Hvilken ciklide bør jeg velge?

Jeg har et 240 l selskapsakvarium. Der har jeg nå 10 Kardinaltetraer, 6 små prakbotia og en 8 cm stor malle.

Har tenkt til å skaffe meg noen flere tetraer, kanskje gulltretra men jeg vil gjerne ha noen ciklider som hovedfisk. Har vært innom det meste men er det noen gode tips? det må nok bli dvergciklide så ikke de blir for store for akvariet.

Men ellers er jeg veldig åpem for forslag i forhold til at de bør være snille mot mindre fisker (kardinaltetraene) og forholdsvis enkle å ha da jeg er litt nybegynner ennå
Herotilapia Multispinosa kan holdes i 240l. Hadde et lekspar av disse sammen med vinkeltetraer og ancistrusser med stort hell.

De er snille og blir mellomstore. De skifter farge fra gult til hvit og noen ganger grått etter humøret. flotte fisk.
Andre spennende ciklider kan være kurvciklide og rød kurvciklide, nannacara anomala, Archocentrus nanoluteus (sikkert vanskelig å få tak i), nøkkelhullciklide (kan kanskje tenkes å ta små fisk når den blir stor nok?), eller boliviansk sommerfuglciklide.
Hva med palett ciklider eller flagg ciklider ? Har hatt begge deler i 130 liter så det burde vel gå ganske fint. Palettene blir jo ganske hissige når de er i lek, men det gikk fint i 130 literen hvertfall.
Et parr med store diskuser.
Ken Myrseth
Et parr med store diskuser:).

Discus og Praktbotia? Blir ikke det litt urettferdig mot den ene parten? Om de skal få gode leveforhold, ihvertfall....
Geophagus
Disse er vanvittig pen fisk, snill og rolig, og veldig morsomme.

En selger jo noen geophagus red head nå om dagen her på akvaforum for en pris som er et kupp.

Og dette må jo være en av de snilleste ciklidene du får tak i, samtidig som det er litt fart i dem så de ikke blir så kjedelig som discus.
Det ble 6 stk blå sommerfugl cicklider og de er kjempe fine
Micro geophagus det.
Sommer fugl ciklide er jo en mikro geophagus, skyller sand gjennom munnen akkurat som sine større "artsfrender". Gratulerer så mye, så nå er det jo bare og oppgradere til litt større geophagus når akvariet begynner og vokse.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap