Nytt kar, 375, men

Hay
Lenge siden sist jeg skrev noe her nå.
Hadde en 720 som jeg solgte og nå har jeg startet med en 375, men vannet har blitt rimelig mørkt i det siste. Ph har også øket, selv om jeg har ikke noe kalk i vannet (som jeg vet om) og KH er på 5.

Ok, ph`en kan jeg få kontroll på, men det som er mest irriterende er fargen på vannet. (selv om fisken ser ikke ut til å plages)
Det ser ut som når man har røtter i vannet, men de røttene jeg har i har jeg hatt noen år, så de bør være rimelig utvasket.

Dere ser hva jeg mener ca på bildene.
kan være støv ifra saden, ellers så kan du ha vært uheldig med foringa og foret for mye?
Uansett så ville jeg brukt en uke eller to med hyppige vannbytter, bytter du 30-50% vann hver gang ett par ganger i uka så plaier missfarger og bli borte.
Hvor lang tid det tar med før røtter slutter og farge er jeg ikke helt sikekr på
hva slags filtrering har du?
Sanden ble meget grundig skylt før bruk, men det kan jo være maten ja.
Vannet var helt fint før, og jeg har foret litt kraftig i det siste.

Filtrering er 1stk eheim 2028
Hvis vannet var klart, men har blitt grått nå, er det store muligheter for at du har fått infusorier. Det gjør vannet grått og tåkete. Søker du på infusorier på forumet får du tips til hvordan du blir kvitt dette og får fint vann igjen
Hei igjen.

Nå har jeg fått klarere vann, som dere kan se på bildene

Hva jeg gjorde? Ingen ting. Ikke vannbytte, ikke mat, ingen co2 i 4-5 dager og vannet ble klarere.

Merkelig nok nærmer ph seg 8 uten at jeg forstår helt hvorfor (på tide å sjekke kranvannet kansje)

Byttet til slutt grus, da ingen ting grodde overhodet i sanden jeg hadde.
Byttet til en del grovere rådasand, men fremdeles er det problemer med å få ting til å gro.
Har sjekket de fleste parameterene, og de ser ut til å være ok og da er det bare lyset igjen.
Nå bruker jeg JBL rør (husker ikke helt hvilke), men da jeg hadde 720L hadde jeg ikke noe problemer med å få ting til å gro.

Har hørt med kjøper av 720 om han kunne se hva som stod på rørene, og ifølge han står det:
-Aqua Grow THO (Rosa)
-Solar ultra 9000K (Hvite)

Etter hva jeg kan huske bruke jeg AquaMedic planta +noe jeg ikke husker.

Noen som har noen tips?

ps: nytt bilde kommer i morgen,da jeg nettopp har byttet vann og det er litt grumsete.
Siden ingen har sagt noe, oppdaterer jeg litt

Sjekket rørene jeg har, og jeg har nå 3 hvite og ett rødt (husker fremdeles ikke navnene, men de er alle JBL rør.
Jeg synes det er litt mye hvitt lys, kansje derfor plantene gror så dårlig, så de siste 2 mnd har jeg bare hatt på de bakerste 2 rørene, ett rødt og ett hvit og det har faktisk hatt prositivt utslag

En annen possitiv ting er at jeg har kommet på hvilke rør jeg hadde i 720, det var
Aqua Medic Reef White 10000 K
Aqua Medic Plant Grow
en kombo som fungerte meget bra der, så jeg skal bytte ut rørene med 2 av hver av disse.

Hva tror dere om dette?

Hvis du har problemer med infusorier, ville jeg ikke engang tenkt på å øke lyset... Det får infusoriene til å formere seg i rekordfart. Husk at mørklegging av akvariet er en av "botemidlene" man bruker ved infusorieangrep i akvarier.

Jeg synes det ser ut som du fremdeles har infusorier (på bildet postet 17/6), selv om det ikke er riktig ille som før.

Du sier du tilsetter Co². Hva slags metode bruker du? Noen form for Gjør-det-selv med gjær o.l.? Er det noen som helst risiko for at innholdet i flasken kan ha lekket ut i akvariet uten at du merker det? Jeg husker jeg fikk et slikt uhell en gang for lenge siden, og vannet ble fullstendig tåkete og grått, akkurat som ditt.

Infusorier lever av det samme som fisk og planter gjør: næring. Mye plantenæring og mye fiskefôr får infusoriene til å stortrives. Du burde kutte helt ned på plantetilsetninger en periode, bytte vann (det er uansett bra i denne varmen) og se om ikke det hjelper.
Planteveksten...
Når det gjelder planteveksten... Hadde selv problemer en lang stund med å få noe til å gro skikkelig. Alt visnet liksom...
Byttet lysrør og ga masse plantenæring.
Så tok jeg ut alle plantene å klippet røtterne nesten helt ned og satt de tilbake, nå har jeg nesten litt for god plantevekst.
Tror all vekst gikk til å produsere nye røtter istedetfor å vokse seg store og fine.
På tide med noen oppdaterte bilder hehe

CO2 annlegget er i grunnen ett JBL-2 sett men med 6GK flaske og PH kontroller har jeg ikke lenger. Annlegget er heller ikke i bruke pr i dag.

Jeg skal til danmark om 21/2 uke, da blir det nok til at jeg kjøper de rørene som er nevnt over +kansje ett UV filter.

Takk for plantetipset, skal sjekke det ved neste vannbytte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap