- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kampfisken min ligger bare på bunnen i akvariet uten å røre stort på seg.
Kampfisken min ligger bare på bunnen i akvariet uten å røre stort på seg.
Postet 13.07.08 kl 04:57
Endret: 13.07.08 kl 05:03
det er en mulighet at han kjeder seg, men kan også være andre grunner.
1 - Når du byttet pumpe åssen gjorde du det?
2 - tok du bare ut den gamle og satte inn den nye uten og gjøre noe spes.?
3 - Åssen er spesifikasjonene på den nye pumpa framfor den gamle?
4 - Mer eller mindre strøm?
5 - stort er karet?
6 - Er den alene oppi der?
1 - Når du byttet pumpe åssen gjorde du det?
2 - tok du bare ut den gamle og satte inn den nye uten og gjøre noe spes.?
3 - Åssen er spesifikasjonene på den nye pumpa framfor den gamle?
4 - Mer eller mindre strøm?
5 - stort er karet?
6 - Er den alene oppi der?
Postet 13.07.08 kl 05:16
[QUOTE=Kim Raymond]det er en mulighet at han kjeder seg, men kan også være andre grunner.
1 - Når du byttet pumpe åssen gjorde du det? Jeg tok bare ut den gamle pumpen rett ut uten å gjøre noe mer med det.
2 - tok du bare ut den gamle og satte inn den nye uten og gjøre noe spes.? Ja.
3 - Åssen er spesifikasjonene på den nye pumpa framfor den gamle? større pumpe, men denne har regulerbar utstrømming, så det skal være mindre strøm i karet.
4 - Mer eller mindre strøm? større pumpe, men denne har regulerbar utstrømming, det skal være mindre strøm i karet.
5 - stort er karet? Karet er rundt 40 liter.
6 - Er den alene oppi der? Ja den er alene oppi der, hvordan det.
1 - Når du byttet pumpe åssen gjorde du det? Jeg tok bare ut den gamle pumpen rett ut uten å gjøre noe mer med det.
2 - tok du bare ut den gamle og satte inn den nye uten og gjøre noe spes.? Ja.
3 - Åssen er spesifikasjonene på den nye pumpa framfor den gamle? større pumpe, men denne har regulerbar utstrømming, så det skal være mindre strøm i karet.
4 - Mer eller mindre strøm? større pumpe, men denne har regulerbar utstrømming, det skal være mindre strøm i karet.
5 - stort er karet? Karet er rundt 40 liter.
6 - Er den alene oppi der? Ja den er alene oppi der, hvordan det.
Postet 13.07.08 kl 10:02
Postet 13.07.08 kl 10:28
Endret: 13.07.08 kl 10:29
Er det noe jeg kan gjøre for å motvirke dette?.
er det noe jeg kan gjøre for å motvirke dette, det er første gangen fisken er sånn som dette. Jeg kan heller ikke sette inn det gamle filteret siden det ligger på bossdynga en plass grunnet elektrisk svikt i det karet som dette da sto i.
Postet 13.07.08 kl 10:57
Postet 13.07.08 kl 12:39
Ikke rengjør det. Det hjelper ingenting, for det er jo ikke akvariet det er noe i veien med. Det er filteret. Du har fjernet alle gode filterbakterier ved å hive det gamle filteret. Dermed må det nye filteret stå og gå i rundt fem uker før det er innkjørt igjen, og du har en ny filterbakteriekultur på plass.
Du kan evt sette det nye filteret i et kar der det er fisk, slik at filterbakteriene som skal dannes har "mat" å leve av mens de bygger seg opp. Et fisketomt kar har selvsagt mye mindre av det.
Du kan altså ikke sette kampfisken tilbake i det karet før om fem uker, når filteret hans har begynt å fungere på riktig måte slik at det fjerner giftstoffer som nitritt.
Du kan evt sette det nye filteret i et kar der det er fisk, slik at filterbakteriene som skal dannes har "mat" å leve av mens de bygger seg opp. Et fisketomt kar har selvsagt mye mindre av det.
Du kan altså ikke sette kampfisken tilbake i det karet før om fem uker, når filteret hans har begynt å fungere på riktig måte slik at det fjerner giftstoffer som nitritt.
Postet 13.07.08 kl 12:51
Endret: 13.07.08 kl 12:52
Postet 13.07.08 kl 16:00