Hvordan bli en importør?
Hei. Har sitti å lest litt om å bli importør og etter hva jeg har forstått er dette gratis å melde seg som. Fikk og opp at jeg skule registrere meg på www.importmelding.no.
Men videre lurer jeg på noe. Jeg tok på test og da fant jeg at det var mulig å velge Akvariefisk, for til akvariefisk og diverse planter. Kan noen som er importør bekrefte dette? Kanskje gi meg de nummrene jeg skal skrive inn i stedet for å velge fra den lista. Og gi meg litt info om hvilken om planter som gjelder akvarieplanter.
En annen ting er om jeg må skrive til dem når jeg skal importere noe? Eller gjelder det bare vis det er utenom EU/EØS land?
Skal til Danmark snart og ville vis jeg fant planter og fisk/reker til en billig penge kjøpt å hatt med hjem. Leste at uten tillatelse kan du ha med deg 5 fisk per person. Hvordan er det med akvarieplanter og?
Men trenger jeg veterinærattest for fisker jeg kjøper i dyrebutikk selv og innfører i Norge? Eller gjelder ikke dette for akvariefisk?
En siste ting som ikke har så mye med dette om å gjøre. Men kan jeg med tillatelse ta inn marsvin? Men de trenger vel vet.attest?
Håper noen kan svare meg på litt av dette. Sånn jeg slipper å sitte helt dum.
Men videre lurer jeg på noe. Jeg tok på test og da fant jeg at det var mulig å velge Akvariefisk, for til akvariefisk og diverse planter. Kan noen som er importør bekrefte dette? Kanskje gi meg de nummrene jeg skal skrive inn i stedet for å velge fra den lista. Og gi meg litt info om hvilken om planter som gjelder akvarieplanter.
En annen ting er om jeg må skrive til dem når jeg skal importere noe? Eller gjelder det bare vis det er utenom EU/EØS land?
Skal til Danmark snart og ville vis jeg fant planter og fisk/reker til en billig penge kjøpt å hatt med hjem. Leste at uten tillatelse kan du ha med deg 5 fisk per person. Hvordan er det med akvarieplanter og?
Men trenger jeg veterinærattest for fisker jeg kjøper i dyrebutikk selv og innfører i Norge? Eller gjelder ikke dette for akvariefisk?
En siste ting som ikke har så mye med dette om å gjøre. Men kan jeg med tillatelse ta inn marsvin? Men de trenger vel vet.attest?
Håper noen kan svare meg på litt av dette. Sånn jeg slipper å sitte helt dum.
Postet 16.07.08 kl 17:10
Hei eivind!
Du kommer til å bli en god akvarist siden du er så lærevillig.
Jeg kan ikke alt du spurte om men skal prøve å gi deg noe:
Alle kan bli importør, ja. Jeg har registrert meg selv på importmelding.no.
Men ikke alle kan importeres inn til Norge
Det er strengere regler for land utenfor EU (krav om veterinær attest...)
Når du kom f eks fra Danmark og tar med fisk inn. Da trenger du ikke veterinær attest men du MÅ VISE fiskene til TOLL. Du må eventuell betale innførselavgift etter vanlig turist kvote. Jeg husker ikke hvor mye men tror det er 3000 kroner hvis du har vært ute av Norge over 24 timer og 6000 for lengre enn 48 timer ... For 6000 kroner kan du kjøpe mange fisker. Bare husk å be om kvittering når du kjøper fisk slik at du har noe å vise til toll.
Jeg kan ikke alt du spurte om men skal prøve å gi deg noe:
Alle kan bli importør, ja. Jeg har registrert meg selv på importmelding.no.
Men ikke alle kan importeres inn til Norge
Det er strengere regler for land utenfor EU (krav om veterinær attest...)
Når du kom f eks fra Danmark og tar med fisk inn. Da trenger du ikke veterinær attest men du MÅ VISE fiskene til TOLL. Du må eventuell betale innførselavgift etter vanlig turist kvote. Jeg husker ikke hvor mye men tror det er 3000 kroner hvis du har vært ute av Norge over 24 timer og 6000 for lengre enn 48 timer ... For 6000 kroner kan du kjøpe mange fisker. Bare husk å be om kvittering når du kjøper fisk slik at du har noe å vise til toll.
Postet 16.07.08 kl 17:41
Postet 16.07.08 kl 17:44
EivindGMen jeg kan kjøpe opp til 5 fisker for meg selv? Uten å mtåe betale noe ikke sant? Men gjelder det slik at jeg ikke kan kjøpe mer en 5 reker og ikke noe mer? Og hva med planter? Takk for at du lærte meg litt i hvertfall.
Det er ikke antall men verdien av det du har kjøpt i kroner som avgjør om du må betale inførselavgift (tollavgift) eller ikke. Er de verdt under 3000 kroner da kan du garantert ta med dem inn i landet uten å betale tollavgift. Kjøp fisk, planter eller reker om du vil bare holder deg under 3000 kroner så gå det bra.
Postet 16.07.08 kl 17:53
Postet 16.07.08 kl 17:55