Malawi baby..

Inaktiv bruker
Tar malawi moren jobben av seg kjøl vist hun er alene i et kar ?
Inaktiv bruker
Uff
Jammmen skrev jeg feil!!!!...

Vist en malawi hunn bærer egg i munnen...hvortid kan jeg strippe da
Thony
Jammmen skrev jeg feil!!!!... Vist en malawi hunn bærer egg i munnen...hvortid kan jeg strippe da

Du trenger jo igrunn ikke å strippe den, da den spytter ut yngel'n når den er klar for det.
Stripping blir vel bare gjort hvis den evt. går "over" tia, uten at jeg skal si det helt sikkert. Eller for at yngelen ikke skal bli for "skadet av å bli for lenge i kjeften til a mor =()

Mvh Kenneth

Ps. Vær så snill å rett meg noen som har mere peil. hvis jeg kommer med noe feil her! (Lærer så lenge man lever)
Inaktiv bruker
Hallaiss!
aha! tusen takk for svar!
Thony
Tar malawi moren jobben av seg kjøl vist hun er alene i et kar ?

Går honan i ett eget akvarium så behöver du inte bekymra dig om något !
Se till att hon har något ställe som hon kan gömma sig.
Bygg en grotta(hule) till henne

Hon spottar ut ynglen när de är klara.

Det kan hända att du inte tror att hon har spottat ut de alls men det kan vara så att när du närmar dig akvariet så tar honan och signalerar till sina små att komma in i honans mun.

I regel så ser/märker honan dig före du ser henne.

Om ynglen blir skadade av att gå för länge i honas mun har jag aldrig sett.
Har haft väldigt många honor som tuggat .Jag tror heller att det är inavel eller dåliga gener att det blir krokiga ryggar.

När du ser honan mist intresse för ynglen tar du henne tillbaka huvud akvariet.Gärna på kvällen när ljuset är avslaget.
Det blir minst stress för honan så.

lycka till

mvh Kjell

Inaktiv bruker
Heii
tusen takk for svar..
Kjell Begby
[QUOTE=Thony] Om ynglen blir skadade av att gå för länge i honas mun har jag aldrig sett. Har haft väldigt många honor som tuggat .Jag tror heller att det är inavel eller dåliga gener att det blir krokiga ryggar. mvh Kjell

Jeg opplever dette med noen av mine P. Acei Ngara`er. Har strippet dem ved ca 16 dager og da spretter det ut friske flotte yngel. Hvis de får gå lengere spytter ikke moren de ut før over 30 dager og 40% er krokrygget.
Tror selv at dette ikke kommer av dårlige gener og innavl da hannen er kjøpt i Sverige og hunnene Moss, men at hunnene tygger for lenge og at de får kull på 70-100 yngel hver gang. Da sier det seg selv at plassen blir for liten. Hunnene er jo ikke de største heller med sine 10-12 cm.
Hva tenker du om dette Kjell??

Mvh Linka
Hej Linka

Det är ju mycket konstigt för dina fiskar är ju skapa så att de skall/kan tugga ett visst antal ägg/yngel och vad jag vet om de skall de få ca 40-50 yngel
och att i naturen så spottar de ut ynglen blad grenar och klippor.

Så det låter mycket när du säger att dina får upp till 100 yngel.

Vad det gäller kvaliteten på dina Ps.Acei kan jag inte utala mig om.
Har du köpt hannarna i Sverige och Nol eller?

Om de kommer från Nol så är det bra kvalitet.
De du köpt i Moss var kommer de från före de kom dit?
Kommer de från Tjeckien så blir jag alltid misstänksam har hört mycket negativt om Tjeckien.Kommer de från Svein i Særp så tror jag att de har bra gener.Men som sagt svårt för mig att utala mig om.

Till sist som jag skrev på förra svaret att jag aldrig sett att några av mina yngel har varit krokryggiga även om honan tuggat över tiden.
Men så har jag heller inte haft kullar på 100st på Mbunas.
Har haft många olika arter men inte sett detta.
Så det är därför jag misstänker att det är något med generna...

Men i ditt fall så vet jag inte ..hur många gånger har det hänt att de blivit krokiga?âr det samma hona?Eller är det flera olika honor?

Kanske någon annan kan ha ett bra svar.

Skriven tråd på flera forum så kanske någon kan svara dig bättre än jag gjorde nu.

mvh Kjell

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap