Tetning?

hei, har noen et forslag på å tette igjen bak denne veggen her? eller er det bedre å flytte hele veggen så fisken kommer til bak? Skal kun ha en dverg-kule oppi
svartmalt papp/papir, eller male bakgrunnen
til å dekke til på oversiden? må jeg isåfall lime det på innsiden da samt å lime det på bak-glasset?
det kan gjøre er og legge en skifer stein på som et lokk men du vil fortsatt ha noen hull fordi toppen ikke er jevn

Hullene som blir igjen kan du jo fylle opp med tilskjærte røtter feks.

Eller du kan fylle opp med sand bak og vist du legger skifer steinen som ejg sa tidligere så har du noen huler der også..

Men hvor stort er karet?
er det 23-litern til wromak?
å tenkte du mente bakgrunn
ja mente å dekke rommet mellom veggen og bak-glasset. Nei det er 28 eller 29-litern til aqua-kids. første akvariet som var alt for lite egentlig men holder jo for en kule. Fylle opp hørtes ikke så dumt ut. tror jeg går for det. Tusen takk
bare hygglig
men må desverre skuffe deg litt da, har det samme akvariet selv og det er på 26 liter...men det er jo bare snakk om et par liter forskjell da..
akvariet er av merket Wromak, men pakka du kjøpte den i heter Aqua-kids..

Et annet forslag du kan gjøre der er noen reker og en algekule, har det oppi mitt sammen med molly-yngel og det tar seg bra ut det altså.(er foresten Røde krystall-reker)

Det var ikke pumpa som fulgte med akvariet det som er på bildet?
Ikke helt det du spurte om, men jeg vil likevel anbefale deg å modifisere filteret ditt etter denne metoden. Selv om det kun er én fisk og den i tillegg er liten, så griser den noe fryktelig når den spiser i tillegg til at den er overfølsom for dårlige vannverdier. Med Bjarnes modifisering øker du plassen til bakterier betraktelig, og du får et mye bedre filter. Det er bare å ta ut innmaten fra filteret og dytte inn en firkant med blåsvamp, som skal være såpass stor at du må presse den litt sammen for å få den inn. Ikke sett på bunnen igjen, men la svampen stikke ut litt utenfor filtret. Lykke til med dvergkulefisk, de er interessante søte små skapninger!
nei det er ny pumpe. ja spurte om sånn modifisering i butikken men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig siden det kunne stå i akvarier opptil 45 liter. Men så virket det ikke som om han visste helt hva han pratet og Var inne og leste om det tidligere idag så det blir nok gjort ganske fort.
jo takk for det gleder meg som en liten unge jeg nå. blir en laaang uke og vente på vannverdiene
sånn ble det nå, ser mye bedre ut. Mangla litt grus men får ta det senere takk for tipset
bare litt til (kanskje litt utenom det du spurte om men dette er erfaring...)
grunnen til at jeg puttet rekene oppi var ikke bare for syns skyld, men fordi det kan være litt leit og mate bare en liten fisk som er i akvariet..på grunn av rekene så behøver jeg ikke og være så nøye med akuratt mat til fisken siden disse tar det som detter helt ned..
hadde et kjempe nitrit-problem i det karet på grunn av litt for mye for og da mener jeg litt. drev i to uker og prøvde og få orden på det men det ente med at jeg tømte hele karet, vasket ALt som var oppi der og startet det opp på nytt, med reker og nå er det i fult sving og ikke lenger noe problem der lenger
hadde foresten en ancistrus oppi der også, men den hjelp ikke til så mye på för-restene...men disse rekene er noen supre skapninger...
er det første akvariet ditt eller har du et til som er oppe og går?
hadde ett 250liter inntil to måneder siden, hadde en morgen ett toalett som hadde fyllt halve leiligheten med vann i løpet av natten så da måtte alt ut. var ikke noe gøy å tømme det i løpet av dagen og mesteparten av fisken strøyk med under flytting. så nå får jeg holde det i en litt mindre skala.

da blir det nok noen reker og ja
okey.., bare tenkte vist det evnt. andre akvariet ditt var oppe kunne du ha kickstartet 20-litern....
brukte ikke kran i det hele tatt jeg når jeg startet det opp for andre gang.
tok et vannskifte i 60-litern dagen før så jeg sto og pumpa vann direkte fra 60'n til 20 litern...funket som bare det
Nei går nok ikke det, vært for lenge uten noe kar nå kan jeg hive oppi de rekene med en gang eller må de ha riktige verdier først og?
litt spørtt det der...
rekene lever av og bokstavlig talt ete søppel og dritt...men de er overfølsomme ovenfor nitritt(avfall)...hehe rart der hehe

så du må nok desverre vente til vannet ditt er reint..

rekene vil helst ha steder og gjemme seg så vist du gjør som jeg foreslo i stad og legger en skifer stein som et lokk over der du fylte opp med stein i stad så blir det mange fine huler til dem...

åssen er innsuget på pumpa di? er det stort eller lite, tenker nå på at fisken ikke blir sugd inn i pumpa...

det jeg gjorde var og satte inn forgjengeren til innvendige filter, eller et såkalt "yngelfilter"..
men den er avhengig at du har en utvendig luftpumpe...det bråker litt mer enn de "nye" typene innvendig men du slipper at fisken blir sugd inn....
Rekene pleier og sitte, siden denne ikke har noe hus filteret ligger inni, på filtersvampen og spise litt og kose seg
(Blei tipset om dette på Strømmen Zoosenter, anbefaler og ta en tur innom og snakke med jonny vist du har mulighet, han er veit hva han snakker om og har masse tips om "det lille ekstra" som gjør det fra bra til perfekt)
filteret er en fluval1 pluss. var heller ikke sikker på om den var stor nok men ser ut til å være bra strøm i vannet.
Da får jeg vente med rekene og da... og heller gå for skifer
går det bra med babyen da? fikk en liten selv jeg 25 april. litt døgnvill for tiden hehe
babyen har det kjempe finthar ikke kommet hjem enda da men jeg gleder meg til det

Men ang.pumpe du må som sagt passe på at insuget på filtret ikke er for stort så fisken blir sugd inn. Åsså at fisken heller ikke blir dratt med strlmmen så den blir sittende fast i sprekken. Har det problemet i 60litern med noen-tetraene mine at de setter seg fast i insuget...

Gratulerer med kid'n da foresten
Anders Gudmundsen
jo takk for det:) gleder meg som en liten unge jeg nå. blir en laaang uke og vente på vannverdiene

Kanskje jeg misforstår
noe her, men det tar nok lenger enn en uke å kjøre inn filteret. Hvis du ikke allerede har vært innom de så anbefaler jeg denne og denne artikkelen. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap