen plass og det har de fått

Her er fiskelista mi:

6 stk Orange Aulonocara Aulonocara stuartgranti
6 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii
4 stk Golden Labidochromis caeruleus
2 stk Melanochromis auratus
4 stk Melanochromis cyaneorhabdos
Hej Igen

Du har både klipplevande och sand levande ciklider.

Ja kanske du skulle ha en öppen del och en med sten.
Du behöver inte stabbla sten så högt .
Kan se framför mig att det kan bli en intriger mellan Melanochromis auratus och Melanochromis cyaneorhabdos( maingano)

Men det är ju inte helt säkert.

Så det kan hända du får testa lite olika uppsättning av sten .
Ev ha sten i varje ände på akvariet och öppet i mellan.
Så de kan ha var sitt revir.Men det kan gå helt fint oxå.

mvh Kjell
Kjell Begby
Kan se framför mig att det kan bli en intriger mellan Melanochromis auratus och Melanochromis cyaneorhabdos( maingano



Ja det kan bli men det behøver ikke å bli intriger. Nå skal det sies at M.auratus er to små hunner. Alle disse artene har levd sammen i 250 literen uten intriger, så nå når de er kommet i 540 liter så har alle mye bedre plass og da har jeg litt vanskelig for å forstå at det skulle bli intriger nå, når det ikke har vært det tidligere. Men en vet jo aldri, men foreløpig så går det bra.

Det er hovedgrunnen til at jeg ønsket et større kar til malawi ciklidene mine, lage det slik at alle får dekket sitt behov. Og det er morsomt å se hvor godt de har det og hvor godt de trives
2nelise
[QUOTE=Kjell Begby]Kan se framför mig att det kan bli en intriger mellan Melanochromis auratus och Melanochromis cyaneorhabdos( maingano



Ja det kan bli men det behøver ikke å bli intriger. Nå skal det sies at M.auratus er to små hunner. Alle disse artene har levd sammen i 250 literen uten intriger, så nå når de er kommet i 540 liter så har alle mye bedre plass og da har jeg litt vanskelig for å forstå at det skulle bli intriger nå, når det ikke har vært det tidligere. Men en vet jo aldri, men foreløpig så går det bra.

Det er hovedgrunnen til at jeg ønsket et større kar til malawi ciklidene mine, lage det slik at alle får dekket sitt behov. Og det er morsomt å se hvor godt de har det og hvor godt de trives

Har de växt upp tillsammans så brukar det gå lättare
Men det är konstigt när man flyttar de och de blir större och hormonerna sprudlar så kan det bli lite fajt.Men det kan oxå gå helt fint.

Ibland kan akvariumet vara så litet så att de naturliga betendet inte kommer fram pgr av att platsen är för liten och ett 250 är ju på gränsen.
Så det öppnas en helt ny värld nu i ditt akvarie rike


Men det blir nog bra!

Melanochromis cyaneorhabdos är en mycket vacker fisk !
Tänk att den bara finns vid en ö dvs maingano som ligger nära Likoma Island som är lite mera känd.

här kan du ser var den finns





mvh Kjell


Vi får håpe at det går bra

Hvis jeg skal skaffe meg noen nye fisker så skal jeg i allefall få gode råd om hvilke som passer med de jeg allerede har, slik at jeg unngår konfliker
Plussmedlem
Kjell Begby
här kan du ser var den finns [URLBLOCK1] mvh Kjell


Et tips angående linker, Kjell

Skriv teksten du ønsker å gjøre om til lenke. Marker denne teksten og deretter trykk på lenke-symbolet og lim inn url'en.
Lange "lenker" gjør at hele tråden "forsvinner" langt til høyre i periferien og gjør den vanskeligere å lese.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap