- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hvilken plante er dette?
Hvilken plante er dette?
Postet 18.06.08 kl 22:29
Postet 18.06.08 kl 22:59
Postet 18.06.08 kl 23:23
Inaktiv bruker
den kan også minne om elvemose, men er ikke så sikker, drammenselva renner jo litt seint, å det er jo braktvann, å tror ikke elvemose trives der...
Postet 18.06.08 kl 23:39
dillaer ikke så sikker på det... den har små blader, ser ut som mose... og den er veldig liten og vokser sakte...
Nei, hvis den er liten og vokser sakte så er det ikke vannpest.
Vanskelig å se hva det er på bildet ditt. Sikkert en mose av noe slag (som du skriver).
vegar haugeruddrammenselva renner jo litt seint, å det er jo braktvann, å tror ikke elvemose trives der...
Nå starter jo Drammenselva ved Tyrifjorden. Det er neppe brakkvann helt opp dit
Postet 19.06.08 kl 01:48
Inaktiv bruker
uannsett så ligner det mere vertikalmose, vet ikke om denne lever i norge, men kan se sånn ut... PS:jeg trodde det jeg noe annet lenger oppe!! men det er braktvann en god del oppover!!
Postet 19.06.08 kl 07:22
Jeg synes også at det ser ut som vertikalmose, men det kan jo ikke stemme hvis du fant den i Drammenselva...
Postet 19.06.08 kl 07:38
Endret: 19.06.08 kl 07:39
Postet 19.06.08 kl 09:13
Elvemose er visst ikke bare elvemose fant jeg ut etter et raskt søk:
Fontinalis antipyretica - Kjølelvemose
Fontinalis bryhnii - Mudderelvemose
Fontinalis dalecarlica - Duskelvemose
Fontinalis hypnoides - Flotelvemose
Mulig det kan dreie seg om noen av de artene her, men bilder var det vanskelig å finne dessverre.
Fontinalis antipyretica - Kjølelvemose
Fontinalis bryhnii - Mudderelvemose
Fontinalis dalecarlica - Duskelvemose
Fontinalis hypnoides - Flotelvemose
Mulig det kan dreie seg om noen av de artene her, men bilder var det vanskelig å finne dessverre.
Postet 19.06.08 kl 10:18
Syntes også det minner om vasspest, som er påvist flere steder i det jeg antar er Drammens-elva (er ikke heeeeeelt stødig i geografien sør for polarsirkelen)
Benytter en WMS kartklient for Vanninfo kan en leite fram arter som er påvist, og hvor. Ikke så gærn sak egentlig
For de som ikke selv gidder å leite det fram: Her er området, de grønne boksene er funnsteder. Og er det 5 steder den er påvist, er den å finne i mange, mange flere...
Det kan også dreie seg om en "ny" type vasspest, som har fått navnet Smal vasspest. Denne er så langt ikke påvist mange stedene, men den kommer vel etter den også....
Benytter en WMS kartklient for Vanninfo kan en leite fram arter som er påvist, og hvor. Ikke så gærn sak egentlig
For de som ikke selv gidder å leite det fram: Her er området, de grønne boksene er funnsteder. Og er det 5 steder den er påvist, er den å finne i mange, mange flere...
Det kan også dreie seg om en "ny" type vasspest, som har fått navnet Smal vasspest. Denne er så langt ikke påvist mange stedene, men den kommer vel etter den også....
Postet 19.06.08 kl 12:20
Endret: 19.06.08 kl 12:21
Postet 19.06.08 kl 17:58
Ligner veldig på en mose jeg hadde i akvariet. Husker ikke om den het "Christmas moss" eller "Taiwan moss", et par akvarie-mosetyper som jeg kjøpte på eBay fra Malaysia.
Kanskje det du har funnet er resultatet av noen som har gått lei av akvariet med innhold, og som bare har tømt hele sulamitten i Drammenselva...? Det skjer at folk gjør sånt, faktisk.
Kanskje det du har funnet er resultatet av noen som har gått lei av akvariet med innhold, og som bare har tømt hele sulamitten i Drammenselva...? Det skjer at folk gjør sånt, faktisk.
Postet 19.06.08 kl 18:16
Endret: 19.06.08 kl 18:16