Apatiske fisker, med rykninger og ingen matlyst. hjelp!

Har et akvarium på 126 l som vi startet i januar. Fikk både finneråte og hvitprikk ganske fort, men fikk behandlet dette og alt så bra ut frem til for tre uker siden. Da oppdaget vi plutselig en hvit klump ved gjellen på vår kampfisk. Den var da allerede redusert, og gjemte seg og orket ikke spise. Vi behandlet soppen, og det forsvant, men den ville ikke spise uansett hva vi fristet med. Vi fulgte med de andre fiskene (neontetra, serpatetra, tigerbarber og 5 sommerfuglciklider), men alt så bra ut. Oppi det her oppdaget vi at vi hadde mellom 0,1 og 0,2 nitritt i vannet, og skiftet umiddelbart 70% av vannet. Så dør kampfisken, og plutselig blir den ene etter den andre fisken syk og dør. I løpet av kort tid har vi nå mistet 4 ciklider og 4 tigerbarber. Den siste cikliden og en av tigerbarbene har sluttet å spise, er helt apatisk, og barben har noen merkelige rykninger og svømmer forvirret rundt. Flere av serpatetraene er bleke, og vil heller ikke spise. Vi er helt fortvilte for vi finner ikke ut av hva som er i veien. Vi har finlest artikkelen om sykdom i akvariet, men klarer ikke å skjønne hva dette kan være. Vi har behandlet med saltvann, og hatt hyppige vannbytter, byttet for, men ingenting hjelper. Jeg begynner snart å grine hvis vi ikke klarer å finne ut av dette. Ser for meg at vi kommer til å miste alle fiskene en etter en, og vi bare står og ser hjelpeløst på. De syke fiskene ser også ut til å puste veldig raskt, om det hjelper.
Hva har dere testet og hvilke verdier er det? Har dere testet med dråpetest eller strips?

Hvordan er vannbytterutinene? Hvor ofte og hvor mye?

Hvordan renser dere filteret og hvor ofte?

Kan bøttene dere bruker til akvariet ha blitt forurenset med noe? Er eventuelle pyntegjenstander i karet beregnet for akvarium?

Bruker dere vann fra varmtvannstanken? Er det gammelt røropplegg eller forholsvis nye kobberrør innstallert?

Hvilke arter har du gående i karet og hvor mange av hver? Hvilket filter? (Kan lønne seg å registrere akvariet så slipper du å svare på dette hver gang du spør om noe.)

Som du skjønner så er det viktig å få utelukket vanlige årsaker til problemer før man går videre og sjekker sykdommer. Det er derfor jeg spør om alt dette
Salt er forresten oftere til skade enn gagn selv om det til en viss grad kan benyttes ved enkelte sykdommer og nitrittforgiftning. Mange maller tåler faktisk ikke salt i vannet. Ferskvannsfisk trives best i ferskvann
Tester og fisker
Var ganske desperat igår kveld da jeg registrerte meg som medlem, og har ikke rukket å legge inn info om akvariet. Skal gjøre dette snarest. Men for nå, vi har 1 sommerfuglciklide, 4 tigerbarber, 3 sugemaller, 12 neontetra og 12 serpatetra + 2 glassreker. (Hadde opprinnelig 5 ciklider og 8 barber.)
Vi har bare testet for ph og nitritt (dråpetester), resultatene har vært mellom 6.5 og 6.8 på ph, og med unntak av den ene gangen med 0,1-0,2 nitritt, har denne vært null. Vi har brukt å teste dette en gang i uka. Det er kanskje for lite?
Bytter vanligvis vann 1 gang i uka, ca. 30 % hver gang. Filteret renses hver gang vi bytter vann, vi skyller den til den er ren. Filteret er av typen AT-1000F og var det som fulgte med akvariet.
Vi bruker vann fra springen, har forholdsvis nytt røropplegg. Pyntegjenstandene er kjøpt fra TAM, med unntak av 3 kokosnøttskall.

Er usikker på på om bøttene kan ha blitt forurenset med noe, da de stort sett bare er blitt brukt til vannbytte.

Vi har ikke brukt noe særlig med salt, men vi har tatt ut enkeltfisker (som var syke), og behandlet de i et 22l akvarium. Har hatt både finneråte og hvitprikk i begynnelsen, men dette ble oppdaget tidlig og alle fiskene klarte seg fint. Vi trodde egentlig at akvariet begynte å bli stablit nå, fordi alle fiskene virket så etablert. Plutselig er det hele ute av kontroll, og vi vet ikke hvordan vi skal stoppe det. Vi er totale nybegynnere, og har bare holdt på med dette siden januar. Foreløbig har vi funnet at vi stort sett har gjort alt feil til tross for at vi har tilbragt mange timer både med å lese på akvaforum og snakke med opptil flere dyrebutikker. De har vært greie nok til å gi oss totalt motstridende informasjon til tider, men vi har nå (tror vi) funnet ut hvem vi kan stole på.
Vixen
Filteret renses hver gang vi bytter vann, vi skyller den til den er ren.

Det er ikke umulig at problemet ligger her. Filteret skal ikke renses før du merker at det er vesentlig redusert gjennomstrømning. Og da skal du bare kryste det i akvarievann. Hvis du renser for ofte tar du kverken på de "gode" bakteriene.
Tror nok tender er inne på noe her. For heftig rens av filteret fører til at bakteriene som skal omdanne ammoniakk til nitritt og nitritt til nitrat ikke rekker å etablere seg skikkelig. Ut i fra antall fisk så regnes karet for ganske godt belastet og krever et godt filter. Her og her er noen gode artikler som forklarer prosessen.

Nå søkte jeg på det filteret som dere har og dette ser rett og slett ut som en sirkulasjonspumpe med bittelitt filtrering. Ikke rart at dere føler at dere må gjøre det rent hele tiden og at det er problemer i karet. Denne huser altfor få gode bakterier til at karet kommer seg skikkelig i balanse.

Anbefaler derfor først og fremst at dere går til innkjøp av et skikkelig filter. Kar på over 100 liter skal idèelt sett ha en utvendig pumpe for å være godt nok filtrert selv om de største innvendige kan brukes. Produsentene oppgir ofte feil når det gjelder effektiviteten til filter så man bør kjøpe et som går til et dobbelt så stort kar som dere har, dvs ca 250 liter. Selv så bruker jeg Fluvals utvendige filter, andre sverger til Eheim eller Am-top sine. Det viktigste er uansett å velge stort nok filter. Gode innvendige filtre finnes også. Til et såpass stort kar er det bare de aller største innvendige som duger, feks Fluval 4+. Dette kan også modifiseres for å gi plass til enda flere bakterier. Under lenkesamlingen på toppen av siden finner du flere nettbutikker som selger filtre en god del rimeligere enn den lokale dyrebutikken. Husk også å få tak i filtermateriale om det ikke følger med. (Gjelder de utvendige). Mulig dere kan finne noen brukbare brukte også, feks under Rubrikk her øverst på siden.

En annen grunn til bekymring er utskilt kobber fra et nytt røropplegg om dere bruker varmt vann for å temperere vannet. Dette kan unngås ved å la kaldt vann stå i bøttene over natten slik at det blir passe temperatur til vannbytte dagen etter. Kjøp egne bøtter som bare brukes til akvariet. Fisk kan nemlig være ømtåelige for mange slags forurensning enten det dreier seg om såperester eller annet.

Tror likevel det er sannsynlig at problemene dere har må relateres til dårlig filtrering. Det at det ikke er utslag på nitritt kan faktisk skyldes at det er så lite bakterier til stede at ammoniakk/ammoniumm ikke omdannes til nitritt som dere har mulighet for å teste.

Når det gjelder 30% vannbytter i uka så er det veldig bra og helt etter boken
Anbefaler at dere frem til større filter har kommet i hus skifter samme mengde vann daglig for å holde fiskene friske. Hvis det er mulig å ta ut filtermaterialet i det filteret dere har gående så flytt dette direkte over i det nye filteret dere får tak i slik at de få bakteriene dere har ikke går tapt. Hvis ikke kan dere la det fortsette å gå samtidig med det nye i en fire ukers tid.

Da håper jeg ting ordner seg etterhvert og at ingen flere fisker dør for dere
Filter og antall fisker
Takker for svar, og nytt filter skal nok komme på plass snarest. Kanskje allerede ikveld hvis vi får tak i det. Røropplegget er nok 8-10 år gammelt, men det er nytt for oss som bor i et hus som snart er 100 år. Vet ikke om det betyr noe.

Men, er dette nok for å rette situasjonen i akvariet? De fleste fiskene spiser jo og ser greie ut, men det er altså noen som er bleke, slappe og har disse rykningene. De reagerer ikke på noen ting, mens de rundt dem svømmer og spiser og ser ut til å ha det bra. Vi er selvfølgelig redde for at de har en eller annen sykdom som de deretter smitter resten med, og da har vi det vel gående til de er døde alle sammen. (Nytt filter skal vi skaffe uansett. Jeg ser poenget der.) Akkurat nå er det en barbe og den siste cikliden som ser helt ferdige ut. Barben ligger nesten helt øverst i karet og svømmer som en gal mens den står i ro, mens cikliden ligger på bunnen med buken hvilende på bunnen. Begge puster fort og er helt uinteresserte i mat. Et par av serpaene ser bleke ut, og spiser ikke, mens de andre er kjempehappy når vi åpner lokket og de forventer foring.

En annen ting, du (Tante Astrid) nevnte at karet er godt belastet, og det er noe vi har lurt voldsomt på, og det er mengden fisk vi kan ha i karet. Vi har skjønt at det har med hvor stor fiskeartene blir, fordi hver enkelt fisk trenger et visst rom rundt seg, men hvordan kan jeg finne ut hvor mye dette er? Vi vil jo ikke ha så mye fisk at det blir utrivelig for dem å være der, for da blir mer sykdom og fiskedød.
Hvor mye fisk du kan ha i karet avhenger bl.a. av filtreringen. Mange fisker er forsåvidt vant å leve tett; mange stimfisker lever jo i stimer på tusenvis av fisker i naturen; men i motsetning til i et akvarie har de der tilgang på konstant rent vann. Et underdimensjonert filter kan fort være årsaken til sykdomsutbrudd, da dårlig vannkvalitet kan føre til stressede fisker, og det fører igjen til redusert immunforsvar med sykdom som resultat. Dog er det ikke sikkert at det er det som er årsaken til deres problemer.

Du sier noe som jeg legger merke til og det er at dere er usikker på om bøttene er forurenset og at de stort sett har vært brukt til vannbytter. Dette er et område man etter min mening må være HELT sikker. Husk at et akvarium er et lukket system, og selv relativt små doser av uønskede stoffer i karet kan være skummelt - det forsvinner jo ikke, som det ville gjort i en elv. Dra ned på den lokale remaen eller Nille-butikken og kjøp et par bøtter til en tier eller to. Overlegent vært investeringen. Jeg har tegna to svære fisker på siden av bøttene jeg bruker, sånn at det ikke skal være snev av tvil at disse bøttene brukes kun til akvarievann.

70% vannbytte er forøvrig ganske mye. Selv ved de kraftigste forgiftningene i karet ville jeg ikke tatt mer enn 50% bytte av gangen. Gjør det heller flere ganger. For store vannbytter kan også være stressende på fisk.

Sykdomstegnene du beskriver (hurtig pust, svak farge, manglende matlyst) er litt sånn generelle sykdomstegn og det er vanskelig å gi noen diagnose på den bakgrunnen. Jeg sliter selv med en syk fisk nå, som viser veldig få spesielle tegn, så dere er ikke alene om å være i denne litt vanskelige situasjonen. Om det er noen trøst.

Det som dere kan se etter, er f.eks. avføringen til de syke fiskene. Ser den annerledes ut enn vanlig? Hva med adferden til syk fisk? Oppfører den seg på en spesiell måte før og/eller etter den blir syk? Magen/buken, er den tjukk, eller mer mager?

Ut over det, er det bare å fortsette å bytte vann. Friskt vann er bare bra for syke fisk, så bytt gjerne litt vann hver dag, eller evt. litt mer annenhver dag.
Har sjekket litt med min bedre halvdel her, og bøtten vi bruker til å skifte vann, er bare brukt til akvariet og ingenting annet. Måtte ta det forbeholdet først fordi jeg ikke var sikker på om han kanskje hadde gjort noe annet av og til. Filter rensingen skal vi heretter gjøre som anbefalt i litt akvarievann, og nytt filter skal på plass snarest.

Det er fryktelig frustrerende og ikke skjønne hva som feiler fisken, og jeg vet ikke hvor mange timer vi nå har sittet foran det akvariet de siste tre ukene etter at dette begynte. Vi har studert fiskene i detalj uten å bli særlig klokere, men mer og mer desperate. Da vi mistet den ene sommerfuglcikliden etter den andre ville jeg bare grine. Absolutt tristest da hunnen i den eneste paret vi hadde døde. Jeg elsker de fiskene! Nå er det nesten så jeg gruer meg om morran i tilfelle det er en død fisk til der.

Jeg håper virkelig at hyppige små vannbytter og etterhvert nytt og bedre filter gjør susen, for det er virkelig fortvilet når man ikke skjønner hva som er galt. Tusen takk for gode svar!
Tror at det i første omgang vil være lurt å ta ca 30% vannbytter daglig for å se om det er fører til endringer i positiv retning. I så fall er det mest sannsynlig manglende filtrering som er skyld i problemene. Det er ikke alltid fisker dør av dårlig vannkvalitet, men de kan, som Joakim skriver, bli svekket og syke på grunn av det. At akkurat sommerfuglciklidene er de første som dør er ikke så merkelig siden disse er spesielt vâre for varierende eller feil vannverdier og økte mengder av nitritt og nitrat. Har selv mistet fire av disse da jeg var helt nybegynner og den regnes egentlig ikke for en god nybegynnerfisk siden den er såpass krevende.

Tror dere kan slappe av når det gjelder kobber fra rørene siden de ikke er så veldig nye, men mange har dårlige erfaringer med bruk av vann fra varmtvannsberedere så kan dere lagre vannet over natten i stedet så er det å anbefale.

Når det gjelder mengde fisk så er det kjempevanskelig å gi en god tommelfingerregel. Det avhenger veldig mye av hvilken fisk og hvor stort territorie de trenger.
For å gi deg en liten peiling så kan du telle på denne måten:
For hver fisk som blir opptil 3 cm minst 2 liter vann
For hver fisk som blir opptil 5 cm minst 5 liter vann
For hver fisk som blir opptil 7-8 cm minst 10 liter vann
For hver fisk som blir opptil 15 cm minst 25 liter vann

Understreker at dette blir veldig omtrentlig og at denne utregningen passer best på såkalt selskapsfisk (snille, rolige fisker som kan gå sammen med andre arter). I tillegg må det tas hensyn til anbefalt minimumsstørrelse på karet (står i Fiskebasen under Kunnskap her øverst på siden), om det er fisk som bør gå i par eller stim, aggresjonsnivå, anbefalte vannverdier osv.

Stor belastning, enten det er snakk om for mye fisk eller for mye fôring, fører til behov for bedre filtrering (større filter) og/eller oftere delvannsbytter.

Husk at når dere får det nye filteret i hus så sørg for å beholde de bakteriene dere allerede har i det gamle filteret. Gjentar det siden dette er veldig viktig for at tilstanden ikke skal forverres enda mer
Vixen
(...)og barben har noen merkelige rykninger og svømmer forvirret rundt. (...)De syke fiskene ser også ut til å puste veldig raskt, om det hjelper.

..."Merkelige rykninger", som om den vrir hodet til siden, nesten som om den vil kikke bak seg...?
Daglige mindre vannbytter høres ut som en god ide, så det skal vi prøve en stund. Skal huske på å ta vare det gamle filteret, så vi ikke mister noen gode bakterier når vi får det nye filteret.

Vi har brukt fiskebasen flittig for å finne fisk som skulle være rolige og ikke stresse hverandre. Tigerbarben er vel det nærmeste vi har gjort en bom her tror jeg, men fiskene syntes å gå bra sammen, det var ingen jaging eller napping i finnene på hverandre. Når vi forhåpentligvis får karet i balanse igjen, og fiskene er friske, får vi se hva vi evt. skal ha inn av fisk. Ettersom det snart er sommerferie er nok det et par måneder til. Det tror jeg uansett vil være bra for fiskene som er igjen og for evt. nye fisk.

Det som nok har vært litt av grunnen til at vi har fått problemer er at vi fikk fryktelig mye feilinformasjon da vi først startet karet. Uten noe erfaring fra før er det ikke enkelt å sile informasjon, og du tror jo at dyrebutikken vet hva de snakker om. Vi fikk beskjed om at vi kunne ha fisk oppi med en gang (ingen innkjøring for vannverdier), ikke noe info om hva vi burde starte med, hvilke fisk som var for store for vårt kar osv. Det er et rent under at vi ikke mistet all fisken i løpet av den første måneden. Vi mistet 4-5 neontetra, og det var det hele. Når du først har puttet fisk i akvariet, kan du ikke ta det tilbake heller, så der er du virkelig fanget av dine feil. Det er en dyrebutikk her som aldri vil bli spurt om råd eller hjelp igjen. Vi har imidlertid veldig god kontakt med to andre dyrebutikker her, og de har gjort mye for å hjelpe oss med å rette opp eller skal vi si begrense skaden av det vi gjorde feil i begynnelsen. Det føles ikke bra når fisk dør fordi du ikke vet hva du driver med.

Til navnløs medlem: barben vrir seg ikke, den bare nesten rister av rykninger. Den kan plutselig svømme forvirret rundt i akvariet for så å stoppe og svømmer på stedet mens den rister av rykninger. Helt merkelig, ser ut som fisk med Parkinsons. (Ikke stygt ment, men veldig beskrivende for hvordan fiskens rykninger ser ut.)
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap