Bunn plate i 720 l

Hei alle sammen.
Har et kar på 720 L (200 x 60 x 60) med en sprekk fra side til side i bunn så dette må byttest helt ut. Lurte på etter å ha fått litt priser på glass og vurdert arbeidet. ville det hvert en god ide og montert en mdf plate med rustfri stål plate på toppen oppi karet og beholde de veggende som står der i dag.
Ville dette la seg gjøre og ville ikke "bunn plate problemet" være vekke og kraftigt forsterket med tanke på steiner og slikt.

Håper på innspill og meninger her. Mottar alle komentarer med takk
Du kan selvfølgelig bytte ut bunnplaten i glass med en rustfri stålplate. Det å bruke tre i forbindelse med dette høres derimot ikke ut som en god ide.

Den utfordringen du får er overgangen mellom stålplaten og glassveggene. Har du aluminiums ramme ville jeg ikke ha satset på bare silikon.

Personlig ville jeg nok bare enten skiftet ut bunnglasset eller lagt en ny glassplate oppå den gamle.

Takk for svar
Tretypen eg tenkte på var vel noe sånn som "forskalings plate" Stivt, dødt og tåler store vekter. Men hva ser du på som utfordringen med kun stål plate mot glass og alu rammen?? Veldig nyskjerrig..
Ps dette er Bunnglass nummer 2 som har røke. så det er allerede lagt et glass oppå det sprekte og tenker det er på tide med utskifting og evnt forsterke med Rustfritt.
Dette er blitt reparert av forrige eier og vet derfor ikke tykkelse på glasset.
Andre forslag er eg åpen for og.
Når du limer et glassakvarium sammen med silikon, er aluminiums rammen mest til pynt, med unntak av av rammen på toppen. Den avstiver noe, spesielt med tverrstag. Det er ikke enkelt å lime aluminium med silikon, men du klarer å "feste aluminiumen til glasset, sånn noenlunde.

Legger du en stålplate i bunnen møtes aluminium, rustfritt stål og glass, Hvis du har en helsveist aluminiumramme, som er kraftig nok dimensjonerte, kan du da lime glassen og stålplaten mot rammen. Da er det rammen som holder akvariet sammen og silikonen fungerer som "kitt". I ditt akvarie er stabiliteten og styrken bygget mest på at selve glassen er selvbærende, og rammen som noe støtte. Fugen mellom glasset og stålplaten vil bli svak, med fare for lekasje med tiden. Du risikerer også mye utbøyning av front / bak glass.

Løsningen er å bukke en stålplate med en kant rundt som du sveiser el. i hjørnene. Så setter du akvariet oppi denne bunnen og bruker den opp bukkede kanten som støtte for glassene og limer dem fast mor den kanten. . Du må ga fjerne aluminiums rammen nede. I praksis betyr dette at du må demontere hele akvariet og lime det sammen på nytt.
Tror det er 12 mm i bunn som standard på disse
Takker for innspill her.
Tror eg tar poenget som du forklarer her. Kort oppsumert vil det si at stålplaten ikke hefter godt nok til silikon/glassveggene til at dette er til å stole på. Så vi er tilbake til glass igjen.
Hva med å skjere til plate i stål lime fast i ramme for deretter å montere bunn i glass oppå denne.
Ps det er litt med tanke på sikring og forsterking av bunnplate ikke nødvendigvis kun pris.
Takk for gode innspill :d
Lurer på om jeg blir å kjøpe plate i aluminuim jeg, så fester jeg platen mot rammen men dette supre stoffet, og eventuellt forsegler med silikon til slutt.
Men hvordan klarer du å ødelegge bunnplate gang på gang?
Høyer'n
Men hvordan klarer du å ødelegge bunnplate gang på gang?


Vel hvis du hadde giddet å lese litt i teksten så ser du at eg skriver at forrige eier reparerte det og faktiskt har jeg kjøpt det utroligt billigt pga det sprakk igjen når han lagret det og det kom frost ute.
Så eg har vel aldri ødelagt det vel.. Bare lurer hvordan eg kan reparere det og muligens forsterke bunn i tillegg så kan eg sove litt tryggere om nettene når det er satt opp i stuen min.
vargalnet
Tror det er 12 mm i bunn som standard på disse



Utifra denne tabellen så forstår eg at det må være 15 mm glass i bunn av et sånt Kar. Stemmer ikke det???

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1759
Jeg antar at det med Lengde menes den korteste lengden av bunnplaten dvs 60 cm. En plate bærer alltid i den korteste retningen.

Dvs at for ditt kar må du sjekke tykkelsen som gis for lengde 60 cm og dybde 60 cm hvilket tilsier 12 mm.


Det jeg skrev var nok feil. Lengden på karet gir deg en bokstav som viser hvor tykkt glass du skal ha i veggene, samt tilhørende tykkelse for bunnglasset.

Det betyr at bunnen i ditt glass sannsynligvis er 15 mm.
Okey.
Takk for det Rolf.
Eg har tolket lengde på karet som langsiden eller forside/bakside om du vil.
Då har eg lært noe nytt i dag og. Hvordan lese akvarieglass tabell.
Hei ja skrev svar mest sannsynligt samtidig som deg.
etter å ha lest litt her : http://akvaforum.no/text.cfm?id=1966 tror eg at eg tolket det riktigt første gangen ja.
Så det er vel 15 mm utifra tabell, men dette er vel kar uten ramme???
Glasstykkelsene vil være det samme selv om man har ramme. Det er silikonet som holder glassene sammen. Rammen er mest til pynt.


Okey men då er det bare å følge tabellen.

Har ikke noe annen teori om forsterket bunn du då Geir???
Jo mindre man vet om styrke og konstruksjon, dess større angstfaktor legger man til grunn for diverse tiltak som skal bedre nattesøvnen.

Vi som vet litt mer går ofte i den andre fellen og optimaliserer litt for mye. Det er derfor det hender fra tid til annen at broer faller ned og boligblokker raser sammen.

Hvis du har den anbefalte glasstykkelsen ser jeg ikke noe grunn til å forsterke utover dette. Det ligger sikkerhetsfaktorer inne i beregningen av glasstykkelse og disse skal gi trygghet mot brudd. Det er her også en forutsetning at limingen urføres skikkelig.

Når glass sprekker skyldes dette sjelden normal belastning fra vann og grus. Det skjer ofte under transport eller når karet er stuet vekk og lagret litt feil. Eller det kan skje ved at karet skjevbelastes ved at understøttelsen av karet er for dårlig. F.eks at et bein synker ned i parketten og karet kommer ut av vater.

Hvis du har store steiner i karet kan det imidlertid være lurt å passe på at det ikke er noen skarpe kanter som hviler direkte mot glasset. Her kan man for eksempel legge litt isopor mellom stein og glass. Glass tåler utrolig stort jevnt fordelt trykk, men punktklaster skal man passe seg for.

En annen ting man kan gjøre for å sove bedre om natten er å sette karet på en myk plate (f.eks isopor) som dekker hele undersiden av karet. Da vil vekten av karet fordeles over hele bunnflaten i stedet for å bli tatt opp langs kantene av bunnglasset og videre som punktlaster i beina under karet. I teorien vil bunnglasset dermed ikke få noe belastning i det hele tatt da trykket fra undersiden blir like stort som trykket fra vann og grus. Men alt dette er altså helt unødvendig hvis man har anbefalte glasstykkelser og ikke fyller hele karet med stein.




Jo takk for innspill der Geir.

HE HE Tenking er vel godt, men du har vel rett i det med at det er for mye tenking som ofte blir "overkill" og går rett vest av den grunn.

Men på en annen side må jo vi tenke litt nytt og

Men du som jobber der du gjør (leste på hjemmesiden din) er vel vant til litt ut av boksen av og til. Foresten er vi eks arbeids kollegaer.
(Agr)
Så du har også vært i agr ja
Verden er ikke så stor

Å tenke er alltid lurt
Tenke for mye er bedre enn å tenke for lite.

Når ting går galt det som regel pga noe man har glemt å tenke på.

Fikk nettop inn en liten jobb som skyldes 10 år gamle synder på en Ekofisk-plattform. Det var oppstått sprekker i noen rør-innfestninger. Alt var behørig beregnet (og sjekket og godkjent av meg) for både ekstremlaster og utmattinglaster fra kranbevegelser. Men ingen hadde tenkt på vind-induserte svingninger. Og rørene var lange og slanke og begynte å synge hver gang vinden overskred 5 m/s. Nesten rart at det ikke ramlet sammen for lenge siden.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap