Forskjell på ancistrus sp. og lda72?

Hei
Lurte på om dere vet forskjellen på Ancistrus Sp. og LDA72?
Begge ser heilt identiske ut og det forvirrer meg.
Hjelp noen?

Thorbjørn
Ancistrus sp. Oppdrettsvariant en der vi faktisk ikke vet hvilken art det dreier seg om. Mest sannsynlig er dette snakk om en krysning mellom flere arter opp igjennom tiden.

LDA betyr Loricariidae Das Aquarium og 72 er bare et nr som er gitt. Det betyr at LDA72 er en art som sannsynligvis ikke er beskrevet vitenskaplig, og at denne skiller seg ut som en mulig egen art. LDA og L nummer blir gitt til nyoppdagede fisk som importeres til Europa uten at vi vet helt sikkert hvilken fiske det er.

Dette betyr at oppdrettsvarianten sannsynligvis er krysning mellom flere arter, mens LDA 72 muligens er en egen art og dermed ikke bør krysses med andre ancistrus arter.

Ikke alle ancistrus arter er lette å artsbestemme uten at du vet fangst lokasjonen på dem.
LDA72 er vitenskapelig beskrevet; Ancistrus triradiatus.
Ja, det forstår jeg men:
Begge artene jeg har (LDA72 og Sp. ser like ut =/
fargen, formen, og til og med lengden.
kan det være de i butikken har solgt den til meg som en Ancistrus Sp. istdedenfor LDA72? at de har tatt feil?
når det kommet til at det er krysning tror jeg neppe, den ser helt identisk lik ut som min andre Ancistrus LDA72 Hunn.

Og en annen ting, Hvorfor "jager" LDA72 Hannen min LDA72 Hunnen ut av skiferhulen og "tar" frem broddene under gjellene?
Edit:
Thobbus
Begge artene jeg har (LDA72 og Sp. ser like ut =/ fargen, formen, og til og med lengden. kan det være de i butikken har solgt den til meg som en Ancistrus Sp. istdedenfor LDA72? at de har tatt feil? når det kommet til at det er krysning tror jeg neppe, den ser helt identisk lik ut som min andre Ancistrus LDA72 Hunn. Og en annen ting, Hvorfor "jager" LDA72 Hannen min LDA72 Hunnen ut av skiferhulen og "tar" frem broddene under gjellene?

Edit: jeg klarte å identifisere dem, så på finnene til Ancistrus LDA72 og Sp.
- Oppdrettsvarianten hadde kantete finner og knall hvit munn

- Lda72 har rundere finner.

Dermed klarte jeg å finne ut i dilemmaet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap