Lav gh

Hei! jeg har satt opp et nytt akvarie, tatt vann tester. gh er kun på 4. er det noen enkle måter å få opp den på? har røtter og steinene noen innvirkning hær?

Gh
Hei, hva slags fisker skal du ha i akvariet?

GH lik 4 er vel helt greit for de fleste fisker. Jeg bruker GH-salt til å øke GH'n i Malawi og Tanganyika karene mine, da disse skal ha litt høyere GH enn "vanlig" fisk. Det funker veldig bra. Jeg har en GH på ca. 3 i springen og øker den til ca 7.

GH-salt får du her:

simoone
Hei! jeg har satt opp et nytt akvarie, tatt vann tester. gh er kun på 4. er det noen enkle måter å få opp den på? har røtter og steinene noen innvirkning hær?

Dersom du vil øke GH kjøper du deg alabastergips fra panduro for en billige penge, så har du lenge! Enkelt og greit!

Men som Narols sier så er GH på rundt 4 helt greit for en del av fiskene, men det kommer ann på hva du har av fisker?
Det er guppy og black molly jeg har som skal i ny kare.
Jeg har lest andre plasser i forume hvor det er litt ulike meninger om man skal tilsette noe i vannet eller la det være.
Blir litt usikker om hva som da er det beste. Noen som har synspunkter?

Har kalk steiner i karet, trodde det ville få verdiene til å stige. men akk nei
noen som har synspunkt om det ?
Jo mindre tilsetningsstoffer man trenger å tilsette vannet i akvariet, jo bedre er det, og jo enklere blir det for deg som akvarist. Jeg syntes du skal la akvariet "modne" seg og så sette inn noen fisker å se om de trives, før du bekymrer deg. Så går det helt sikkert veldig bra: -)
ja, skal prøve på det er litt usikker ,men kansje verdien forandrer seg? har forstått det sån at kalk steinene høyner gh`n

takker for svarene så langt
ikke for å kuppe tråden men går det ann å senke gh uten tilsetningsstoffer
nei, skriv ivei du. Kan ikke hjelpe deg med det spørsmåle jeg i allefall. motsatt problem hehe
ja noen har gh på 4 andre har den på 30 som meg
...Omvendt osmose er vel egentlig eneste måten å senke GH på, så vidt jeg vet...Du trenger et lite anlegg til det, søk på osmose på den nettbutikken du foretrekker, eller på rubrikkene...

...En annen ting er jeg ikke kan begripe hvordan du kan få 30°dH i kranvannet, med mindre du har brønn...?
det er brønnvann ja.
må få testet GH igjen en dag fra kranvannet og se om den har endret seg.
det beste med å ha brønn er jo når man skal se til den og finner en stor frosk nedi
...Flom, vøtt, mye vann som skifter da...Følg litt med på verdiene fremover, Guttn...

...Trådstarter spurte om kalksteiner, og disse kan du putte i karet for å høyne GH, men da ville jeg testet vannet regelmessig for endringer i GH...For med tid og stunder vil det kunne hope seg opp kalk i karet, og da er det på tide og løfte disse ut...(Sier ikke at det vil skje, men det er en mulighet)

...Bruker ikke kalkstein (enda) selv, men ser en del som liker faxekalk, bl.a., antagligvis for å høyne GH i karene sine...Dekorativt er det jo óg...
har puttet steinene i, skal teste regelmessig og se. Ser det er så forskjellige meninger om gh lav eller ikke. Har bestemt meg for å ikke putte alt mulig oppi, så for jeg se hvordan det går.
Takker for all respons
man kan bruke kalk steine for og få høyere gh. man kan bruke gh salt for og få høyere gh men dette kan bli dyrt i lengde.

du kan også ha vanlig hobby gips i karet for og høyne gh. og det fungerer fint. men husk at om du skal høyne ghen så gjør det litt over tid så fisken får vendt seg til økningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap