Majones' fiskesuppe(r)

Har da bestemt meg for å starte en akvarietrådom min 22-liter og alle fremtidigheter som vil komme Har i løpet av de siste månedene siden jeg startet 22-literen gått fra å være ganske "dum" til å bli ganske lærd i akvariedrift, alt takket være dette forumet. Jeg er nå så bevisst på å lykkes med lilletanken at jeg bruker omtrent alle penger jeg får inn på akvarieutstyr som folk jeg kjenner ikke visste fantes.

Jeg skammer meg over å si at i dag var første gang jeg utførte en vannkvalitetstest på tanken. Jeg fikk en av dyrebutikkene til å bestille dråpetester for nitritt og amoniakk fra JBL, og jeg kjøpte nitritt-testen i dag. 0 nitritt Amoniakk-testen kommer i hus så fort ukepengene kommer i lommen. En eplesnegle kom også i hus i dag, etter at vanntesten var foretatt, og jeg skal nå gjøre det jeg kan for å gjøre forholdene så best som mulig for sneglen Adolf, Bob og resten av rekegjengen, og de tre glade guppyer.

Akvariet up-to-date:

3 svarte/sølvfargede hannguppyer
5 amanoreker (tror det er en hunn og fire hanner, den ene av hannene er gul-aktig og har fått navnet Bob)
1 gul eplesnegle, Adolf

1 anubias

Svart akvariegurs
Svart bakgrunn (kartong som skal byttes ut med noe bedre snart)
Filter og pumpe som sitter fast i akvariet. Det har bunnfiltreing. Selve filteret inneholde et stort stykke blåsvamp i hovedrommet og et mindre stykke blåsvamp i et mindre rom. Oppå det hele ligger et stykke filterwatt på en "sil".
Lys fulgte også med akvariet. Aner ikke hva det er.

Fôring:

Jeg fôrer en gang om dagen, vanligvis i løpet av den første timen etter at lyset er slått på om det lar seg gjøre.

Flakfôret jeg bruker er Prodac Nutron HI-FI. Har planer om å lage mitt eget for (reke/erte mix) som kommer til å erstatte dette en del. Fiskene og rekene liker Prodac, men jeg er litt mer skeptisk. Må finne noe annet (tar imot tips).
Tablett-fôret jeg bruker er TetraPleco Wafer som jeg knekker til småbiter når jeg skal fôre med den, for både fisker og reker liker dette og en hel tablett på deling mellom 8 dyr er litt vanskelig. Dette er favorittfõret til guppyene mens rekene foretrekker erter. Uansett så synes jeg rekene ble finere i skallet etter at jeg begynte med denne, men det kan bare være innbildning.
Ellers bruker jeg erter og skal begynne å fôre med agurk 1-2 ganger i uka så Adolf får i seg nok grønt.

Mandag: Tetra Pleco Wafer
Tirsdag-Torsdag: Flakfôr
Fredag: Erter
Lørdag: Ingenting
Søndag: Flakfôr

Vanningsrutiner:

Vanligvis hver 7. dag. Noen ganger hver 6. dag hvis det ikke passer den syvende dagen. Vil heller skifte for ofte enn for sjeldent. Da byttes det ut 6/22 liter, noe jeg regnet ut var ca. 30%. Vannet får da stå i en bøtte på gulvet nedenfor akvariet over natten med 6 dråper Aquasana Water Conditioner fra Prodac. Jeg vet dette ikke er nødvendig, men siden fiskene ikke har tatt skade av det bruker jeg det til jeg får streng beskjed om å ikke gjøre det. Vannet blir da også tilsatt TetraPlant Plantamin til anubiasen. Bruker litt mindre enn halv dose av det som står på flasken.

Lys:

Akkurat nå: Fra 12.00 til 21.00 - 9 timer. Har timer (jeg sverger på at timere må være noe av det mest praktiske akvarieutstyret jeg noen gang har kommet over. Thank God for timers!).
Har vel egentlig bare alger på sideveggen som står intill veggen på pulten min. Dette regner jeg med at Adolf tar seg av etterhvert siden jeg ikke kommer til der med algeskrapemagneten min. Det kommer en og annen klynge på frontglasset, merkelignok ingen ting på den andre sideveggen og naturligvis ingenting på bakveggen siden det ikke kommer til noe lys der.

Fremtidige planer:

- Kjøpe gaffelmose fra en her på akvaforum *hint hint*, siden de på dyrebutikken som ville bestille for meg ikke var til å stole på.
- Anskaffe en litt fint, litt stor-aktig plante (sverdplante kanskje? miniatyrvariant selvsagt)
- Skifte den gamle skitne filterwatten så snart blåfiltersvampem har kjørt seg inn (1-2 uker til). I en periode fungerte watten som eneste filtermedium.
- Flytte guppyene til 64-literen når den er satt opp slik at 22-literen blir yngelakvarium med reke og snegle-hjelp.

- Få satt opp 64-literen som står på loftet så snart det elektriske i leiligheten har blitt fikset.
- Prøve å få til ancistrusyngel i dette.

Puh. Og da tror jeg jeg fikk ut alt jeg hadde på hjertet. Her er sikkert flust med skrivefeil og unødvendig info eller ting jeg har glemt, men det ble litt for langt til at jeg orker å se over. x)

Tar med glede i mot tips, ideer, forslag, ros og kritikk og alt det der All ny kunnskap er velkommen. Er alvorlig bitt av akvariebasillen og føler den eneste medisinen er ny viten (og flere akvarium xD)
Åja, og kokosnøtten som man kan se på det øverste bildet har blitt kastet ut
Adolfs første natt
Jeg stod opp i morges og satt meg ned i stolen foran tanken for å sjekke på fiskene. Så bra timing som jeg vanligvis har, skrudde lyset seg på akkurat i det rumpa mi traff setet på stolen. Til min lille forskrekkelse så jeg ikke Adolf noe sted. Jeg lette og lette og tilslutt fant jeg ham, lukket inne bak i hjørnet bak røret som går ned til bunnfilteret. Så paranoid som jeg kan være tenkte jeg med en gang at han var død, men mamma spurte om han kanskje sov, og da slo det meg at jeg aner ikke hva snegler gjør når lyset er av. Jeg fôret guppyene og slapp så oppi en agurkbit på en gaffel. Etter ca. 15 minutter ble det liv i Adolf som skyndet seg (så fort det går) bort til agurkbiten. Han har nå sittet og gnagd på den siden (ca 1 time og 10 minutter nå) til rekenes store irritasjon. De har også lyst på agurk, men er livredde for Adolf. Guppyene bryr seg ikke noe om han. Det hender de "smaker" litt på ham, men ellers er han bare stein for dem. Han har i midlertid vært hjelpsom for dem, for han løsner opp små agurkbiter akkurat store nok til guppyene
Når man får tilbud om javamose til bare 10 kroner så slår man til. Selv om man ikke kan så mye om den. Jeg vet ihvertfall en del om den nå.

Jeg hadde laget hjemmelaget fiskefôr på tirsdag:
2/4 frosne reker med skall
1/4 frosne erter med skall
1/4 frossen hakket spinat
1 plate gelatin.

Prøvde dette ut i dag og fant ut at jeg hadde litt for lite gelatin til blandingen min. Fôret løste seg ikke opp i vann, men så fort noe kom borti den så delte den seg. Det ble imidlertid en stor suksess for guppyene og en enda større suksess for rekene. Jeg slapp nedi tre litt store flak. Guppyene fikk et på deling mens to reker stakk av med resten. Jeg har ikke sett det siden. Det var da det slo meg at rekene mest sannsynelig ikke kom til å klare å spise opp alt. Jeg kjente plutselig at jeg fikk lyst på flere reker. En tanke var da å drite i planen om å gjøre tanken om til et yngelakvarium og heller starte med kirsebærreker. Jeg stakk ut i favorittbutikken min for å sjekke om de hadde noen spennende småreker. Det hadde de desverre ikke, men de hadde fortsatt noen amanoreker de ville bli kvitt, så jeg kjøpte to av dem. Jeg la også merke til at de hadde javamose i noen av karene så jeg spurte om det var til salgs. De sa at det var bare noe som hadde falt av en dekorasjon og spredd seg og jeg kunne få en stor klump for ti kroner. Ja takk, sa jeg.

Nå har rekene flyttet inn, noe som gjorde de andre rekene veldig ivrige. Og det at jeg innførte javamose gjorde ikke akkurat saken verre. Av mangel på ting å feste mosen på ble jeg nødt til å sette inn igjen kokosnøtthulen jeg ikke synes så så fin ut lenger, men det ble faktisk ganske dekorativt med mosen på. Fant også noen sprekker i røttene som jeg festet mose i. Det lille som ble igjen hadde jeg tenkt å la flyte rundt, men det sank og la seg der jeg egentlig ville ha det Den lille klumpen skal gis vekk til en venninne om en uke eller to.

Javamosen vekket interessen til Adolf som har vært veldig lat i det siste. Se video av hva som skjedde her: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1040&thread_id=33634

Ellers så har fiskene hatt det morsomt med mosen, rekene har vært unaturlig aktive og Adolf har spist de nye skuddene på Anubiasen Jeg tror jeg må øke agurkmengden til to ganger i uka.
En stund siden forrige oppdatering.

Vi har fått vite nå at der garantert at det elektriske vil blir fikset før slutten av november. Det vil da si at 64-literen blir satt opp rundt en uke etter at det er fikset, altså senest begynnelsen av desember. Da kan jeg ha gleden av å bruke julegavepengene på fisker Jeg har allerede planer om å ha corydoras, ancistrus og guppy. Tenker det blir fullt nok da, siden jeg har tenkt å avle på svarte guppyer Hvis det ikke blir noe av guppy avlingen så blir det nok bare de tre svarte hannene som blir topp-sjikt fisk og jeg skal prøve å finne en "hoved fisk".
Ang. innredning så vil jeg ha biltemasand siden jeg vil ha corydoras. Av pynt blir det enten røtter, av den typen der det liksom er mange små røtter som strekker seg utover i akvariet fra den usynlige stammen som er over vannoverflate. Slik at fiskene kan snirkle seg rundt røttene. Også blir det sverdplante eller en annen fin stengelplante som dekker det meste av bakveggen og litt anubias fremme. Hvis ikke det blir røtter så vil jeg ha noen høye tynne steiner rundt omkring i akvariet og kanskje ei rot i bakgrunnen med huler under til ancistrus og corydoras. Ikke noen svære greier, altså, for jeg har ikke så mye plass. Skal også få innstallert den boblegreia jeg hadde planer om i 22-literen. Å, som jeg gleder meg

I dag var første gangen jeg har telt alle 7 rekene siden de to nye kom i hus. Jeg var litt bekymret for at jeg hadde mistet en siden jeg bare har klart å telle maks 6 stk. til nå. Adolf har det kjempefint. Han cruiser rundt omtrent hele tiden og knasker alger og anubias. Jeg ser derimot at skallet hans ikke er like fint så jeg må få fikset på det. Javamosen har begynt å vokse en del og reken simpelthen elsker den.

Bestile JBL dråpetester til PH, GH og KH fra Aquamanias.no i dag. Var veldig ovverasket over hvor billig det var. På Zoo1 betalte jeg 159 kroner for Nitritt testen til JBL. På AM kostet den 100 kroner mindre. Tilsammen for de tre jeg har bestilt ble det 171 kroner. Jeg tipper at det er 1/3 av det det ville ha kostet hvis jeg kjøpte det her i byen.
Jeg har erklært krig mot algene i akvariet. De dekker hele det ene sideglasset og det ser ikke så pent ut siden det er fullt synlig fra alle vinkler. Adolf og rekene tar det ikke, så jeg har bestemt meg for å sulte ihjel algene med vasspest.
Så planen på byen i dag var å kjøpte en liten vasspest og plante den mens jeg utførte vannskifte og samtidig ommøblere litt i karet for å få plass til den nye planten. Vasspest hadde de selvfølgelig ikke i byen, så jeg må ta meg en tur på Moa kjøpesenter i morgen.
Jeg tok uansett og ommøblerte karet i dag for moro skyld, og gjorde plass til vasspesten. Røttene ble nå flyttet litt på, den javamosen som ikke hadde festet seg ennå ble flyttet på og fordelt nogenlunde jevnt. Eneste som ikke ble flyttet på var anubiasen som jeg tror endelig har begynt å slå rot. La også til to lyse skjell.

Guppyene har nå enda større svømmeområde enn før; hele øverste halvdel av akvariet som før + halve bunnen. At de ikke har plass til 64-literen blir satt opp skal ingen få komme og si. Jeg tror rekene har kommet i lekshumør, for de iler rundt de to hunnene jeg har klart å registrere og jeg har sett mange oppå dem allerede, men der er ingen synlige egg. Adolf har desverre fått følehornene litt nappet i, så de ser ikke så bra ut... Han kan fortsatt bruke dem, så jeg lurer på om det plager ham i det hele tatt.

Etter rusket hadde lagt seg etter vannbytte tok jeg noen bilder
Forandret litt på foringsplanen min i dag; nå er det foring to ganger om dagen. En gang innen en time etter at lyset er på (om det lar seg gjøre) også en gang en time før lyset skrur seg av. Slik ser den ut foreløpig:
(skal kjøpe rekepellets snart og da blir de ført inn i tabellen)

Mandag-
DAG: 1 malletablett i biter
KVELD: Flakfôr

Tirsdag-
DAG: Agurk
KVELD: Flakfôr (etter at agurken er fjernet)

Onsdag-
DAG: Flakfôr

Torsdag-
DAG: 1 malletablett i biter

Fredag-
DAG: Hjemmelaget fôr eller erter

Lørdag-
DAG: Ingenting / kinakål til rekene og Adolf
KVELD: Ingenting

Søndag-
DAG: Flakfôr
KVELD: Hjemmelaget fôr eller erter

Dette synes jeg ble ganske greit da. Vurderer å få tak i noe frossentfôr, men synes de selger så forferdelig mye i gangen med tanke på at jeg bare har tre guppyer.

Ellers så har jeg ikke fått sjangse til å få kjøpt vasspest ennå. De hadde en igjen på favorittbutikken min, men den var så stygg at damen ikke ville selge den til meg en gang. Skal ut i morgen.

Fikk tatt et fint bilde av en reke da den utforsket det nye oppsettet av karet, og en annen reke som koser seg med agurk .

[External Image]

[External Image]
Du får garantert tak i en stor og fin bunt med vasspest via annonseforumet her på AF Om det ikke er en annonse eller flere akkurat i dag, så kommer det garantert en i løpet av kort tid, det er noe jeg ser til salgs ofte.

Du får mye mer for pengene, det er det ingen tvil om. I butikkene får du kanskje tre-fire puslete stilker for minst det dobbelte av privat-prisen.

Jeg har dessverre kastet alle mine, ellers skulle du fått gratis.
Den vokser jo som ugress

PS! Her er en annonse der selger har (blant mye annet) vasspest til salgs.
Jeg skulle gjerne bestilt fra noen her, men det er ikke så lett når man har en mor som er utrolig skeptisk til sånne ting :/ Men takk for tipset uansett
Nå har jeg fått akvarieplanter på hjernen. Det hele begynte med at jeg hadde en litt stygg vasspeststilk igjen etter å ha plantet i 22-literen, som jeg fikk lyst til å få til å vokse i et 1,5-liters litermål. Jeg ble da så hekte på ideen om å ha akvarieplanter som "stueplanter" at jeg bestemte meg for å skaffe en høy 4-5 liters vase til å ha vasspesten i. Mens jeg lette etter vase fant jeg en 2-liters bolle. Jeg tenkte med en gang at jeg kunne ha en anubias i den, på en bitteliten rot eller noe. Jeg kjøpte da bollen, men fikk ikke tak i anubias. Endte opp med gress istedet. Aner egentlig ikke hva jeg skal med gresset. Kommer nok til å få tak i et lite kar/flat boks jeg kan ha det i etterhvert.
Jeg skulle opp på loftet og finne ut hvor vi hadde gjort av 64-literen i går. Da fant jeg ut at det slettes ikke var 64 liter, men 54 Ble litt småskuffa, men jaja. Kan fortsatt ha fiskene jeg har lyst på Tviler på at en ancistrus blir særlig misfornøyd med 6 liter mindre enn det som er anbefalt for den.
Da jeg skiftet vann på bollen i dag kom det en liten "pose" med egg flytende. Jeg så jo med en gang at det var snegleegg, pestsnegleegg om jeg ikke tar grundig feil. Kan ikke skjønne hvor den kom i fra siden jeg skylte gresset etter alle kunstens regler i går. Uansett, i stedet for å ta ut eggene fikk jeg en idé om at jeg kan ha en liten farm der. Hadde vært litt morsomt. Så hvis det blir noe av de eggene, og dere med kulefisk eller andre snegleetende dyr har lyst på, så er det bare å si ifra.
Nå har pappa plutselig bestemt seg for at 54-literen ikke kommer til å bli satt opp Jeg har derimot tenkt å kjempe så hardt jeg kan for å enten få tak i en 6-kantet 48 liter med bord eller å få til en løsning med 54-literen. Mamma er litt sånn bob-bob, så hvis jeg får overbevist henne har ikke pappa noe valg
Jeg har aldri bestilt noe fra tropefisk.no før og ble ordentlig positivt overrasket. Bestilte JBL NovoPrawn torsdag kveld og pakken kom i posten i dag. Det var fruktkarameller i pakken
Uansett, siden det ikke var foringstid ennå og jeg ikke klarte å vente, tok jeg bare å heiv oppi ei kule for å se reaksjonen. Den fløt merkelig nok (jeg mener å ha lest en tråd før der andre hadde problemet, så jeg håper ikke alle kulene flyter), og fiskene, som har alt for liten munn, holdt på med noe som så ut som fotball for å prøve å få tak i den. Kula havnet til slutt ved varmekolben og lå der og fløt. Jeg tror rekene har en slags sjette sans, for ikke lenge etter begynte de å styre å lete og jeg talte alle sju. Etterhvert var den en av dem som fant veien opp varmekolben. Den tok sats og hoppet opp, grabbet tak i kula og sank ned til bunnen hvor den forsvant helt ut av syne med godbiten sin. Jeg tenker nok dette blir populært ja
Jeg som har trodd en liten stund nå at jeg bare hadde amanorekehanner, men så legger jeg idag merke til hvite egg hos den ene som ser ut som en hann! Jeg synes dette er utrolig spennende og morsomt, selv om det ikke kommer til å bli noe av dem :/
Under vannbytte i dag tok jeg og renset filteret litt, for det har vært litt lite gjennomstrømming i det siste, så jeg tok å skylte det litt i bøtta med "brukt" akvarievann, og fy søren så skitten vann har jeg ikke sett på lenge xD Det var helt umulig å se bunnen av bøtta.

Ellers så fikk Adolf Lollosalat i dag og det tror jeg falt ganske i smak.
Skulle kjøpe ei frossen reke på kiwi i går, og den var for lett til å veies så jeg fikk den gratis. Ga noen bittesmå strimler av reka til guppyene og de elsket det, så det skal gies oftere. Resten av reka fikk kattene. Kjøpte også et nytt spesialfôr for guppy i går av merket Tetra. Får se om de liker det bedre en Prodac sitt ment for Scalarer. Føler jeg begynner å få teken på å gi dyrene et variert kosthold. I det siste har guppyene fått i seg reke, flakfôr, rekeperler, malletabletter og salat, og dette aldri til faste tider. Vurderer å kjøpe noe mygglarver, men det blir litt dumt å kjøpe det når bare bittelitt blir brukt og resten må kastes. Får spørre om noen har noen rester.

For fire uker siden fikk jeg en venninne til å sette opp en 22-liter siden hun var helt betatt av eplesneglen min. Hun har da planer om å ha to eplesnegler og noen reker oppi der. Nå er nesten alt klart. Det eneste hun mangler er egentlig varmekolbe, og det må hun vente to uker til hun får råd til. Hun har fått en gammel akvariepynt, blåfiltersvamp, to stilker vasspest og grus med meg, og jeg synes hun har fått mye ut av det. Hun skal også få noe javamose med meg etterhvert.

Bildet er av det nåværende oppsettet hennes. Planen er å ha en rot oppi der også som javamose skal sitte på.
Spinat var visst umåtelig populært. Kjøpte en pose og puttet et blad i akvariet på tirsdag, egentlig ment for Adolf. 4 timer senere hadde ikke Adolf våknet ennå, og FEM reker satt på spinatbladet som det bare var 1/3 igjen av. Adolf fikk nesten ingenting når han våknet stakkars xD

Jeg fikk en utrolig flott overraskelse i dag da jeg skiftet vann på Bollen med det rare i. Fant to utrolig vakre pestsnegler! Jeg ble så glad, for nå kan det bli pestsnegle/cyklops farm alikevel Må bare anskaffe bollelys også skal jeg bytte ut det halv-råtne gresset med litt vasspest også selvfølgelig må en skikkelig rens av alger til, for det er nesten ugjennomtrengelig.

Bilde 1: Fem amanoreker som reduserer et spinatblad til ingenting.
Bilde 2: Rekene utnytter det at fiskene ikke rører Adolf.
Bilde 3: Bollen med det rare i, slik den ser ut nå. Lokket er faktisk et gammelt bollefilter x)
I dag flyttet Wilhelm inn, enda en gul eplesnegle Skulle egentlig kjøpe en liten en (mindre enn Adolf) fra en butikk litt unna, men der var alle døde, så endte opp med å kjøpe en svær en (større enn Adolf) på favorittbutikken min her i byen. Venninnen min som snart skal bli snegleeier selv var med på å kjøpe og "innstallere" Wilhelm, også hadde vi det morsomt med å finne navn. Fra han kom i akvariet (halv 4) til lyset ble slukket (11) gjorde han nada. Bare lå innestengt i skallet sitt. Men så, et kvarter etter at lyset var slukket kikket jeg inn og da lå han plutselig ikke der lenger. Sniken. Skrudde på lyset for å se hvor han var og da hang han opp ned under en av røttene. En reke kom og skremte ham så han datt ned og nå ligger han på ryggenog ser dum ut. Tror ikke han kommer seg opp, og ser nok så forvirret og fortvilet ut. Hvis han ikke kommer seg rett vei så får det vente til i morra, for jeg forstyrrer ikke fiskene etter at lyset er slukket.

Bilder av Wilhelm kommer i morgen

Tok også et bilde av akvariet i dag slik det ser ut nå. Venninnen min fikk med seg en stor klump javamose så det ser ikke så overgrodd ut nå som det gjorde for noen timer siden.
Har du klart å "dagvende" Wilhelm X) Hvis du har det trenger jeg råd.. For jeg har begynt og være oppe om nettene bare for å se på Ribbentrop. X| Det kommer ikke til å fungere lenge med tanke på skolen. Ordenskarakter er noe som definitivt kommer til å gå nedover hvis jeg er våken om nettene. For da klarer jeg nemlig ikke å konsentrere meg 100% dagen etter.. Dette er håpløst!
Hmm, lenge siden jeg har oppdatert her x)

Nei, Wilhelm er ikke dagaktiv, men det hender at han føler for å ta seg en tur når lyset er på innimellom. Du forer når lyset er på? Det er vel den eneste måten jeg kan tenke meg at det går an å få ham aktiv på Hvis ikke Wilhelm våkner av egen vilje når maten er der, plukker jeg ham opp og setter ham på maten. Det funker vanligvis, men det burde ikke bli gjort for ofte, for det stresser dyrene.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap