Kan jeg ha malawi og tanganyika ciklider i samme kar?

I min 540 liter har jeg malawiciklider. Nå begynner hodet mitt å surre med tanken på Tanganyika også. Spørsmålet mitt er jo da om jeg kan ha Tanganyika sammen med Malawi?

Vatten kvalitet messigt ja.

Du kan ha Malawi/Tanganyika/viktoria tillsammans det fungerar.

Men vilka sorter är en annan historia.Det finns ju mängder av olika arter .En del som passar ihopa och en del som absolut inte kan gå ihopa.

mvh Kjell
Har ikke hatt disse fiskene selv, men har lest at det i utgangspunktet ikke er anbefalt.

Grunnen er at Tanganyikaene foretrekker en anelse hardere og mer alkalisk vann enn malawiene pluss at de ofte mindre Tanganyika-ciklidene blir utkonkurert av de mer robuste Malawiene.

Enkelte kombinasjoner kan visst likevel gå, men ofte så ender det opp med at Tanganyikaene får en litt kummerlig tilværelse i skyggen av Malawiene. Litt av vitsen med å holde akvariefisk er vel å få se den naturlige oppførselen, lek- og yngelpleie som de har i naturen og det kan bli vanskelig for den underlegne arten i dette tilfellet.

Dette er som sagt bare annenhånds kunnskap fra tanten som er prate(skrive-)sjuk i dag
Hei Kjell. Oki, da vet jeg at det kan funke. Jeg skal tilbake til Santron på torsdag så får vi se.

Akvariet mitt begynner å klarne opp nå etter å ha vært mørkelagt i ca en uke.

Jeg er klar til å registrere det snart.

Nå gjenstår det bare å slå svenskene i melodi grand prix *glis* men det gjør vi nok ikke
Tante Astrid
Dette er som sagt bare annenhånds kunnskap fra tanten som er prate(skrive-)sjuk i dag ;)

Hehe. Selv kribler det i meg etter melodi grand prix i kveld, jeg er så spent atte

Må bare nevne at Maria Haukås Storeng og jeg kommer fra samme lille sted oppe i nord - er det rart jeg er spent?

Dette ble offtopic men i dag er det lov
Tycker nog Norges låt är bättre är den Svenska.
Det är bra att vara Svorsk... dubbelt så stor chans

Vilka arter hade du tänkt dig 2nelise?

Blev nyfiken nu (nyrsari) uff min Norska är usel skriv mässigt ...
Ville vertfall valgt noen hissige tanganyika som ikke lar seg skremme så lett. Jeg har en jøkmalle i malawi karret mitt og den klarer seg fint. Det er ingen ciklide, men den er fra tanganyika. Malawi ciklidene bryr seg ikke en gang om den.
Kjell Begby
Tycker nog Norges låt är bättre är den Svenska. Det är bra att vara Svorsk... dubbelt så stor chans :-) Vilka arter hade du tänkt dig 2nelise? Blev nyfiken nu (nyrsari) uff min Norska är usel skriv mässigt ...

Nyskjerrig heter det på norsk, hehe

Jeg vet ikke hva jeg vil ha. Noe som er litt størrelse på og som kan leve sammen med det jeg allerede har i ro og fordragelighet.

Jeg har disse fra før:

6 stk Orange Aulonocara Aulonocara stuartgranti
6 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii
4 stk Golden Labidochromis caeruleus
2 stk Melanochromis auratus
4 stk Melanochromis cyaneorhabdos
Som du såg så droppar jag mitt skrivande på Norska.Vet vad det heter men kan inte stava.... Tar inget extra för det for det er lov og drite seg ut

2 arter som är lätta att få tag på som skulle funka är

Julidochromis regani
Neolamprologus Leleupi

Viktoriaciklider som skulle funka

Pundamilia Nyererei
Astatotilapia nubila

Astatotilapia latifasciata

Tog med några viktoria oxå 2nelise

Gott att ha något att välja på

mvh Kjell
Bra at Kjell kom innom med sin ekspertise på området. Har en tendens til å svare på masse som jeg egentlig ikke har prøvd ut selv når jeg er i dette humøret
Ikke det at det nødvendigvis er helt feil, men ingenting slår personlig erfaring uansett.

Lykke til med GP-tittingen
...I og med at Kjell er så jæskla god på disse fiskene så tar jeg sjansen på å snike inn et spørsmål...(Beklager, 2nelise)

...Hva med Neolamprologus signatus...? Eller er de for territorielle...?
(Har et par, og lurer på om jeg skal prøve de sammen med Malawi)
Får tacka för de fina orden men.... har ingen erfarenhet av just Neolamprologus signatus .Så där kan jag inte hjälpa dig.

Så är jag nog mera en malawi och viktoria gubbe.
Har haft en del Tanganyika oxå men har läst mycket mera om de 2 andra sjöarna dvs malawi och viktoria.

Men det finns säkert andra som har erfarenheter av N.Signatus

Vet bara att de är snäcklekare och de snäck lekarna jag har haft som var absolut tuffas är Lamprologus' ocellatus.

De var inte rädda för något.De gick tillsammans med Cyprichromis leptosoma men de höll sig på olika nivåer i akvariet.De gick aldeles strålande
sedan hade jag 'Lamprologus' multifasciatus i samma akvarium.Det var ett mindre lyckat val de fick jag ta bort fort L.Ocelatus var aldeles för tuff mot Multisarna....nu spårade jag ur...ursäkta..

Denna bilden har Erlend D Bertilsen tagit hemma hos mig det är Lamprologus' ocellatus. honan som tycker jag är för nära.

Jo då jag har visat den förut...

[QUOTE=(mangler
...Hva med Neolamprologus signatus...? Eller er de for territorielle...?
(Har et par, og lurer på om jeg skal prøve de sammen med Malawi)

Vad har du för Malawi?
Butikker som selger malawi og tanganika har disse i ulike kar.De hadde vel satt alle fisken sammen hvis det hadde vært forsvarlig?
Det går helt fint att ha de tillsammans !

Om man tänker vatten kvalitet!

Det är väll så oxå att vissa butiker har de tillsammans!

De har ju tex Neontetra ensamma i ett akvarium oxå och tex glödbandtetra i ett annat och kardinaltetra i ett tredje ...och de går bra tillsammans för det
Kjell Begby
Det är väll så oxå att vissa butiker har de tillsammans!

Ok,det er vel noen butikker jeg ikke har besøkt som har disse sammen da
...De var tenkt og forsøkes sammen med Golden og muligens Pseudotropheus socolofi (Pindani)...

(Beklager nok en gang til trådstarter, til gjengjeld skal jeg tenke hardt på Norge i kveld [Har ikke TV akkurat nå])

Edit: Har ikke sett det bildet før, men det der kan postes mange ganger...Klart bilde av fighter-viljen til disse "små, søte"...
Tror inte jag hade gjort det.

Vet att de tex inte rekomenderar Prinsessor av berundi med snäcklekare för de kan gräva och flytta sand så de stänger in snäcklekarna i snäckorna.Och om man bara tänker på den risken så gräver Mbunas en del.

Sedan klarar nog inte de försvara sin yngel bra nog mot Mbunan men nu spekulerar jag bara...

Inte mycket till hjälp här...sorry

mvh Kjell
...Gode råd uansett, Kjell, hadde ikke engang tenkt på det med at Mbunas hadde kunnet grave inne signatusene, se der ser man hvor erfaring kommer inn og gjør stor forskjell...

...Yngel har jeg hørt skal holde seg forholdsvis trygge i sneglehuset, i hvertfall lenge nok til at de kan overføres til yngelkar, evt. så kan man visstnok flytte sneglehuset også, men jeg synes det høres litt voldsomt ut...

...Takker masse for innspill, det er alltid litt hjelp bare å høre andres tanker...
tanganyika og malawi er generellt ingen god ide å blande...det får du høre fra de fleste eksperter.
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap