- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Trenger litt tips til fisk i 600liter
Trenger litt tips til fisk i 600liter
Har fått en 600liter i hus og lurer veldig på hva jeg skal ha av fisk oppi karet
Har fått med en stor mengde engelsk elvegrus og en middels stor rot....
Forslag?
Fra før har jeg blant annet veldig mye corydoras av forskjellig slag, scalare, tetraer, guppyer, endlers, cichlider, sverddragere, ancistrus noen L-81 og plecoer....
Malawi?
En gjeng med større fisk?
Mallekar?
Cory på bunnen, en stor stim med småfisk lengre oppe?
God beplantet?
Åpent med mye stein?
Sandbunn (biltema)
Grus?
Har fått med en stor mengde engelsk elvegrus og en middels stor rot....
Forslag?
Fra før har jeg blant annet veldig mye corydoras av forskjellig slag, scalare, tetraer, guppyer, endlers, cichlider, sverddragere, ancistrus noen L-81 og plecoer....
Malawi?
En gjeng med større fisk?
Mallekar?
Cory på bunnen, en stor stim med småfisk lengre oppe?
God beplantet?
Åpent med mye stein?
Sandbunn (biltema)
Grus?
Postet 05.07.08 kl 21:58
Endret: 05.07.08 kl 22:04
Postet 06.07.08 kl 16:28
Postet 06.07.08 kl 16:36
Postet 06.07.08 kl 18:53
Fisk
Det blir ikke malawi.. Har tenkt på det, men slått det fra meg. Det er utrolig mange fine fisk derfra.. Men jeg har en stim med 20-og-noe corydoras metae som må få boltreplass på bunnen.. De er nå oppi. Har også et scalarepar, noen plecoer, ancistruser, og fire perleguramier
Har noen sebrafisk og kardinaltetra som fulgte med et annet akvarie som går oppi der (7-8 av hver)
Andre fisk som jeg har i andre akvarier, som kan være aktuelle:
-sverddragere (orange, svarte, hvite, grønne)
-sitrontetrastim
-glødebåndstetrastim
-en gjeng med endlers guppy (kultur)
-praktbotiagjeng
-nøkkelhullciklider
-palettciklider
- L081
-mikkemusplaty
-sebraciklider
...forslag?
Ser at kardinaltetraene går sammen i en liten stim for seg selv, det samme gjør sebrafisken og coryene...
... usikker på om jeg vil ha EN eller TO større stimer med stimfisk, eller om jeg vil ha flere småstimer...
Føler litt at flere små stimer kan lett bli rotete, men samtidig litt fint, siden de ikke går oppi hverandre
Har noen sebrafisk og kardinaltetra som fulgte med et annet akvarie som går oppi der (7-8 av hver)
Andre fisk som jeg har i andre akvarier, som kan være aktuelle:
-sverddragere (orange, svarte, hvite, grønne)
-sitrontetrastim
-glødebåndstetrastim
-en gjeng med endlers guppy (kultur)
-praktbotiagjeng
-nøkkelhullciklider
-palettciklider
- L081
-mikkemusplaty
-sebraciklider
...forslag?
Ser at kardinaltetraene går sammen i en liten stim for seg selv, det samme gjør sebrafisken og coryene...
... usikker på om jeg vil ha EN eller TO større stimer med stimfisk, eller om jeg vil ha flere småstimer...
Føler litt at flere små stimer kan lett bli rotete, men samtidig litt fint, siden de ikke går oppi hverandre
Postet 06.07.08 kl 19:58
Med tanke på signaturen min er det sikkert ingen bombe at jeg skriver dette
Men hva med 2-4 brukbare stimer med div Botia. F.eks Prakt,Sebra,Dverg-Botia? Alle fredelige og veldig underholdende. Dvergene holder seg også endel over bunnsjiktet. I tillegg er disse ,som nevnt, normalt veldig fredelige og kan kombineres med endel andre typer fisk. 600l er en veldig fin Botia størrelse
Men hva med 2-4 brukbare stimer med div Botia. F.eks Prakt,Sebra,Dverg-Botia? Alle fredelige og veldig underholdende. Dvergene holder seg også endel over bunnsjiktet. I tillegg er disse ,som nevnt, normalt veldig fredelige og kan kombineres med endel andre typer fisk. 600l er en veldig fin Botia størrelse
Postet 06.07.08 kl 23:37
Endret: 06.07.08 kl 23:38
tenderMed tanke på signaturen min er det sikkert ingen bombe at jeg skriver dette :) Men hva med 2-4 brukbare stimer med div Botia. F.eks Prakt,Sebra,Dverg-Botia? Alle fredelige og veldig underholdende. Dvergene holder seg også endel over bunnsjiktet. I tillegg er disse ,som nevnt, normalt veldig fredelige og kan kombineres med endel andre typer fisk. 600l er en veldig fin Botia størrelse :)
Jeg har fem praktbotia.. de minste 3-4cm, de største 14-15... kommer tre til i morgen på rundt 10-12cm Gleder meg allerede.
Aldri vært borte i noen av de andre botiaene som du nevner, men ut ifra det jeg kan se, ser sebrabotiaen utrolig stilig ut, og kan passe inn i akvariet...
Men hvor kan en få fatt i disse da?
-----------------
Oppdatering:
Jeg har nå 2 scalarer, 3 pleco, 5 ancistrus, 2 L-081, 20-25 corydoras metae og fem praktbotia, to par blågurami (heter de visst), 7-8 kardinaltetra, 8-9 sebrafisk,
Vurderer å øke stimen med kardinaltetra (da de er utrolig friske i fargen)
Får også tilskudd på 20 sitrontetra i morgen, slik at da er den stimen oppe i rundt 40...
Postet 07.07.08 kl 02:02
Hvor du får sebrabotia i Kristiansand vet jeg ikke. Men de er ikke så veldig uvanlige. De står på listen til Imazoo så de kan ihvertfall bestilles. Fikk selv 5 stk på Tam Alna her om dagen.
Men Scalarer og Botia i samme kar? Ikke verdens beste kombinasjon, desverre. Botia bør absolutt ha ganske sterk sirkulasjon for å trives, og det er vel ikke Scalarene så glad i... (jeg var ikke klar over at alle fiskene på listen din skulle over i samme karet).
Men Scalarer og Botia i samme kar? Ikke verdens beste kombinasjon, desverre. Botia bør absolutt ha ganske sterk sirkulasjon for å trives, og det er vel ikke Scalarene så glad i... (jeg var ikke klar over at alle fiskene på listen din skulle over i samme karet).
Postet 07.07.08 kl 02:25
Endret: 07.07.08 kl 02:31
tenderHvor du får dem i Kristiansand vet jeg ikke. Men de er ikke så veldig uvanlige. De står på listen til Imazoo så de kan ihvertfall bestilles. Men Scalarer og Botia i samme kar? Ikke verdens beste kombinasjon, desverre. Botia bør absolutt ha ganske sterk sirkulasjon for å trives, og det er vel ikke Scalarene så glad i... (jeg var ikke klar over at alle fiskene på listen din skulle over i samme karet).
De skal ikke over i samme karet alle sammen.. på ingen verdens måte i det heletatt...
Har 2000l/t med en powerhead med filter... fungerer veldig greit.... er en del røtter som fordeler strømmen.. .scalarene har funnet seg til rette i en stille tredel av akvariet, mens praktbotiaene raser i strømmen
..men det blir nok endringer og fisketurer etterhvert
Postet 07.07.08 kl 02:30
Postet 07.07.08 kl 02:33
Endret: 07.07.08 kl 02:35
Skift bunnlag
Skifter du bunnlag kan du jo ha geophagus, eller diverse små ciklider fra sør-amerika. Eller sleng i litt faxekalk og ha mellom amerikanere.
Uaru er jo også noe du kan ha. Stille og fredelig fisk som i hovedsak spiser salat.
Uaru er jo også noe du kan ha. Stille og fredelig fisk som i hovedsak spiser salat.
Postet 07.07.08 kl 08:49
Postet 07.07.08 kl 10:05