Blågrønnalger/cyanobakterien

Heisann vi har fått denne ekle grønn slimete alge/bakterien som sprer seg som ild i tørt gras. Problemet dukket opp da vi flyttet fra Oslo og til Særp i Østfold.

Har fått noen tips om mørklegging, men da kommer det tilbake etter en stund.Også tips om å bruke Easy carbo som gjødsling. Også prøve å la plantene vokse slik at de tar knekken på dette, men det fungerer ikke for algen vokser seg rundt plantene fortere enn plantene vokser. og ja vi har noen hurtivoksende planter som vokser 2 cm pr dag.Behandling med Tetra General Tonic skulle også være bra.

Vi har 1 stk ancistrus som også sies å eter dette.Mysteriesneglen/eplesnegler skal også fungere bra.

Bør man skaffe en fullvoksen snegle? eller klarer de små å knekke slikt?

Hva kan vi gjøre? vi har en fluval 4 på 72 liter. lys i 10 timer.

Vi har fått et 250 liters kar som vi skal starte nå straks. da bør jeg vel la vær å ta plantene fra det lille karet over i det store for da følger jo bakteriene med. Kan jeg ta pumpa over og fiskene over i det nye karet eller er de smittebærere?

heller kjøpe nye planter. Noen råd?

Tetra Medical General er mot behandling og ikke forebyggende?så jeg bør vel ikke ha i medisin i det nye karet?!
Mine ancistruser(oppdrettsvarianten og L144)spiser ihvertfall ikke blå/grønnalgen.
men eplesneilene mine spiste det, når det ene karret ble angrepet for etpar år siden.
Både stor og små sneiler spiser dette. Men de tømmer først karret for annen mat før de begynner å spise blågrønn algen/bakterien.
jeg fikk også et utslag av denne algen og spurte på dyrebutikken som jeg bruker.

Fikk beskjed om og prøve TetraAqua Algetten, så jeg kjøpte en pakke til 112,- som det fulgte med 12 tabbiser, et stativ og en sugekopp for og feste den.

Har hatt den i siden den 24. og det ser faktisk ut til og hjelpe.. Han sa jeg skulle ha de i i omtrendt 7-14 dager, da burde de være borte..

Men jeg synes jeg burde fortelle at jeg klippte de bladene på Alternanthera reineckii'en min som var hardest angrepet.

MvH Tom
Takk takk
tusen takk for svar. jeg gidder ikke prøve en gang med å ha over plantene i det nye karet, jeg kjøper nytt. også får jeg se hva jeg får gjort så det blir borte
Eplesneglene mine rensket en 85 liter for BGA på et blunk. Hele trerota i det karet var dekket av BGA, men dagen etter at jeg satte inn to halvvoksne eplesnegler var det helt borte. Deretter gikk de løs på det som var av BGA på plantene.

Så lenge eplesneglene var i det karet kom ikke BGA tilbake.

Et godt tips er å ikke mate i akvariet på et par dager, slik at eplesneglene heller spiser BGA enn fiskefôr.
Eplesneglen
ja tanken har jeg hatt lenge om dissa eplesneglene. vurdert å få tak i noen i sverige der prisen ligger på mellom 15-50 kr. synes det er få som har de også er de dyre i norge, men egentlig nå så er det bare verd det. BGA er kun i et 75 liters kar, så jeg får stappe noe neddi der også la vær å fôre på et par dager. tusen takk for svar.

skal starte opp et 250 kar nå og er livredd for å få noe slikt over dit også
dyre..? jeg betalte 5 kr stykket for mine, og de var digre men det var jo her inne på rubrikk, aner ikke hva de koster i butikken. tok bare en dag i posten før de var her også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap