Kampfisken min ligger bare på bunnen i akvariet uten å røre stort på seg.

Kampfisken min ligger bare på bunnen i akvariet uten å røre stort på seg. Den har for det meste vært sånn siden jeg satte inn det nye vannfilteret for to-tre dager siden, den svømmer opp for å både spise og trekke luft. kan den kjede seg??
det er en mulighet at han kjeder seg, men kan også være andre grunner.
1 - Når du byttet pumpe åssen gjorde du det?
2 - tok du bare ut den gamle og satte inn den nye uten og gjøre noe spes.?
3 - Åssen er spesifikasjonene på den nye pumpa framfor den gamle?
4 - Mer eller mindre strøm?
5 - stort er karet?
6 - Er den alene oppi der?
[QUOTE=Kim Raymond]det er en mulighet at han kjeder seg, men kan også være andre grunner.

1 - Når du byttet pumpe åssen gjorde du det? Jeg tok bare ut den gamle pumpen rett ut uten å gjøre noe mer med det.

2 - tok du bare ut den gamle og satte inn den nye uten og gjøre noe spes.? Ja.

3 - Åssen er spesifikasjonene på den nye pumpa framfor den gamle? større pumpe, men denne har regulerbar utstrømming, så det skal være mindre strøm i karet.

4 - Mer eller mindre strøm? større pumpe, men denne har regulerbar utstrømming, det skal være mindre strøm i karet.

5 - stort er karet? Karet er rundt 40 liter.

6 - Er den alene oppi der? Ja den er alene oppi der, hvordan det.
Ettersom du skriver at du tok ut det gamle filteret og bare satte inn det nye, er det ganske sikkert nitritt-forgiftning på gang der...
Er det noe jeg kan gjøre for å motvirke dette?.
er det noe jeg kan gjøre for å motvirke dette, det er første gangen fisken er sånn som dette. Jeg kan heller ikke sette inn det gamle filteret siden det ligger på bossdynga en plass grunnet elektrisk svikt i det karet som dette da sto i.
Har nettopp flyttrt fisken over i et annet "kar", ser ut til å gå mye bedre med den allerede. skal gjøre det permanente karet helt rent å prøve atter en gang.
Ikke rengjør det. Det hjelper ingenting, for det er jo ikke akvariet det er noe i veien med. Det er filteret. Du har fjernet alle gode filterbakterier ved å hive det gamle filteret. Dermed må det nye filteret stå og gå i rundt fem uker før det er innkjørt igjen, og du har en ny filterbakteriekultur på plass.

Du kan evt sette det nye filteret i et kar der det er fisk, slik at filterbakteriene som skal dannes har "mat" å leve av mens de bygger seg opp. Et fisketomt kar har selvsagt mye mindre av det.

Du kan altså ikke sette kampfisken tilbake i det karet før om fem uker, når filteret hans har begynt å fungere på riktig måte slik at det fjerner giftstoffer som nitritt.

Har avtalt med en nabo av meg om å få "leie" plass i karet hans, sånn at filterbakteriene hans kan smitte over i filteret mitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap