Syk sommerfugl ciklide

Max er ikke bra.. Han hadde tegn på at han holdt på å få popeye, så har skiftet noe av vannet hver hver dag i noen dager nå.. Leste i akvaforums ordliste at det ville hjelpe. Han er blitt litt bedre med tanke på det, men nå ser han skikkelig oppblåst ut og vil ikke spise. Han har fargene sine, men er veldig mørk.. Skjellene stritter ikke.
Ligger ofte på bunnen og puster litt for hurtig synes jeg.
Hva kan det være? Dumme meg har alle akvariebøkene i leiligheten, så får ikke tak i dem.. Har ikke camera heller, så får ikke tatt bilder av han
Det kan være at han har en innvendig svulst bak øye, har selv opplevd dette med 2 stk sommerfugler. Hvis så er tilfelle, så er det ikke noe å gjøre desverre. For er ikke vanlig at disse fiskene får popeye, selv om dette kan ligne på det. Er dte bare et øye som stikker seg ut eller begge? Er det ene øye lenger ut en det andre?
Re: syk sommerfuglciklide
Hei Arkatussa

Stemmer det st Max bor i 40 literen?

Det er nok litt for liten plass til at sommerfuglciklider skal trives der over lengre tid. Vanskelig å holde stabile gode vannverdier i et så lite kar. Sommerfuglciklider er svært følsomme for forurensning i vannet og vil ha surt (lav ph) og bløtt (Lav Gh) vann

Hvilke vannverdier har du målt?(Ph No2 No3 Gh Temp)
Hva slags filter har du til dette karet?
Tom Kristiansen
Det kan være at han har en innvendig svulst bak øye, har selv opplevd dette med 2 stk sommerfugler. Hvis så er tilfelle, så er det ikke noe å gjøre desverre. For er ikke vanlig at disse fiskene får popeye, selv om dette kan ligne på det. Er dte bare et øye som stikker seg ut eller begge? Er det ene øye lenger ut en det andre?

De stikker like langt ut begge to.. Håper ikke det er svulst!
Fru Niska
Hei Arkatussa Stemmer det st Max bor i 40 literen? Det er nok litt for liten plass til at sommerfuglciklider skal trives der over lengre tid. Vanskelig å holde stabile gode vannverdier i et så lite kar. Sommerfuglciklider er svært følsomme for forurensning i vannet og vil ha surt (lav ph) og bløtt (Lav Gh) vann Hvilke vannverdier har du målt?(Ph No2 No3 Gh Temp) Hva slags filter har du til dette karet?

Han bor i en 64L. Har bare 3 tester. Ph, No2 og Nh3/Nh4.
Ph var 7 og No2 var 0,3. Den siste er ikke ferdig enda.. Temperaturen har hele tiden lagt på 24 grader.
Filteret er et innvendig filter, Amtop AT 800F. Skulle sikkert vært byttet, men har ikke råd til det nå..
Akkurat slik skjedde det med den ene sommerfuglcikliden min også, fikk helt mørk farge og øya stakk veldig ut, gikk en liten stund slik og så døde den
Flere med den erfaringen ser jeg.. Trist om han dør. Ligger fortsatt på bunnen og puster hurtig. Så nå at han faller til bunnen hvis han ikke bruker finnene hektisk. Ser ut til at han ikke har noe oppdrift i hele tatt..
Arkatussa
[QUOTE=Fru Niska]Hei Arkatussa Stemmer det st Max bor i 40 literen? Det er nok litt for liten plass til at sommerfuglciklider skal trives der over lengre tid. Vanskelig å holde stabile gode vannverdier i et så lite kar. Sommerfuglciklider er svært følsomme for forurensning i vannet og vil ha surt (lav ph) og bløtt (Lav Gh) vann Hvilke vannverdier har du målt?(Ph No2 No3 Gh Temp) Hva slags filter har du til dette karet?

Han bor i en 64L. Har bare 3 tester. Ph, No2 og Nh3/Nh4.
Ph var 7 og No2 var 0,3. Den siste er ikke ferdig enda.. Temperaturen har hele tiden lagt på 24 grader.
Filteret er et innvendig filter, Amtop AT 800F. Skulle sikkert vært byttet, men har ikke råd til det nå..

Siste testen var forresten 0.
Hvis han sliter med å svømme samt trekker seg bort(gjømmer seg), så vil jeg desverre mene at den ikke kommer til å leve særlig lenge til. Men kan jo håpe jeg tar feil. Disse fiskene er veldig omtåelige for dårlig vannkvalitet så fortsett gjerne å bytt vann.

Har selv hat mange av disse fiskene oppigjennom tidene, og selv med perfekte vannverdier så har de tatt kvelden. Men nå ser det endeloig ut til at jeg har funnet et par som tåler en del.

Du får ha lykketil
Han gjemmer seg ikke bort, men kommer til glasset når han ser meg. Ser ut som om han ber om hjelp... Huff, stakar lille gutten min.
Men kommer noen andre bort til karet, så trekker han seg unna.. Prøvde med for isted, men han viste ikke noen interesse..
Synes dette kan høres ut som begynnelsen på dropsy(bukvannsott)

Hvordan har de andre fiskene i 64 literen det? hvordan er vannbytte rutinen din?

kjøpt noen nye fisker i det siste?

Skift mye vann 30 % jevnlig prøv evt en fiskemedisin som motvirker bakterielle infeksjoner f.eks, eSHa 2000.
Fru Niska
Synes dette kan høres ut som begynnelsen på dropsy(bukvannsott) Hvordan har de andre fiskene i 64 literen det? hvordan er vannbytte rutinen din? kjøpt noen nye fisker i det siste? Skift mye vann 30 % jevnlig prøv evt en fiskemedisin som motvirker bakterielle infeksjoner f.eks, eSHa 2000.

Var en av de tingene jeg fryktet ja..
De andre har jeg ikke sett noen symptomer på i hele tatt.. Jeg tar vanligvis vannbytte en gang i uka på det karet, og bytter da mellom 30 og 50% av vannet. Nå den siste tiden har jeg byttet litt hver dag for å se om det hjalp på Max.
Kjøpte noen coryer for 2 uker siden, men er det ikke lang tid å vente før noe skulle bryte ut?
Hvis jeg går for medisinering, så er det vel greit og ta hele karet? Men vil eSHa 2000 påvirke sneglene mine? Har sandsnegler i samme karet.
Nå har jeg lest pakningsvedlegget til eSHa 2000 og jeg har ikke funnet noen advarsel om at middelet kunne være skadelig for snegler.

Jeg kan alikevel ikke garantere at sandsneglen tåler behandlingen.

Du kan teste en dråpe av middelet i en beholder med vann og en sandsnegle i for å se om det går bra. evt fiske ut noen sandsnegler før du behandler karet og følge med på om sandsneglene som er igjen reagerer på medisineringen eller dør.

Fru Niska
Nå har jeg lest pakningsvedlegget til eSHa 2000 og jeg har ikke funnet noen advarsel om at middelet kunne være skadelig for snegler. Jeg kan alikevel ikke garantere at sandsneglen tåler behandlingen. Du kan teste en dråpe av middelet i en beholder med vann og en sandsnegle i for å se om det går bra. evt fiske ut noen sandsnegler før du behandler karet og følge med på om sandsneglene som er igjen reagerer på medisineringen eller dør.

Tror jeg da ville testet i en beholder.. En noen hundre snegler oppi der snart tror jeg, så surt hvis det blir massedød.. Vil tro det ville luktet etter en stund.
Er 100% sikkert å bruke Esha 2000, selv om man har sandsnegler. Bruker medisinen selv og har sandsnegler, og er mange flere her inne som kan si akkurat det samme som meg.
Ok. Godt å vite.. Kjipt å gått på en bommert å tatt livet av alle..
Det gikk ikke.. Han ble ikke bedre, så jeg avlivet han..Det var vondt og gjøre det.
Off, trasig når sånnt skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap